EPN-V2

MSLV4200 Samarbeid og samarbeidsledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Collaboration and collaborative management
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i biomedisin
Masterstudium i farmasi
Erfaringsbasert masterstudium i bibliotek - styring og ledelse
Masterstudium i offentlig administrasjon og styring
Masterstudium i styring og ledelse
Enkeltemner knyttet til masterstudium i styring og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir innsikt i den faglige litteraturen om samarbeid og ledelse av samarbeid, både innenfor offentlig sektor og mellom offentlig sektor og andre samfunnsaktører. Ledelse av organisert samarbeid blir satt inn i en teoretisk og kontekstuell sammenheng der studentene presenteres for litteratur som diskuterer samarbeid og ledelse i ulike sammenhenger. Emnet tar opp samarbeid om utforming og iverksetting av offentlig politikk, innovasjon i offentlig sektor og samskaping i ofentlig tjenesteproduksjon. Emnet tar videre opp utfordringer ved samarbeid på tvers av forvaltningsnivå og -sektorer, og mellom offentlig, privat og frivillig sektor. Det blir lagt vekt på teorier om ledelse og styring i en samarbeidskontekst, der forskjellene mellom hierarkiske og mer likeverdige relasjoner mellom aktørene blir tydeliggjort.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Emnet omhandler formulering og produksjon av ikke-sterile legemidler, samt legemiddelregning. Sentrale temaer er legemiddelutvikling, læren om legemiddelformer og deres sammensetning, samt fremstilling med tilhørende system for kvalitetskontroll ved ulike produksjonsskalaer. Emnet gir en grundig innføring i praktisk produksjon av ikke-sterile legemidler i liten skala der kvalitetssikring ved legemiddelproduksjon står sentralt.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten må være tatt opp på studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Studentene skal levere et notat på 1-2 sider som redegjør for tema og problemstilling for semesteroppgaven (jfr. Vurdering/eksamen).

Formålet med arbeidskravet er å oppøve ferdigheter i å anvende kunnskap for å analysere utfordringer i offentlig sektor, og i å kommunisere faglige problemstillinger.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til ny, eller alternativ, levering innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sammensetning og fremstilling av miksturer, salver, kremer, geler, kapsler, granulater og tabletter etter grunnleggende prinsipper, samt deres stabilitet og holdbarhet
  • kan gjøre rede for fysikalske egenskaper til kolloider og disperse systemer
  • kan gjøre rede for fysikalske og/eller kjemiske faktorer som kan påvirke løselighet, -oppløsningshastighet og sedimentasjon
  • kan gjøre rede for kvalitetskrav, -sikring og -kontroll av legemidler og relevant medisinsk utstyr
  • kan forklare hvilke fysikalsk-kjemiske egenskaper til virkestoff(er) og hjelpestoff(er) i en formulering som er viktig i det prekliniske arbeidet av legemiddelutviklingsprosessen
  • kan gjøre rede for de sentrale begrepene i legemiddelregning

Ferdigheter

Studenten

  • behersker relevante teknikker innen fremstilling av ikke-sterile legemidler
  • kan bruke relevante farmasøytiske oppslagsverk og anvende faglige kunnskaper for å foreslå løsninger på teoretiske og praktiske utfordringer knyttet til produksjon av ikke-sterile legemidler
  • kan etter gjeldende retningslinjer selvstendig utarbeide produksjonsforskrift, planlegge, kontrollere, gjennomføre og dokumentere produksjonen av utvalgte farmasøytiske preparater
  • kan selvstendig utføre feilfrie legemiddelberegninger og kan vurdere og kontrollere egen og andres utregning, som en del av faglig forsvarlig legemiddelhåndtering
  • kan anvende systemer for kvalitetssikring, samt vurdere og håndtere uønskede hendelser under produksjon og hvilke tiltak som må settes inn for å redusere risikoen for gjentagelse

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse for farmasøyters rolle og ansvar i forbindelse med produksjon av legemidler
  • kan diskutere farmasøytiske utfordringer knyttet til formulering og fremstilling av legemidler uten krav til sterilitet
  • kan vurdere muligheter for individuell tilpasning av legemiddelformulering for å skape best mulig helse på individnivå
  • har innsikt og forståelse for hvordan kvalitetssystemer i legemiddelproduksjon og kvalitets- og forbedringsarbeid bidrar til økt pasientsikkerhet

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, kollokvier, prosjektoppgave samt ferdighetstrening i form av laboratoriearbeid og regneverksted.

Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden på universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Laboratorieoppgavene belyser fysikalsk-kjemiske prinsipper og gir praktisk øvelse innen legemiddelfremstilling. Det arrangeres en praktisk prøveeksamen hvor studentene får individuell tilbakemelding.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer
  • Minimum 90 prosent tilstedeværelse på ferdighetstrening

Sensorordning

Kombinert eksamen:

Del 1 Individuell skriftlig eksamen i legemiddelregning under tilsyn, 3 timer

Del 2 Individuell skriftlig eksamen i legemiddelfremstilling under tilsyn, 4 timer

Del 3 Individuell praktisk eksamen i legemiddelfremstilling, 3 timer

For å bestå eksamen i legemiddelregning må studenten levere en feilfri besvarelse. Dersom studenten får ikke-bestått, må denne deleksamen tas på nytt. Det gis én samlet karakter som er basert på følgende vekting: Skriftlig eksamen i legemiddelfremstilling 60 prosent, praktisk eksamen i legemiddelfremstilling 40 prosent. Begge deleksamener i legemiddelfremstilling må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne deleksamen tas på nytt.

Det kan framsettes klage over karakterfastsettingen på del 1 og del 2 av eksamen.

Emneansvarlig

Del 1 Legemiddelregning: Enkel numerisk kalkulator som utdeles av OsloMet. Det er ikke tillatt å bruke egen kalkulator. En digital kalkulator er også tilgjengelig for studenten under eksamen.

Del 2 Skriftlig eksamen i legemiddelfremstilling: Alfanumerisk/finansiell kalkulator med tømt minne. En digital kalkulator er tilgjengelig for studenten under eksamen.

Del 3 Praktisk eksamen i legemiddelfremstilling: Enkel numerisk kalkulator som studenten selv må ha med seg.