Programplaner og emneplaner - Student
MLEST3120 Drama/teater som demokratisk praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Drama and theater as democratic practice
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed major, master's degree (120 credits) or equivalent qualification.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Anbefalte forkunnskaper
This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 credits) or equivalent qualification.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Forkunnskapskrav
On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The PhD candidate:
- is at the forefront of knowledge of methodologies related to the development of concepts and theories
- has an in-depth understanding of the relationship between human experience, concepts, and theories in a health science context
Skills
The PhD candidate can:
- develop a conceptual and/or theoretical framework related to their own research
- identify relevant clinical phenomena to develop concepts and theories
- analyse and interpret research findings related to concept and theory development
- address complex scientific issues and challenge established knowledge and practice in concept and theory development
General competence
The PhD candidate can:
- argue in favour of particular methodologies in concept and theory development based on scientific theory
- participate in discussions on concept and theory development
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om hvordan drama/teater kan anvendes i skolens arbeid med tverrfaglige temaer
- har innsikt i hvordan drama/teater kan skape aktive medborgere i et demokratisk interkulturelt samfunn
- har kunnskap om drama/teater som en bærekraftig læringsform.
- har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og kollektivt skapende prosesser for barn og unge
- har kunnskap om drama/teater i arbeidet med folkehelse og livsmestring
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teater- og dramapedagogiske metoder for å fremme aktiv elevmedvirkning og legge til rette for demokratiske og estetiske læreprosesser med barn og unge
- kan tilrettelegge for improvisasjon og utforskning på de unges premisser
- kan reflektere over estetiske og etiske problemstillinger knyttet til drama/teater-arbeid med tverrfaglige temaer
- kan anvende drama/teater-metoder i arbeid med identitetsutvikling, følelser og livslæring.
- kan legge til rette for rolletaking, perspektivskifte og meningsutveksling i dramatiske prosesser.
- kan utforske tematikk unge er opptatt av ved bruk av kropp, stemme, rom, relasjon, koreografi, kreativitet og samspill
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve rollen sin som lærer og veileder i dramafaglig arbeid.
- kan planlegge for undervisning i drama/teater og reflektere didaktisk og etisk over eget arbeid.
- kan selvstendig utvikle dramaforløp og legge til rette for estetisk kommunikasjon i skolen.
- har innsikt i hvordan dramaarbeid kan bidra til relasjonsbygging, identitet og inkludering i mangfoldige og flerkulturelle læringsmiljøer.
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes ulike utforskende og kollektive arbeidsformer i studiet. Teoretisk stoff formidles gjennom forelesninger, seminarer og praktisk arbeid på gulvet. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske workshops. Dramapedagogiske undervisningsformer prøves ut både med medstudenter og i praksisperioden. Praktisk arbeid og visninger organiseres som prosjektarbeid, med veiledning og instruksjon underveis.
Studiet bygger i stor grad på estetisk og kollektiv læring. En slik læreprosess forutsetter forpliktende deltakelse og aktivt samarbeid over tid. Det forventes derfor at studentene er til stede og bidrar aktivt i undervisning og gruppearbeid. Studiedager benyttes ofte til gruppebaserte oppgaver og samarbeid. Det forventes også at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for både barn og voksne som en del av faglig utvikling.
Undervisningen kan i enkelte tilfeller bli gitt på engelsk. Praksisperioden er veiledet og vurdert, og går over femten dager i skole eller annen formidlingsarena. Praksis gjennomføres i grupper, fortrinnsvis med fire til fem studenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Mappearbeid hvor følgende må være gjennomført:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere et drama/teaterforløp i gruppe rettet mot en spesifikk målgruppe. Forløpet utprøves på medstudenter. Prosjektet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
- Presentasjon av en fagtekst i gruppe
- Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
- Muntlig praksisfremlegg
- Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet består av to deler (deleksamen):
1. Muntlig-praktisk gruppeeksamen (3-5 studenter)
Studentene utvikler og gjennomfører i fellesskap et didaktisk og interaktivt drama-/teaterforløp rettet mot en valgt målgruppe, etterfulgt av en muntlig samtale i gruppe.
Gruppeeksamen vurderes samlet og teller 60 prosent av den samlede karakteren. Eksamensresultat kan ikke påklages.
2. Skriftlig individuell oppgave med fagdidaktisk refleksjon
Innlevering av et skriftlig refleksjonsnotat hvor studenten tar utgangspunkt i en fagdidaktisk problemstilling. Omfang: 2000-2500 ord.
Skriftlig eksamen teller 40% teller av den samlede karakteren og kan påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til E eller bedre for at emnet skal være bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Grades are awarded on the basis of pass or fail.
Sensorordning
One internal examiner