Programplaner og emneplaner - Student
MLEST3110 Estetiske læringsformer i grunnskolen: Drama, figur og skapende prosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Aesthetic Learning in Primary Education: Drama, Puppetry and Creative Processes
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet retter seg mot drama som eget fag, i tillegg til drama og andre estetiske tilnærminger til undervisning i grunnskolen. Emnet gir også verktøy til å kunne undervise i valgfaget produksjon for scene. I emnet får studentene erfaringer med målrettet kreativt og skapende arbeid. Ideer blir utprøvd, veiledet og videreutviklet. Drama er både et kommunikasjonsfag, et kollektivt kunstfag og en estetisk erkjennelses- og uttrykksform. Drama er også et samlende estetiske fag som tilrettelegger for kollektive og tverrfaglige læringsprosesser.
Figurteater som kunstform er integrert i emnet. Figurteater handler om å lage og gi liv til figurer og objekter i kommunikasjon med en målgruppe. Emnet gir grunnlag for å utvikle figurer gjennom ulike materialer form og farge, samt anvende figurteater i pedagogiske sammenhenger.
Emnet søker å bygge bro mellom de estetiske fagene i grunnskolen, samt utforske kunst- og håndverksfaget gjennom dramafaglige tilnærmingsmåter. Faglige overløpere som kostyme, rom og scenografi, komposisjon, det håndverksmessige i det å skape en figur samt performance vil være nyttige perspektiver.
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.
Praksis Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene: 2. semester: 20 dager ekstern praksis veiledet og vurdert av praksislærer, organisert som 4 hele sammenhengende uker, fem dager praksis hver uke.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om dramafagets grunnelementer og teatrets formspråk, dramaturgi og virkemidler.
- har kunnskap om å lede utforskende, skapende og sceniske prosesser.
- har kunnskap om materiale, form og farge knyttet til figurteater og andre skapende prosesser.
- har grunnleggende kunnskap om drama, figurteater, samt estetiske læringsformers kunstneriske og didaktiske muligheter i grunnskolen.
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke varierte uttrykksformer, metoder og læringsformer i dramarbeid og skapende prosesser.
- kan fremstille enkle figurer og sceniske rom for bruk i undervisning.
- har grunnleggende ferdigheter i spill med figurer og objekter for og med barn og unge.
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede dramaarbeid og skapende prosesser for og med barn og unge i en mangfoldig kontekst.
Generell kompetanse
Studenten
- har ferdigheter knyttet til kroppsspråk, stemmebruk, scenisk tilstedeværelse og observasjon i sin lærerrolle.
- kan delta i og aktivt bidra inn i ulike skapende og estetiske læringsprosesser.
- kan reflektere over dramafagets egenart og estetiske mulighetsrom i skolen.
- kan gjøre bevisste estetiske og etiske vurderinger av dramarbeid og skapende prosesser i skolen.
Arbeids- og undervisningsformer
Avsluttende vurdering:
Eksamen består av to eksamensdeler:
1. Praktisk, tverrfaglig eksamen i gruppe med særlig fokus på ett tildelt kunstfag. Omfang 20 - 25 minutter. Individuell vurdering i gruppe.
2. Individuell muntlig eksamen knyttet til del 1 og rollen som kunst og kulturformidler i barnehagen. Omfang omlag 10 minutter.
Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Del 1 vektes 60% og del 2 vektes 40%.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler avlegges begge eksamensdeler på nytt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle tilgjengelige kilder så lenge retningslinjer for kildehenvisninger følges.
Vurdering og eksamen
Eksamen er et dramafaglig gruppeeksamensprosjekt med tilhørende skriftlig individuell rapport. Begge deler av eksamen må være bestått for at eksamen skal være bestått.
1. Muntlig-praktisk gruppeeksamen (3-5 studenter)
Gruppen skal planlegge og gjennomføre en tverrfaglig, estetisk visning med bruk av figur og drama som metode. Visningen etterfølges av en muntlig samtale i gruppe. Eksamen kan i enkelte og avklarte tilfeller gjennomføres individuelt.
2. En individuell refleksjonsrapport
Knyttet til estetiske og didaktiske valg i arbeidet med den estetiske visningen, rettet mot formidling for eller med barn og unge. 2500-3000 ord.
Muntlig-praktisk gruppeeksamen teller 60%, og individuell refleksjonsrapport teller 40%.
Eksamen kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Det gis en individuell, gradert karakter etter skala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
No formal requirements over and above the admission requirements.
Sensorordning
All aids are permitted, provided the rules for plagiarism and source referencing must be complied with.
Emneansvarlig
Final assessment will be based on a 6-hour individual written school exam, based on a given topic. The writing of the assignment must show knowledge of the course literature. If other literature is referred, this cannot replace use of course literature, however it may function as additional literature.
The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.