Programplaner og emneplaner - Student
MLEST1300 Kunst, design og innovasjon i materialer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art, design and innovation in materials
- Studieprogram
-
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir grunnleggende innføring i praktisk, skapende arbeid i ulike materialer, slik det fremkommer i gjeldende læreplaner. Skapende arbeid har gjennom historien og i ulike kulturer blitt synlig i produksjon av nyttegjenstander, kunstverk og i teknologisk innovasjon. Evnen til å skape, designe og uttrykke seg står også sentralt i utviklingen av et bærekraftig, demokratisk og mangfoldig samfunn.
I emnet vektlegges arbeid med harde, plastiske og myke materialer. Det fokuseres på praktiske ferdigheter, materialforståelse, kunst og designprosesser samt kulturforståelse. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget og andres skapende arbeid, praksisopplæringen og profesjonsfag og gjennom utprøving av teoretisk og praktisk kunnskap
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om form, farge og komposisjon samt ulike materialer, redskaper og teknikker.
- har kunnskap om innovasjon, kunst- og designprosesser og estetiske læreprosesser.
- har kunnskap om ulike kunst- og kulturuttrykk lokalt og globalt, og ser sammenheng mellom samfunnsutvikling, lokale forhold og visuell- og materiell kultur.
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid, relevant for kunst og håndverk som skolefag.
Ferdigheter
Studenten
- behersker ulike teknikker, redskaper og materialer og viser praktisk håndlag i utførelsen av skapende arbeid.
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en skapende prosess.
- kan utvikle en ide og anvende formale og visuelle virkemidler for å skape visuelle ytringer og formuttrykk.
- kan bruke relevant faglitteratur og fagterminologi og presentere egen arbeidsprosess.
- kan vurdere og ta stilling til HMS utfordringer i verksteder.
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til å fremme innovasjon, gjenbruk og bærekraftig utvikling i egen praksis.
- kan kommunisere om og bidra til forståelse for samisk håndverk, kunst og kulturuttrykk.
- kan ta ansvar, veilede og samarbeide i felles prosjekter.
- har generell verkstedskompetanse knyttet til arbeid med ulike materialer, redskaper og maskiner.
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet vektlegges praktisk erfaring fra verkstedsarbeid, teoretiske studier individuelt og i gruppe. Fagteori i emnet legger vekt på forståelse for og anvendelse av begreper og arbeidsformer. HMS relateres til praktiske erfaringer i verkstedet. Fagdidaktikk inngår i emnet og skal bidra til å kontekstualisere eget praktisk arbeid og teoristudier, samt reise sentrale spørsmål om skolens oppgave og fagets egenart.
Emnet må sees i sammenheng med øvrige emner. Forståelse for prinsipp innen akademisk skriving er gjennomgående i studiet. Alle aspekter i emnet behandles ikke nødvendigvis i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom lesning av pensumlitteratur, deltagelse i kollokviegrupper og praktisk, utforskende arbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Muntlig presentasjon av egne praktiske utprøvinger for medstudenter og lærer knyttet til relevant teori.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning og læringsaktiviteter.
Vurdering og eksamen
Muntlig eksamen med refleksjonsnotat
Eksamen er en muntlig presentasjon basert på et utvalgt praktisk, skapende arbeid gjennomført i emnet.
Arbeidet skal være en videreutviklet/forbedret versjon av det innleverte arbeidet utført i emnet. Skriftlig refleksjonsnotat danner grunnlag for muntlig presentasjon (om lag 1000 ord).
Innlevering av skriftlig notat på Inspera.
Eksamensresultatet kan ikke påklages.
Fravær - ikke bestått.
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Kunnskapsområdet omfatter natur, helse, bevegelse, mat og bærekraft i vid forstand. Barn er sanselige og kroppslige i sin væremåte, og dette danner utgangspunkt for utforsking, undring, samtale, lek og læring. Barns kroppslige væremåte og mestringsopplevelser i ulike miljøer til alle årstider vil være sentrale temaer. Undring og førstehåndserfaringer med ulike naturfenomen og mangfoldet i naturen vil også være sentralt, samt barns livsmestring og danning. Varierte opplevelser og erfaringer i nærmiljøet er viktige, både innenfor og utenfor barnehagens område. Barnehagelæreren skal kjenne til folkehelseutfordringer og skal kunne bidra til at barns psykiske og fysiske helse blir ivaretatt. Måltid og matlaging skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og bidra til forståelse for maten sitt opphav. Barn skal gjennom eksperimentering, undring og utfordrende lek danne et grunnlag for å forstå bærekraftig utvikling.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.