EPN-V2

MLEST3120 Drama/teater som demokratisk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Drama and theater as democratic practice
Studieprogram
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Drama/teater som demokratisk praksis retter seg mot undervisning i skolens tverrfaglige temaer: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring. Emnet legger særlig vekt på drama og teater som metode og uttrykksform, og omfatter også valgfaget Demokrati i praksis. Det utforsker hvordan dramafaglige arbeidsmåter kan bidra til danning og aktiv elevmedvirkning og demokratiske læreprosesser.

Drama og teater er både et kunst- og kulturfag, og et uttrykks- og danningsfag. Som et estetisk fag med røtter i teaterkunst og dramatisk lek, gir det barn og unge muligheter til å utforske og uttrykke seg i møte med samfunnsaktuelle og eksistensielle temaer. Drama og teater har også en aktuell anvendelse som estetisk arbeidsform på tvers av skolens læreplaner, og bidrar til utvikling av tverrfaglig kompetanse. Faget utvikler evner til å håndtere kompleksitet delta som en aktiv medborger i et mangfoldig samfunn.

Gjennom utforskning av kropp og stemme, rom og relasjon, komposisjon og kreativitet, empati og perspektivskifter, dialog og samspill, utvikler studentene grunnleggende ferdigheter i dramafaglig arbeid. Emnet bruker blant annet dramatisk fiksjon og rollearbeid som metode for å styrke kommunikasjon, sosial og emosjonell kompetanse på tvers av faggrenser. Studentene får samtidig utvikle sin rolle som lærer, veileder og instruktør i estetiske og demokratiske læreprosesser.

Anbefalte forkunnskaper

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Forkunnskapskrav

Emnet tilbys primært som en del av lærerutdanningen for praktiske og estetiske fag, som Fag II, 3.år.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om hvordan drama/teater kan anvendes i skolens arbeid med tverrfaglige temaer
  • har innsikt i hvordan drama/teater kan skape aktive medborgere i et demokratisk interkulturelt samfunn
  • har kunnskap om drama/teater som en bærekraftig læringsform.
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og kollektivt skapende prosesser for barn og unge
  • har kunnskap om drama/teater i arbeidet med folkehelse og livsmestring

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teater- og dramapedagogiske metoder for å fremme aktiv elevmedvirkning og legge til rette for demokratiske og estetiske læreprosesser med barn og unge
  • kan tilrettelegge for improvisasjon og utforskning på de unges premisser
  • kan reflektere over estetiske og etiske problemstillinger knyttet til drama/teater-arbeid med tverrfaglige temaer
  • kan anvende drama/teater-metoder i arbeid med identitetsutvikling, følelser og livslæring.
  • kan legge til rette for rolletaking, perspektivskifte og meningsutveksling i dramatiske prosesser.
  • kan utforske tematikk unge er opptatt av ved bruk av kropp, stemme, rom, relasjon, koreografi, kreativitet og samspill

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve rollen sin som lærer og veileder i dramafaglig arbeid.
  • kan planlegge for undervisning i drama/teater og reflektere didaktisk og etisk over eget arbeid.
  • kan selvstendig utvikle dramaforløp og legge til rette for estetisk kommunikasjon i skolen.
  • har innsikt i hvordan dramaarbeid kan bidra til relasjonsbygging, identitet og inkludering i mangfoldige og flerkulturelle læringsmiljøer.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes ulike utforskende og kollektive arbeidsformer i studiet. Teoretisk stoff formidles gjennom forelesninger, seminarer og praktisk arbeid på gulvet. Arbeid med uttrykk og samspill foregår i praktiske workshops. Dramapedagogiske undervisningsformer prøves ut både med medstudenter og i praksisperioden. Praktisk arbeid og visninger organiseres som prosjektarbeid, med veiledning og instruksjon underveis.

Studiet bygger i stor grad på estetisk og kollektiv læring. En slik læreprosess forutsetter forpliktende deltakelse og aktivt samarbeid over tid. Det forventes derfor at studentene er til stede og bidrar aktivt i undervisning og gruppearbeid. Studiedager benyttes ofte til gruppebaserte oppgaver og samarbeid. Det forventes også at studentene jevnlig overværer teaterforestillinger for både barn og voksne som en del av faglig utvikling.

Undervisningen kan i enkelte tilfeller bli gitt på engelsk. Praksisperioden er veiledet og vurdert, og går over femten dager i skole eller annen formidlingsarena. Praksis gjennomføres i grupper, fortrinnsvis med fire til fem studenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Mappearbeid hvor følgende må være gjennomført:
    1. Planlegge, gjennomføre og evaluere et drama/teaterforløp i gruppe rettet mot en spesifikk målgruppe. Forløpet utprøves på medstudenter. Prosjektet blir kommentert av medstudenter og vurdert av lærer.
    2. Presentasjon av en fagtekst i gruppe
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
  • Muntlig praksisfremlegg
  • Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse

Vurdering og eksamen

I emnet arbeider studenten med en skriftlig og praktisk profesjonsrettet FoU-oppgave. Oppgaven inkluderer både fag I og profesjonsfag, eventuelt også fag II. FoU-oppgaven skal belyse problemstillinger knyttet til de praktiske og estetiske fagenes egenart, kunnskapsgrunnlag, historie, praktiske og estetiske prosesser og/eller verdigrunnlag. I FoU-oppgaven skal studenten se flere av de praktiske og estetiske fagene i sammenheng. Arbeid med FoU-oppgaven krever metodisk fremgangsmåte, kritisk refleksjon og selvstendig arbeid fra oppstart og gjennom hele emnet. Emnet inngår i internasjonalt semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale problemstillinger for fagområdet design, kunst og håndverk, nasjonalt og internasjonalt.
  • har kunnskap om estetiske læreprosesser og tverrfaglig arbeid som grunnlag for profesjonsutøvelse.
  • har kunnskap om ulike uttrykks- og formidlingsformer innen de praktiske og estetiske fagene.
  • har kunnskap om ulike metoder innen forskning og utviklingsarbeid med relevans for praktiske og estetiske fag.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende fagteori og internasjonal forskning om fagdidaktikk og praksiserfaringer som drøftingsgrunnlag i egen undersøkelse.
  • kan utvikle problemstilling, planlegge, gjennomføre, dokumentere og kritisk reflektere over et avgrenset prosjekt.
  • kan vise praktisk håndlag i arbeid med materialer, teknikker og uttrykksformer.
  • kan anvende egnede metoder for gjennomføring av en avgrenset undersøkelse, behersker akademisk skriveform og viser innsikt i forskningsetikk.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende faglig og profesjonsfaglig innsikt for å drøfte de praktisk estetiske fagene som del av allmenndannelsen og vurdere muligheter og utfordringer med samarbeid på tvers av ulike skolefag og læringsarenaer.
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen et avgrenset fagområde.
  • kan anvende sin profesjonskompetanse til å stimulere til kulturforståelse og til å aktualisere tverrfaglige tema som demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring.

Vurderingsuttrykk

I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier hovedsakelig individuelt og gjennom noe veiledning i gruppe/plenum. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.

Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.

Sensorordning

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Presentasjon av problemstilling i gruppe eller i plenum.
  • Minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning