Programplaner og emneplaner - Student
MOKV3400 Produksjon for streaming og nett-tv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Production for streaming and web-TV
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjonBachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskaper
Studenten
- kan analysere yrkespedagogiske problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner og egenart i samfunnet
- har perspektiver og innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, også internasjonalt, inkludert aksjonsforskningstilnærming
- har utdypet kunnskap om organisasjonsperspektiv på yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante teorier og metoder i yrkespedagogisk forskning og utvikling og vise innsikt i forskningsmetodisk og vitenskapsteoretisk kunnskapsgrunnlag
- kan planlegge, legge til rette for, gjennomføre, dokumentere og vurdere yrkespedagogisk FoU-arbeid i endringsprosesser ut fra forskningsmetodiske krav
- kan formidle resultater fra læringsprosesser og forsknings- og utviklingsarbeid
- har inngående kunnskap om betydningen digitalisering og teknologisk utvikling har for yrkespedagogisk arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan anlegge et samfunns- og organisasjonsperspektiv på fag- og yrkesopplæringen
- kan analysere og forholde seg kritisk til aktuell teori og forskningslitteratur i yrkespedagogikk
- har en utdypet forståelse for videreutviklingen av yrker og profesjoner og hvordan dette påvirker samfunn og organisasjoner
Forkunnskapskrav
Veksling mellom forelesninger, dialog, bearbeiding av teori og praksis individuelt og i gruppe. Gruppeveiledning; studentene skal delta aktivt i læringsgrupper ved legge fram egne arbeider, sette seg inn i medstudenters arbeid, og gi og motta veiledning. Individuelle litteratur- og metodestudier, og utprøving for å erfare bruk av ulike strategier og metoder i forsknings- og utviklingsarbeid og teoretiske begrunnelser for yrkespedagogisk praksis.
Studiet er praksisorientertog det forutsettes at studentene prøver ut ny kunnskap i praksis, og knytter sine arbeidskrav til problemstillinger som er aktuelle for eget arbeid.
Læringsutbytte
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1: Casebeskrivelse av yrkespedagogisk fenomen med vekt på analyse av rammefaktorer i et samfunnsperspektiv. Arbeidskravet utføres individuelt, omfang: 1000 ord (+/- 10%).
- Arbeidskrav 2: Muntlig presentasjon av et mulig forskningsdesign for et forsknings- eller utviklingsprosjekt med utgangspunkt i casebeskrivelsen fra Arbeidskrav 1 og med relevans for det yrkespedagogiske feltet. Problemstilling og forskningsmetode er selvvalgt og skal begrunnes og diskuteres kritisk. Arbeidskravet utføres individuelt, omfang ca. 15 minutter.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene (dette inkluderer fellesundervisning og læringsgrupper). I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Studenter som overstiger fraværskvoten på 20 %, på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 %, uansett fraværsgrunn.
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell semesteroppgave om samfunnsperspektiv på et yrkespedagogisk fenomen. Semesteroppgaven tar utgangspunkt i arbeidskrav 1 og 2, og samfunnsperspektiv på det valgte yrkespedagogiske fenomenet belyses og drøftes i lys av pensumlitteratur, forskningsmetoder og vitenskapsteori. Omfang: 4000 ord (+/- 10%)
Formelle krav til semesteroppgaven er utarbeidet og ligger på universitetets læringsplattform.
Ny/utsatt eksamen
- dersom semesteroppgaven vurderes til F, kan studenten levere en omarbeidet versjon av oppgaven til første ny og utsatt eksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A til F
Vurdering og eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet gir utdypet innsikt i fag- og yrkesopplæringens historie og plass i samfunnet, og vektlegger hvordan videreutvikling av yrker og profesjoner påvirker samfunnsutviklingen, også med blikk på organisasjon. Yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk blir diskutert i et flerkulturelt og internasjonalt perspektiv. I arbeidet med arbeidskrav og semesteroppgaven utvikles videre fordypet kunnskap i forskningsmetodologi, vitenskapsteori og etikk relevant for ulike forskings- og utviklingsprosjekter samt ledelse av og nytenking i forskningsbasert utviklingsarbeid
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det vert nytta intern og ekstern sensor ved sensurering.
Emneansvarlig
Frode Nordås