EPN-V2

MESTD5100 Metoder og forskningsetikk i praktiske og estetiske fag Emneplan

Engelsk emnenavn
Methods and research methods in practical and aesthetic studies   
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om de estetiske fagområdenes vitenskapelige teorier og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap som grunnlag for å analysere og reflektere over forskningsmetodiske perspektiv og vitenskapelige tradisjoner knyttet til fagområdenes historie, egenart og plass i samfunnet
  • kan anvende kunnskap for å kritisk vurdere ulike vitenskapsteoretiske- og forskningsmetodiske posisjoner innen de estetiske fagområdene

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for praksis- og teoridimensjonen knyttet til de estetiske fagområdenes egenart
  • kan strukturere og formulere faglige resonnementer på bakgrunn av vitenskapsteoretisk- og forskningsmetodisk innsikt
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning og vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen
  • kan bruke relevante metoder for forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen de estetiske fagfeltene
  • Kan kritisk vurdere ulike former for kunnskapsinnhenting og bruk av kilder i vitenskapelig publisering

Anbefalte forkunnskaper

Fullførte emner innen MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1 og MESTD4222 Kunst og designdidaktikk 1.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

  

Kunnskap

Studenten 

  • har kunnskap om ulike dilemmaer i forskning på egen profesjon og praksisutøvelse  
  • har kunnskap om ulike problemstillinger knyttet til skapende arbeid, originalitet, kopiering og kunstig intelligens
  • har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til forskning som involverer og inkluderer barn, unge, sårbare og utsatte grupper  

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende, utforske og reflektere over utvalgte forskningsmetoder innen praktiske og estetiske fag  
  • kan kritisk anvende forskningsmetoder for å beskrive og analysere undervisning, praksis og/eller læring på en systematisk måte

   Generell kompetanse

Studenten 

  • kan visualisere mulige løsninger på komplekse problemstillinger
  • kan anvende egen kompetanse i samskapingsprosesser og tverrfaglig arbeid  

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen arbeidskrav.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager.

Omfang: 3000-4000 ord.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Hjelpemidler ved eksamen

En intern sensor og en medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Overlapper 10 stp mot MEST4312

Sensorordning

Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.