Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4320 Prosjekt i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project in Practice
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag - deltidMasterstudium i estetiske fag - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet fokuserer på utvikling, planlegging og produksjon av praktisk-estetiske og kunstneriske prosjekter i ulike estetiske feltet. Det legges vekt på ideutvikling gjennom praktiske forprosjekter, presentasjoner, formidling og visninger av studentenes eget arbeid. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser knyttet til den enkeltes interessefelt og bredere forskningskontekst. Emnet omfatter også eksempler på perspektiver på globalisering, økologi, mangfold og kjønn i det estetiske feltet. Emnet setter praktiske og organisatoriske prosjekter i ulike kunstfelt i en videre kunnskapsbasert ramme.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om utvikling av prosjektarbeid i en forskningskontekst
- har inngående kunnskap om relevante nordiske og internasjonale samtidsdiskurser
- kan gjennomføre prosjektarbeid på bakgrunn av etisk og faglig analyse og refleksjon
- har bred kunnskap innenfor studieretningens kompetanseområder og spesialisert innsikt i et definert område
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et selvstendig faglig prosjekt.
- kan anvende faglig kunnskap til å utforme, diskutere og velge relevante presentasjons- og formidlingsformer
- kan orientere seg i det nordiske og internasjonale kunst- og kulturfeltet og bruke aktuelle referanser for å formulere selvstendige, faglige resonnement og posisjoner
- kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk arbeid sett i en bredere kunnskapsbasert ramme
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan bidra til prosjektutvikling, nytenking og innovasjonsprosesser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består i forelesninger som presenterer sentrale tema i emnet og prosjektarbeid i workshops hvor både gruppearbeid og eget, selvstendig arbeid inngår. Det gis individuell veiledning og gruppeveiledning. Studentene deltar i undervisningen og i gruppearbeid. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Undervisningsspråket er både norsk og engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- en plan for presentasjon eller visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser
Vurdering og eksamen
Prosjektpresentasjon (individuell eller i gruppe): utstilling, forestilling, performance eller tilsvarende egnet presentasjonsform. Dokumentasjon og drøfting av prosess og prosjekt gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.
Eksamen gjennomføres i semester 2.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges..
Vurderingsuttrykk
Approved by the Doctoral Committee 24 May 2018. Minor changes approved 27.04.2020.
This PhD course is open for candidates at the PhD Program in Educational Sciences for Teacher Education, other PhD candidates and academic employees.
Language: English (and Norwegian, dependent on the language of participants).
In this PhD course, epistemological, methodological, and ethical perspectives on action research will be presented, discussed and related to examples of research projects. Reflections on connections between epistemological conceptual frameworks and practical choices in educational action research are emphasized.
Sensorordning
On completion of the course, the candidate will have achieved the following learning outcomes:
Knowledge
The candidate
- has in-depth knowledge of epistemological and methodological perspectives on Action Research projects
- has in-depth knowledge of the role of the researcher in action research projects
Skills
The candidate:
- has gained methodological competence in understanding and engaging in Action Research at a sufficiently high level to develop knowledge in his/her field of study.
- can give academically competent written presentations of a relevant topic within action research
General competence
The candidate:
- can identify and establish constructive connections between theories, empirical data, and practices based on developed methodological competence in Action Research
- has sufficient ethical competence to identify relevant ethical challenges in his/her research process.