EPN-V2

MJ5100 Investigative Journalism and Cross Border Cooperation Emneplan

Engelsk emnenavn
Investigative Journalism and Cross Border Cooperation
Studieprogram
Masterstudium i medieutvikling
Masterstudium i medieutvikling, deltid
Masterstudium i journalistikk, heltid
Masterstudium i journalistikk, deltid
Enkeltemner knyttet til masterstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Opptak til studiet.

Anbefalte forkunnskaper

While there are no formal prerequisites, it is beneficial to have taken courses in investigative journalism to get the most out of this course.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte rollen til de ulike aktørene i den akuttmedisinske kjeden (inkludert pasient og innringer)
  • kan drøfte samvirke mellom medisinsk nødmeldetjeneste og med de ulike nødetatene (politi og brann)
  • kan gjøre rede for den medisinske nødmeldetjenestens rolle ved større hendelser
  • kan kritisk vurdere den medisinske nødmeldetjenestens bidrag til prehospital håndtering av tidskritiske tilstander
  • kan drøfte hvilke hensyn medisinsk nødmeldetjeneste må ta ved håndtering av sårbare pasientgrupper (barn, eldre, gravide, pasienter med psykiske lidelser og rusproblematikk)
  • kan gjøre rede for lover, forskrifter og rundskriv som regulerer den medisinske nødmeldetjenestens rolle i det prehospitale arbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan tematisere og analysere medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden
  • kan analysere systemfaglige problemstillinger knyttet til sårbare pasientgrupper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over hvordan medisinsk nødmeldetjeneste påvirker det prehospitale pasientforløpet
  • kan bidra til pasientsikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av akuttmedisinske tjenester og sektorer i hele pasientforløpet

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 80 % tilstedeværelse på oppstartsseminar og webseminar.
  • ett obligatorisk fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/-10 %). Fagnotatet presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter

Arbeids- og undervisningsformer

Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Gradert karakterskala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Opptakskrav

A bachelor's degree. The minimum academic requirement for admission is the grade C, in accordance with Regulations Relating to Admission to Master's Degree Programmes at OsloMet.

Emneansvarlig

Røy Krøvel