Programplaner og emneplaner - Student
MINF6300 Integrasjon i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Integration in practise
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Følgende tre arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1: Presentasjon av poster (veggavis) 2x A2 på et oppgitt tema, gjennomføres i gruppe. Formålet er å få øvelse i forskningsformidling. Hverandrevurdering. Faglærer har ansvar for godkjenning.
Arbeidskrav 2: Fagnotat om skolehistoriske perspektiv, omfang 1 000 ord +/- 10 %, gjennomføres individuelt. Formålet er å få innsikt i skolehistoriske perspektiv og se disse i forhold til aktuell utdanningspolitikk.
Arbeidskrav 3: Beskrivelse og vurdering av egen utvikling av læreridentitet og pedagogisk grunnsyn- med bakgrunn i studentens praksismappe. Digital framstilling. Ca.10 min presentasjon, gjennomføres individuelt. Formålet er at studentene skal reflektere over egen utvikling av læreridentitet gjennom studiet.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sentrale begreper som integrering, assimilering og segregering
- kunnskap om aktører og implementering av integreringspolitikk lokalt, og om hvilke virkemidler som er viktige for at innvandrere skal bli integrert i arbeids- og boligmarked og i samfunnet for øvrig
- kunnskap om innvandreres integrering på ulike samfunnsområder, og hvilke utfordringer som finnes med hensyn til innvandreres levekår
- innsikt i nordmenns holdning til innvandring og hvordan de har endret seg over tid
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte teoretiske begreper om innvandrere, og deres etterkommeres, integrasjon på ulike samfunnsområder og belyse dette med empiri
- drøfte hvordan kommunale og regionale aktører i praksis bidrar til integrering av innvandrere på ulike samfunnsområder
- drøfte hvordan private aktører som arbeidsgivere, lokale foreninger, idrettslag, innvandrerorganisasjoner kan bidra i integreringsprosessen
- drøfte hvordan økt mangfold påvirker folks holdninger til innvandrere og innvandring, og hva innvandring bety for samfunnsutviklingen i byer og småsteder i Norge
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter om hvordan integreringspolitikken i Norge utspiller seg i praksis
- kan bidra til utvikling av god praksis rundt integrering
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil foregå som forelesninger og et studiebesøk i forbindelse med arbeidskravet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen bedømmes av en interne og en ekstern sensor.
Hjelpemidler ved eksamen
Tema 1: Skolen i samfunnet
- skolen i et historisk perspektiv
- skolen som organisasjon
- teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring
Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse
- læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
- læreplan i et komparativt perspektiv
- kritisk analyse
Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen
- læreren i det profesjonelle felleskapet
- pedagogisk utviklingsarbeid
- innovasjonsarbeid
- lærerrollen i endring
Tema 4: Den profesjonelle lærer
- utvikling av lærerprofesjonalitet
- analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
- sosial og relasjonell kompetanse
- profesjonsetiske spørsmål
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Kristian Tronstad