EPN-V2

NATB6210 Naturfag 2, trinn 5-10, emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Natural Sciences 2 for Lower Secondary School, Subject 1
Studieprogram
Naturfag 2, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forståelse av naturfaglige fenomener og systemer er sentralt. Emnet inneholder fire hovedtemaer: naturfag og naturfagdidaktikk, kjemi, biologi og fysikk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende modeller og teorier for beskrivelse av naturen
  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på ulike trinn
  • har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på ulike trinn
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i naturfag
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om gener, arv og mekanismer bak evolusjon og naturlig utvalg
  • har kunnskap om fysiologiske og bygningsmessige tilpasninger til miljøet hos planter og dyr
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet og kan knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om elektronikk og elektromagnetisme og deres betydning i naturfaglige og samfunnsmessige sammenhenger
  • har kunnskap om bruk av ulike modeller som viser størrelsesordener i naturen, herunder fenomener utenfor solsystemet og vår forståelse av hvordan universet har oppstått og utviklet seg
  • har kunnskap om kroppen som system
  • har kunnskap om kretsløp, uorganiske og organiske stoffer og deres reaksjoner og betydning i naturfaglige prosesser og i miljøsammenhenger

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak
  • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
  • kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
  • har kjennskap til og kan gjennomføre sentrale laboratorieteknikker og tester
  • kan tilrettelegge praktisk, utforskende og kontekstbasert undervisning i naturfag og teknologi som gir god progresjon mellom ulike trinn
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger tilpasset elevers forutsetninger og behov
  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning, informasjon og fagstoff og anvende dette i undervisning og drøfting med kollegaer
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere undervisningsopplegg i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
  • har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring i naturfag med fokus på progresjon og dybde i begrepsdanning, kritisk tenkning og argumentasjon
  • har innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor naturfagdidaktisk forskning og kan bidra og delta i prosjekter for å utvikle undervisningspraksis i naturfag
  • kan knytte egen rolle som naturfaglærer til etiske, sosiale, økonomiske og politiske problemstillinger som angår naturvitenskap og teknologi i samfunnet

Innhold

This course is delivered by way of lectures and students' group work wherein Peer Assisted Learning (PAL) helps in lifelong learning. This course uses case study method to apply the concepts of the cost and management accounting to enhance corporate economic performance. For this purpose, this course uses MS Excel to analyze for corporate decision making. While writing the case report, the students are encouraged to reflect upon governance, ethical, social, and environmental implications of their decisions for strategy planning and execution embracing stakeholders’ expectations to enhance corporate economic performance.

Arbeids- og undervisningsformer

Naturfaget i skolen er både et teoretisk og et praktisk fag, der det oppfordres til bruk av ulike arbeidsmåter og læringsarenaer. Gjennom studiet skal studentene erfare ulike arbeidsmåter som litteraturstudier, arbeid med oppgaver, prosjektarbeid, feltarbeid, ekskursjoner og forsøk. De skal dessuten skaffe seg erfaring med undervisningsmetoder som dialog i klasserommet, konkretiseringsverktøy og ulike digitale verktøy. Gjennom studiet skal studentene benytte sin praksiserfaring som lærer til drøfting og refleksjon i møte med teori og forskning i faget.

Det forutsettes at studenten møter forberedt til undervisningen og benytter naturfagrommets samlinger og utstyr til å øve seg på praktisk arbeid. Deltakelse i undervisningen er viktig for faglig utbytte i studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Kartlegge og vurdere sikkerhet i naturfagrom og/eller -undervisningen på egen skole. Arbeidet skal dokumenteres og deles med kolleger på egen skole. Omfang 500 ord +/- 10%
  • Utvikle og prøve ut en kort digital læringssekvens i selvvalgt emne fra naturfag 2 for elever. Sekvensen skal være på inntil fem minutter og inngå i et naturfaglig undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget skal reflekteres over med fagdidaktisk begrunnelse og den digitale læringssekvensen legges med som vedlegg. Nærmere beskrivelse oppgis på digital læringsplattform. Arbeidet utføres individuelt. Omfang: 1500 ord +/- 10%
  • Objektsamling (15 - 20 objekter) med didaktisk refleksjon i grupper på inntil tre studenter. Omfang didaktisk refleksjon: 500 ord +/- 10%.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 prosent deltakelse på aktivitet nevnt nedenfor.

  • Deltakelse på feltkurs

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse, se programplan.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig 4-timers eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator - ikke programmerbar

Formelhefte vil være tilgjengelig på eksamen.

Vurderingsuttrykk

This course is an in-depth study of applied management accounting focusing on its role in decision-making processes, strategy planning and execution embracing stakeholders’ expectations to enhance corporate economic, ethical, social, and environmental performance. The course content is as follows:

  • Income effects of alternative cost accumulation systems
  • Quantitative models for cost estimation and cost behavior
  • Cost-volume-profit analysis
  • Profitability analysis for:

    • Product mix decisions
    • Outsourcing decisions
    • Replacement decisions
    • Discontinuation decisions
    • Cost-volume-profit analysis
  • Decision making under risk and uncertainty
  • Capital investment decisions
  • Variance analysis for performance management
  • Divisional performance analysis and transfer pricing
  • Emerging economic, ethical, social, and environmental issues in strategic management accounting and value creation.

Language of instruction is English.

Sensorordning

None

Opptakskrav

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • knowledge of the principles of management accounting.
  • knowledge of how management accounting supports decision-making and strategy in different types of businesses.
  • knowledge of different processes and methods of planning and control for strategic performance management embracing stakeholders’ expectations.
  • knowledge of emerging economic, ethical, social, and environmental issues in strategic management accounting.

Skills

The student can

  • describe and contextualize the principles of management accounting.
  • apply critical thinking, communication, and practice collaboration to strategic management accounting problems.
  • identify the short-term versus long-term trade-offs in simultaneously responding to economic, governance, ethical, social, and environmental issues involved in business decision making.
  • make informed decisions in strategic and ambiguous situations by acquiring, analyzing, and presenting information based on management accounting.

General competence

The student

  • is aware of the development in corporate sustainability (ESG) drive.
  • can rationalize and contextualize corporate decisions to enhance firm value by embracing stakeholders’ expectations.
  • can exchange views on economic, ethical, social, and environmental implications of corporate decision making.