Programplaner og emneplaner - Student
MLEST2400 FoU-oppgave. Fordypning i selvvalgt område Emneplan
- Engelsk emnenavn
- FoU-oppgave. Fordypning i selvvalgt område
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet arbeider studenten med en skriftlig og praktisk profesjonsrettet FoU-oppgave. Oppgaven inkluderer både fag I og profesjonsfag, eventuelt også fag II. FoU-oppgaven skal belyse problemstillinger knyttet til de praktiske og estetiske fagenes egenart, kunnskapsgrunnlag, historie, praktiske og estetiske prosesser og/eller verdigrunnlag. I FoU-oppgaven skal studenten se flere av de praktiske og estetiske fagene i sammenheng. Arbeid med FoU-oppgaven krever metodisk fremgangsmåte, kritisk refleksjon og selvstendig arbeid fra oppstart og gjennom hele emnet. Emnet inngår i internasjonalt semester.
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Læringsutbytte
Gradert skala A-F.
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier hovedsakelig individuelt og gjennom noe veiledning i gruppe/plenum. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Presentasjon av problemstilling i gruppe eller i plenum.
- Minimum 80% deltagelse ved obligatorisk undervisning
Vurdering og eksamen
Emnet bygger på emnet MLEST3110
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.