Programplaner og emneplaner - Student
MLEST2200 Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Profesjonsfag: Elev, lærer og skole i samfunnsperspektiv
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger opp under den lærerfaglige plattformen i utdanningen og omfatter fagdidaktikk, pedagogikk og undervisningspraksis. Emnet plasserer læring og undervisning i en institusjons- og samfunnskontekst og belyser muligheter og utfordringer, utfra et profesjonsperspektiv. Betydningen av kulturelle og sosiale forhold for danning og utvikling belyses i emnet. Undervisningspraksis i videregående skole inngår. Praksis skal være en arena for systematisk læring og gjennomføres i samarbeid med øvrige emner i utdanningen og praksisskolen.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Fagdidaktikk:
Studenten
- har kunnskap om læreplaner for videregående skolen, innen fagområdet.
- har innsikt i skolen som organisasjon og modeller for undervisningsplanlegging, herunder utvikling av mål og innhold samt ulike former for veiledning og vurdering.
- har kunnskap om de praktiske og estetiske fagenes muligheter i møte med samfunnsaktuelle problemstillinger, nasjonalt og internasjonalt.
- har kunnskap om den samiske kulturen og dens posisjon nasjonalt og nordisk.
- har innsikt i nasjonal og nordisk fagdidaktisk forskning knytt til tema som bærekraft, kreativitet og profesjonsfaglig digital kompetanse.
Pedagogikk:
Studenten
- har kjennskap til hvordan sentrale pedagogiske ideer har påvirket synet på oppdragelse, danning og opplæring.
- har kunnskap om hvordan praktiske og estetiske fag kan bidra til livsmestring.
- har kunnskap om prinsipp for tilpasset opplæring samt elevers rettigheter i skolen, herunder også samiske elever og minoritetsspråklige elever.
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder sosiale og emosjonelle vansker og kjennskap til ulike former for tiltak og relevante faginstanser for samarbeid.
- har kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid; relevante metoder, utvikling av problemstilling og innsikt i forskningsetikk.
Undervisningspraksis:
Studenten
- har kunnskap om skolen som samfunnsinstitusjon og ulike lokale og nasjonale kvalitetssystemer.
- har innsikt i lærerens ulike arbeidsoppgaver, herunder kontaktlærers arbeid og ansvar, kollega- og teamsamarbeid og samarbeid med ulike relevante faginstanser.
- har innsikt i hvordan ulike kvalitetssystem og satsningsområder kan ha betydning for elevens læring.
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan analysere læreplaner og planlegge undervisning for videregående skole, herunder begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer.
- kan drøfte ulike perspektiv på dybdelæring, kreativitet, praktisk håndlag og kritisk refleksjon i undervisning.
- kan reflektere over undervisning innen praktiske og estetiske fag med vekt på mangfold, demokrati, livsmestring, dannelse og etikk.
- kan anvende fagdidaktisk forskning i drøfting av faglige og profesjonsfaglige problemstillinger og samfunnsaktuelle utfordringer.
Pedagogikk
Studenten
- kan drøfte oppdragelse, danning og opplæring i en historisk og nåtidig kontekst.
- kan legge til rette for et inkluderende læringsmiljø tilpasset elevers behov og læreforutsetninger.
- kan iverksette tiltak ut fra elevers behov og samarbeide med relevante faginstanser.
- kan utvikle en avgrenset undersøkelse med fokus på et pedagogisk tema og vurdere aktuelle etiske problemstillinger.
Undervisningspraksis
Studenten
- kan vurdere elevers måloppnåelse, med og uten karakter.
- kan bruke kunnskap om elevens utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring.
- kan anvende praksisarenaen for å prøve ut og belyse ulike problemstillinger.
- kan alene og sammen med andre planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisning i design, kunst og håndverk og vurdere tiltak for utvikling av læringsmiljø.
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte relevant forskning for fag, skole og egen profesjonsutøvelse.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som grunnlag for dialog med elever og samarbeidspartnere om faglig, kulturell, personlig og sosial læring og utvikling.
- kan ivareta det flerkulturelle, ulike kjønnsperspektiver og mangfold i skolen gjennom planlegging og organisering av undervisning.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformene veksler mellom forelesninger, seminar, ulike former for gruppearbeid og selvstudium, og praktisk utprøving. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesing av pensum og deltagelse i kollokviegrupper. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving oppøves gjennom konkrete øvelser i studiet.
Undervisningspraksis inngår i emnet. Praksis legges fortrinnsvis til videregående skole og omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. Praksis avvikles fortrinnsvis i grupper. Praksis gjennomføres i samarbeid med praksisskolen. Studenten veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av perioden. Resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i grupper, fortrinnsvis i videregående skole. Omfang: 15 dager.
- En muntlig praksispresentasjon i gruppe, med fagdidaktisk og pedagogisk refleksjon.
- Minst 80% deltagelse i obligatorisk undervisning.
Vurdering og eksamen
En individuell skriftlig hjemmeeksamen over fire dager der fagdidaktikk, pedagogikk og praksiserfaringer inngår. Fagdidaktikk og pedagogikk vektes likt. Omfang totalt: 4000-4500 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
The rapidity and radicality of new and emergent technological developments have potentially far-reaching consequences that may lead to major changes in our civilization and confronts us - as individuals and societies - with new ways of knowing and acting, and pivotal questions, challenges, and opportunities. Addressing these issues requires a broad and interdisciplinary approach: it is increasingly important that future engineers, computer and data scientists, and technologists in general, can reason about the possible implications of technology in their own field as well as society at large.
Concrete questions concerning technology and technological development are examined through historical and contemporary texts, concrete and hypothetical technologies, and relevant real-world cases. Through lectures, colloquial presentations, discussions and writing, students will develop an advanced understanding of the interconnectivity of technology and society and familiarise themselves with theoretical and analytical tools and terms that enables discussions and critical assessments of technological trends, tasks, and practices. This course gives the students opportunities to explore and critically examine key dimensions of technologies and methods that will be part of their master’s thesis.
Vurderingsuttrykk
None.
Sensorordning
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
Upon successful completion of this course the student has an in-depth understanding of:
- the interconnectivity of technology and society
- central critical perspectives on technology
- the relevance of historical knowledge of technology
- different tools and methodologies which can be applied to understand and analyse the roles and effects of technology
Skills
Upon successful completion of this course the student can:
- evaluate and critically discuss the possibilities and challenges of technological solutions used in the profession(s) relevant to their field of study and present the arguments in a structured form.
- apply philosophical and analytical strategies to critically discuss the possibilities and challenges of existing and potential technologies.
- formulate and present advanced and informed arguments on complex and intractable problems that arise in the development and implementation of technology.
- position his/her research focus and professional interests in a broader context.
General Competence
Upon successful completion of this course the student can:
- communicate critical concepts, theories and perspectives related to technology in a structured manner.
- assess a critical framework of their own practice in their future work.
- discuss ethical, social, and political challenges arising at the intersection of technology and society.
- examine contemporary, real-world cases from multiple perspectives.
- evaluate the potential impact of modern technologies and digitalization processes on an individual and societal level.