EPN-V2

MLEST4200 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier, tradisjoner og paradigmer, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktisk-estetiske fagene.
  • har inngående kunnskap om ulike forskningsmetodiske perspektiv som grunnlag for analyse og refleksjon over fagområdets tradisjoner, egenart, innhold og praksis. har bred kunnskap om forskningsetikk, relevant for fagdidaktisk forskning og de praktiskestetiske fagene.
  • har kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering.

Ferdigheter Studenten

  • kan drøfte og sammenstille ulike, relevante vitenskapelige tradisjoner og paradigmer.
  • kan anvende forskningsmetoder som er relevant for fagdidaktisk forskning og det praktiskestetiske feltet, på en selvstendig måte.
  • kan foreta forskningsmetodiske valg og anvende egen innsikt for å formulere faglige resonnementer.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen.
  • kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske ulike relevante, forskningsmetoder.
  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen utdanning og praktisk-estetiske fag.
  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skolen og egen profesjonsutøvelse.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen hjelpemidler tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • En muntlig presentasjon av et valgt tema fra pensum, for medstudenter og lærer. Presentasjonen utarbeides i grupper på 3-5 studenter.
  • Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på muntlig eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Siri Fjeldheim og Håvard Aaslund

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

MEST4320 - Prosjekt i praksis.