Programplaner og emneplaner - Student
MJ5200 Klimajournalistikk, teori og praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Climate journalism, theory and practice
- Studieprogram
-
Masterstudium i medieutviklingMasterstudium i journalistikk, heltidEnkeltemner knyttet til masterstudium i journalistikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
- Emnet kan kun tas av studenter som er tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier; som har tatt minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet; og som tatt ytterligere 30 studiepoeng fra fjerde eller femte semester eller tilsvarende fra annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
- Gjeldende til og med studieåret 2023/2024: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3130 Recent trends in development assistance i forutgående semester.
- Gjeldende fra og med studieåret 2024/2025: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3002 Introduction to the development enterprise i forutgående semester.
- Emnet kan kun tas av studenter som har fått tildelt hospitantplass i en av de vertsorganisasjonene som OsloMet samarbeider med, gjennom rekruttering som gjennomføres i forutgående semester (5. semester). Det er et begrenset antall hospitantplasser. Ytterligere informasjon om ordningen, herunder rekrutteringsprosessen, gis ved inngangen til 5. semester.
Forkunnskapskrav
Det holdes forelesninger som omhandler vitenskapsteori, metode og verktøy av direkte relevans for utvikling av, research til og skriving av bacheloroppgaven. Dessuten arrangeres en seminarrekke der studenten utvikler sitt bacheloroppgave-prosjekter - først frem mot en idéskisse, og deretter frem mot endelig prosjektbeskrivelse.
Studenten tilbringer 12 uker i en vertsorganisasjon innen utviklingsindustrien, der hen realiserer et avgrenset og faglig relevant oppdrag.
I siste del av semesteret skal studenten skrive en selvvalgt, individuell bacheloroppgave der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av et utvalgt tema.
Oppgavens tema skal fortrinnsvis være relatert til det oppdraget studenten har hatt som hospitant i sin vertsorganisasjon eller annet arbeid som utrettet av denne virksomheten.
Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres elektronisk innen gitt frist.
Læringsutbytte
Arbeidskrav
I løpet av seminarene skal hver studenten innlevere og legge fram to obligatoriske notater. Disse må være godkjent for at studenten skal få levere bacheloroppgave:
- Idéskisse/temangivelse (1000 ord +/-10%) til selvvalgte bacheloroppgave.
- Prosjektbeskrivelse (2000 ord +/-10%) som presenterer opplegget for bacheloroppgaven.
Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Obligatorisk oppmøte
Underveis i emnet gis det forelesninger og seminarer. Studenten må møte til minst 70% av seminarene.
Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med og gjennomføring av bacheloroppgaven, samt at studentene gjennom medstudentvurderinger og seminargrupper, får delt kunnskap og perspektiver med hverandre. Studenter som på grunn av dokumentert sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir oppmøtekravet, gis anledning til å levere et ekstra arbeidskrav (notat på ca 1000 ord). Tema og frist for dette gis, i hvert enkelt tilfelle, av emneansvarlige lærer. Studenter som ikke innfrir oppmøtekravet, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ikke anledning noe ekstra arbeidskrav, og får ikke levere bacheloroppgave.
For å få levere bacheloroppgave må studenten også ha gjennomført hospiteringen i sin vertsorganisasjon, til sistevntes tilfredshet.
Arbeids- og undervisningsformer
Avsluttende vurdering: Individuell bacheloroppgave (7 000 ord +/- 10 %).
Ny/utsatt eksamen
Bacheloroppgaven kan omarbeides én gang ved ny eksamen, som følge av gyldig fravær eller ikke bestått resultat. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Hjemmeeksamen gis karakter bestått/ikke-bestått
Bachelor-/semesteroppgave gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurdering og eksamen
Ved siden av å dele innhold med emnet for teoribaserte bacheloroppgave (UTVB3300), fokuserer dette emnet på spesifikke temaer knyttet til hospitering:
- Hovedtrekk og arbeidsmåter i den globale utviklingsindustrien
- Norsk utviklingspolitikk - herunder arbeidet til frivillige organisasjoner
- Nye tema, aktører, arbeidsmåter og partnerskap - herunder næringslivets samfunnsansvar
- Representasjon og selvpresentasjon i utviklingsindustrien
Hjelpemidler ved eksamen
A student who has completed this course should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student:
- has specialized knowledge of the research literature of the specific areas of their Master thesis
- understands the functions, structures, and forms of introduction chapters in theses
- understand the functions, structures, and formal requirements of literature review chapters in thesis.
- understands the function and structure of the IMRAD model and other heuristics for thinking about how academic texts are constructed
- understands the role and methods of peer learning and peer review, particularly the "summarize, evaluate, suggest" structure for commenting.
Skills
On successful completion of this course the student can:
- clearly define and limit problem areas
- connect his/her own project to relevant research literature
- clearly formulate problem statement and research questions applicable to the area of their master project
- apply different heuristics to the writing of the introduction and literature review chapters.
- give and receive effective peer feedback specific to the chapters.
- analyze and reflect on own writing through process memos and other reflective documents.
General competence
On successful completion of this course the student:
- can apply knowledge in new areas and plan limited projects
- can carry out comprehensive independent literature study
- understands and is able to articulate the idea that introduction and literature review structures and forms are based on disciplinary conventions.
Vurderingsuttrykk
Each student is appointed a supervisor when starting Phase 1. The work is carried out under the guidance of the appointed supervisor.
In addition to the project work, there will be a series of online, asyncronous classes during which students will be provided with a range of analytical tools and methods to help develop their writing skills. Students will also receive formative feedback on draft versions of their texts from the course instructor and their peers.
Sensorordning
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- a draft text of the Phase 1 submission
- a peer review of another students draft text of the Phase 1 submission
- a Process memo (reflection on the feedback received).
Opptakskrav
The Phase 1 submission is an individual written text of between 5,000 and 10,000 words that amounts to the two first chapters of the thesis: the Introduction and Literature Review. The text should clearly formulate the problem statement and research questions, and include a plan of the research to be conducted in Phase 2 and 3 of the masters thesis.
It is understood that the contents of the Phase 1 submission does not necessarily constitute the final versions of the text in the master's thesis.
The exam grade can be appealed.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for applying for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.