Programplaner og emneplaner - Student
MOKV3300 Særemne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Freely chosen course
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i medier og kommunikasjon
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Særemne er valgfritt emne i 6. semester.
Mulige varianter for særemne er:
- A Et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland (dette vil ikke regnes som utveksling, og evt. opphold i utlandet blir sannsynligvis ikke dekket av lånekassen)
- B Et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere
- C Et relevant emne som studentene komponerer selv
- D Et forskningsbasert studieløp
- E En medieproduksjon
Under følger emnebeskrivelse for den enkelte variant. Variant må forhåndsgodkjennes av emneansvarlig. For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS. Innleveringsfrist meddeles på CANVAS og vil normalt være medio desember i 5. semester. Krav til innhold av informasjon i skjemaet er oppført under den enkelte varianten
Forkunnskapskrav
Studiet har progresjonsbestemmelser, jamfør programplanens generelle del:
...Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.
Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.
Læringsutbytte
Variant A - et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland
Studenten kan som sitt særemne avlegge eksamen i et emne ved en annen institusjon. Emnet må være relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Emnet må være på 15 studiepoeng eller mer. I særlige tilfeller hvor det er sterk faglig sammenheng mellom to eller flere mindre emner, kan disse godkjennes samlet som Særemne.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.
Variant B - et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere
Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.
Variant C - et relevant emne som studenten(e) komponerer selv
Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne som er relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Normalt kan 1-3 studenter jobbe sammen om ett emne.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til egenkomponert emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.
Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Studenten(e) får oppnevnt en veileder i henhold til emnets innhold. Endelig utforming av kunnskaps- og ferdighetsbeskrivelser, og endelig problemstilling for semesteroppgave gjøres i samråd med veileder.
Variant D - et forskningsbasert studieløp
Studenten kan som sitt særemne delta i et forskningsnettverk eller gjøre forskningsrettet arbeid for et forskningsprosjekt. Normalt kan 1-3 studenter være tilknyttet samme forskningsprosjekt/-nettverk.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).
Variant E - en medieproduksjon
Studentene kan som sitt særemne lage en medieproduksjon. Medieproduksjoner gjennomføres normalt i grupper på 3-5 personer.
Kunnskaper og ferdigheter
Studenten har kunnskaper i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).
Arbeids- og undervisningsformer
Variant A
Studenten må selv skaffe seg plass på emnet som ønskes avlagt. Studenten følger emnet jfr. aktuell emneplan.
Variant B
Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Se aktuell emneplan.
Variant C
Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne i samarbeid med veileder. Dette skrives i et skjema.
Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
Variant D
Studenten må selv skaffe seg tilknytning til forskningsnettverket eller forskningsprosjektet.
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om forskningsnettverket eller prosjektets tema/innhold, hvordan studenten skal bidra og navn på veileder i prosjektet/nettverket. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av emneansvarlig. Endelig utforming av emneplan gjøres i samråd med veileder og godkjennes av emenansvarlig.
Veileder
Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og veileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veiledningen skal tilrettelegges slik at studenten aktivt kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger tilknyttet forskningsnettverkets/-prosjektets tema/innhold. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens forskningsopphold.
Variant E
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal gi informasjon om form, tema og produksjonsplan for medieproduksjonen. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av emneansvarlig og studentene får oppnevnt en veileder.
Endelig utforming av emneplan og endelig form, tema og produksjonsplan gjøres i samråd med veileder.
Veileder
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studentene må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studentene skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Variant A
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn og studiested. Vedlagt skjemaet skal det leveres inn emneplan med pensumliste. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.
Variant B
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.
Variant C
Skjema for godkjenning av variant
Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert. Emneplanen skal være godkjent før studenten kan levere skriftlig særoppgave til eksaminasjon. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Variant D
Skjema for godkjenning av variant
For endelig vurdering skal det leveres en sluttrapport. Disposisjon for sluttrapporten skal godkjennes av instituttleder senest en måned før eksamensinnlevering. Disposisjonen bør være på mellom 1 og 2 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering av disposisjonen Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.
Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal leveres inn for godkjenning av instituttleder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.
Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Variant E
Skjema for godkjenning av variant
Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.
Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Felles for alle variantene gjelder at studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.
Felles for alle variantene gjelder at studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.
Vurdering og eksamen
Studentene skal lære å identifisere ulike symptomer på sykdom og skade. De skal foreta relevante undersøkelser og målinger, samt utføre praktiske prosedyrer på øvingsposten, inkludert førstehjelp. Emnet går over 7 uker.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten må være tatt opp på studiet.
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for samsykdom (komorbide lidelser), både somatisk og psykisk, hos personer med funksjonsnedsettelse
- kan gjøre rede for symptomer på sykdom og sykdommens betydning for god helse i et livsløpsperspektiv
- kan gjøre rede for behandlingsformer ved somatisk sykdom
- kan beskrive kunnskapsbaserte sykdomsforebyggende tiltak og helsefremmende atferd
- kan skissere aktuelle behandlingsforløp
- kan beskrive fysiske og kognitive endringer og konsekvenser av disse knyttet til høy alder
- kan beskrive symptomer på nevrologisk svikt og sykdommens påvirkning på helsen
Ferdighet
Studenten
- kan demonstrere helsefaglige prosedyrer i henhold til VAR-Healthcare (prosedyre- og kunnskapsbase for helsetjenesten)
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan demonstrere sentrale prinsipper og hjelpemidler innenfor forflytning
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere sammenhenger mellom helse og sykdom, herunder funksjonshemming og funksjonsnedsettelse
- kan identifisere avvik og sykdomstegn, samt bidra til at pasienter får ivaretatt sine helsemessige utfordringer
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, demonstrasjoner, ferdighetstrening og selvstudier.