EPN-V2

MLEST4300 Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet legger vekt på praktisk fordypning i ett eller flere materialområder innen design, kunst og håndverk. Emnet vektlegger metoder fra fagområdet som designmetodikk, innovasjonsprosesser, kunstnerisk utforskning og praksisledet forskning. Studenten velger fordypningsområde(r) i samråd med emneansvarlig, og belyser ulike faglige problemstillinger gjennom ulike teoretiske perspektiv. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk-estetiske arbeid og i utprøving av teoretiske og praktiske kunnskaper.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har spesialisert kunnskap innen et avgrenset faglig område og bred kunnskap om de praktisk estetiske fagenes egenart.
  • har inngående kunnskap om prosess, teknikk og materialer innen selvvalgt tema
  • har kunnskap om hvordan å dokumentere, presentere og formidle egen praktisk-estetisk undersøkelse
  • har inngående innsikt i samfunnsaktuelle og tverrfaglige tema og de praktisk-estetiske fagenes handlingsrom innenfor disse.

Ferdigheter Studenten

  • kan anvende og kritisk vurdere formale og visuelle virkemidler for å skape uttrykk, visuelle ytringer og funksjonell form.
  • kan anvende innovative og kreative prosesser samt forskningsmetoder relevant for problemløsning, produktutvikling og praktisk-estetisk arbeid.
  • kan anvende og kritisk vurdere materialer og teknikk i utvalgte medium og uttrykksformer.
  • kan anvende relevante teorier som grunnlag for drøfting på en kritisk og reflektert måte.

Generell kompetanse Studenten

  • kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og innovasjon ut fra faglige erfaringer og forskningsbasert kunnskap.
  • kan identifisere fagdidaktiske problemstillinger, ta stilling til og nyttiggjøre seg av forskning, relatert til design, kunst og håndverk.

Arbeids- og undervisningsformer

This course gives students hands-on experience in the design, configuration and troubleshooting of networks. This course is rooted in a theoretical and technical overview of the field. General understanding of all layers of the networking stack is required. However, the focus is mainly on networking, i.e. how to make networks work and how to keep them working. Thus, routing, switching and services that support networking (e.g. DHCP and DNS) are core topics. Furthermore, the course focuses on large-scale scenarios where networking can be challenging.

This course has a limited number of spaces. A maximum of 22 students will be admitted on a first come, first served basis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No formal requirements over and above the admission requirements.

Vurdering og eksamen

The student should have the following outcomes upon completing the course:

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student:

  • has the advanced knowledge required to make the right design choices when tasked with designing an enterprise-sized or large-scale network
  • has advanced knowledge about best practice for configuration of enterprise-sized or large-scale network
  • has advanced knowledge about methods of troubleshooting an enterprise-sized or large-scale network

Skills

Upon successful completion of the course, the student:

  • has the technical experience required to analyse and design an enterprise-sized or large-scale network
  • has hands-on experience in setting up and configuring an enterprise-sized or large- scale network, focusing primarily on routing, switching and services that support networking (e.g. DHCP and DNS)
  • masters different approaches to troubleshooting a network, including traffic analysis

General competence

Upon successful completion of the course, the student:

  • has a broad overview of networking theory and practice and knows how to put theoretical networking knowledge into practice in an actual network
  • is able to analyse and discuss how networks of different types should be designed, configured and maintained.

Hjelpemidler ved eksamen

This course features weekly lectures (usually in a flipped-classroom style) and lab sessions to provide both theoretical content and hands-on experience. The practical lab sessions and lectures that complement each other: lectures give the theoretical background while the lab sessions give the necessary hands-on experience in putting theory into practice. Students are to supplement the lectures and lab sessions with their own reading.

Compulsory assignments are given throughout the semester, which students may complete in groups. However, most assignments require indivually written report hand-ins.

Vurderingsuttrykk

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

11 assignments that focus on technical work and are documented in reports. The reports must adequately detail the completed work; no length requirements apply.

A minimum of 9 of the 11 assignments must be approved in order to qualify for the exam.

Sensorordning

Individual written exam, 1.5 hours.

The exam will be a multiple-choice test.

The exam grade can be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Emneansvarlig

No aids are permitted