Programplaner og emneplaner - Student
MOKVPRAK Praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Praksis er et valgfritt emne i 6. semester.
Som en forberedelse til arbeidslivet skal studenten i emnet gjennomføre praksis i en virksomhet/institusjon innenfor medieproduksjon/formidlingsarbeid, informasjon/kommunikasjon eller opplæring/ utviklingsarbeid for å gjøre seg kjent med og få praktisk erfaring i et mediefaglig yrke. Praksisen skal gi studenten mulighet til å bygge opp et kontaktnett innen bransjen. Studenten skaffer selv praksisplass. Praksisstedet skal godkjennes og kvalitetssikres av fagstaben. Praksis skal som hovedregel være ulønnet.
Studenten skal utføre selvstendige arbeidsoppgaver som det er vanlig at mediearbeidere har på arbeidsstedet. Arbeidsoppgavene skal være varierte og ligge innenfor det mediefaglige arbeidsområdet. Studenten skal produsere et eget (egne) mediefaglig arbeid eller ta del i produksjonsprosessen av et slikt arbeid i løpet av praksisoppholdet.
Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av praksisveileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og praksisveileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens praksisopphold etter avsluttet praksis.
Praksisen skal normalt være 9 uker fulltidsarbeid.
Undervisningsspråket er norsk.
Forkunnskapskrav
The course "Sustainable Design Approaches" introduces the ecological, social, and economic challenges that global society faces today and explores how designers can contribute to sustainable industrial production and everyday lifestyles through new design solutions. The course provides an overview of scientific sustainability principles as well as the political global goals (such as the Paris Agreement and the UN's Sustainable Development Goals, Agenda 2030). It further explores how these may be implemented in the design process.
Systems theory and thinking will introduce you to the elements of sustainability and explain the complexity of relations in socio-ecological systems. You will train your design methodology to find focus, identify needs, and define problems related to chosen tasks and user groups, as well as explore a set of design strategies in idea generation and the design of final solutions. Finally, you will be introduced to methods for evaluating products and services to discuss their contribution to sustainable development at both the product level and from a systemic perspective.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- kjenner viktige aktører i medie- og kommunikasjonsbransjen
- kjenner typiske medie- og kommunikasjonsfalige arbeidsoppgaver
- har kunnskap om hvordan en mediefaglig utdanning kan brukes i en bedrift eller organisasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre mediefaglige arbeider og ta del i produksjonsprosesser i samarbeid med andre
- kan opptre profesjonelt i jobbsammenheng som arbeidstaker og profesjonsutøver
- kan kommunisere godt muntlig og skriftlig og samarbeide effektivt på arbeidsplassen
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i faglige og profesjonsetiske problemstillinger i medie- og kommunikasjonsbransjen
- kan ta initiativ og bidra profesjonelt og kreativitet i jobbsammenheng
- kan bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet
- har evne til å reflektere faglig over egen praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Studentens arbeidstid fastsettes ut fra den arbeidstid som gjelder på det aktuelle arbeidssted. Det gjøres i samråd med praksissted.
For hver student oppnevnes en praksisveileder på praksisstedet. Veiledningen er ikke lønnet.
Det oppnevnes en fagansvarlig i emnet som studenten kan kontakte ved behov.
Eventuell undervisning foregår fysisk, på campus.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Skjema for praksissted: Studenten skal levere et skjema for valg av praksissted. I skjemaet skal det angis praksissted, forventede arbeidsoppgaver og veileder ved praksisstedet.
Emneansvarlig godkjenner praksisoppholdet og tildeler kontaktlærer. Innleveringsfrist er normalt medio november i 5. semester og godkjenning foreligger normalt medio desember.
Minimum 80% av den normale praksisperioden på 9 uker må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved sykdom eller andre tungtveiende årsaker til fravær kan faglærer gjøre en individuell vurdering.
Vurdering og eksamen
The most important teaching and learning methods for this course are workshops in class, guest lectures, smaller assignments, peer group presentations, excursions, both individual and group project work. The course includes an individual reflection essay about own learning, contribution and group process.
Hjelpemidler ved eksamen
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- One assignment in group or individual, orally presented or written submission
- Individual reflection essay on learning process, downloaded assignment
Vurderingsuttrykk
Group or individual written home examination, which consists of:
- One written report. Describing an understanding of the theory, research and analyses approaches supporting a design practice for sustainability, as well as relevant design methodology and methods explored through a project of design practice. The report may vary according to the project and chosen format/layout, but between 10 and 40 pages are expected.
The examination result can be appealed.
Sensorordning
Eksamensbesvarelsene blir vurdert av intern eller ekstern sensor. Ett uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene blir sensurert av to sensorer. Karakterene på utdraget fastsetter nivået for hvordan resten av svarene skal vurderes.