EPN-V2

MLEST4300 Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Praktisk fordypning. Design, kunst og håndverk
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet legger vekt på praktisk fordypning i ett eller flere materialområder innen design, kunst og håndverk. Emnet vektlegger metoder fra fagområdet som designmetodikk, innovasjonsprosesser, kunstnerisk utforskning og praksisledet forskning. Studenten velger fordypningsområde(r) i samråd med emneansvarlig, og belyser ulike faglige problemstillinger gjennom ulike teoretiske perspektiv. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk-estetiske arbeid og i utprøving av teoretiske og praktiske kunnskaper.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har spesialisert kunnskap innen et avgrenset faglig område og bred kunnskap om de praktisk estetiske fagenes egenart.
  • har inngående kunnskap om prosess, teknikk og materialer innen selvvalgt tema
  • har kunnskap om hvordan å dokumentere, presentere og formidle egen praktisk-estetisk undersøkelse
  • har inngående innsikt i samfunnsaktuelle og tverrfaglige tema og de praktisk-estetiske fagenes handlingsrom innenfor disse.

Ferdigheter Studenten

  • kan anvende og kritisk vurdere formale og visuelle virkemidler for å skape uttrykk, visuelle ytringer og funksjonell form.
  • kan anvende innovative og kreative prosesser samt forskningsmetoder relevant for problemløsning, produktutvikling og praktisk-estetisk arbeid.
  • kan anvende og kritisk vurdere materialer og teknikk i utvalgte medium og uttrykksformer.
  • kan anvende relevante teorier som grunnlag for drøfting på en kritisk og reflektert måte.

Generell kompetanse Studenten

  • kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og innovasjon ut fra faglige erfaringer og forskningsbasert kunnskap.
  • kan identifisere fagdidaktiske problemstillinger, ta stilling til og nyttiggjøre seg av forskning, relatert til design, kunst og håndverk.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom selvstendig arbeid, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Det legges stor vekt på eget praktisk, utforskende arbeid innen valgt(e) områder. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Deltagelse på FoU-seminar med individuell presentasjon av egen praktisk-estetisk arbeid samt to bidrag med tilbakemelding på medstudenters arbeid.
  • Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Vurdering og eksamen

Deleksamen i to deler som inkluderer:

1. Muntlig prosjektpresentasjon.

2. Utstilling med dokumentasjon.

Krav til dokumentasjon beskrives nærmere i eksamenstekst.

Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for å bestå emnet.

Den muntlige delen kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Tore Andre Ringvold