Programplaner og emneplaner - Student
MEST5903 Masteroppgave Kunst i samfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master project art in society
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 45.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler hvordan funksjon kan undersøkes og forstås i lys av det biopsykososiale begrepsapparatet Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) fra Verdens helseorganisasjon. Her blir funksjon og helse forstått i samspill mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer, og i samspill med omgivelsesfaktorer. Emnet formidler kunnskap om nødvendigheten av å samhandle og tilpasse undersøkelser i møte med pasienter i ulike livsfaser og med ulike forutsetninger.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling, samt redegjøre for profesjonens samfunnsoppdrag
- kan redegjøre for ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjon
- kan redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHOs) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat
- kan redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, validitet og reliabilitet
- kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
- kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent
- anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
- planlegge og begrunne funksjonsundersøkelse for pasientkasuistikker, samt demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
- palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
- dokumentere funn fra funksjonsundersøkelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til funksjonsundersøkelse
- reflektere over egne ferdigheter og evne til å justere funksjonsundersøkelsen for å kunne ivareta individuelle behov
- reflektere over innhenting av informasjon ved bruk av digitale kommunikasjonsverktøy
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer, praktisk ferdighetstrening, observasjon, veiledning, selvstudier og digitalt læreverk og digitale læringsressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Fagnotat i gruppe på 4-6 studenter, 1400 ord (+/- 10 %). Fagnotatet er gjenstand for faglig vurdering
- Individuell flervalgsoppgave, inntil 20 minutter
- Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
Vurdering og eksamen
Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.
Eksamensløsning A:
- Skriftlig oppgave (individuell) og
- Praktisk eksamen (alene eller i par)
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave på16,000-20,000 ord. Praktisk eksamen kan gjøres i samarbeid med en medstudent om et felles emne. Den praktiske eksamenen vil være et egenprodusert praktisk arbeid i form av verk/produkt/prosess som presenteres i en utstilling, forestilling, workshop e.l. Arbeidet vises frem og valg gjort utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, praktisk eksamen kan ikke påklages.
Eksamensløsning B:
- Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
- Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)
Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en medstudent om et felles emne. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) er en individuell oppgave. Den vil være en visuell og muntlig fremstilling av undersøkelsesdesign, datamateriale, analyser og hovedfunn. Denne utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Den skriftlige eksamen (del 1) teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen (del 2) teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, formidling eksamen kan ikke påklages.
Gjelder begge eksamensløsninger:
Denne oppgaven bygger på forskningsdesignet som kandidaten leverte til eksamen for emnet MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign. Det er tillatt at begrensede deler av teksten i masteroppgaven kan være tilnærmet lik eller gjenbruker originaltekst fra den upubliserte forskningsdesigneksamen. Det må fremkomme tydelig i masteroppgaven hvilken tekst som er gjenbrukt fra eksamensoppgaven i MEST4800.
Tidsplanen for innlevering av hver eksamensdel vil bli informert ved starten av emnet. Tidsomfang på gjennomføring av del 2 bør ligge på 20-60 min (eksamensløsning A) og 20-25 min (eksamensløsning B). Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester. Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:
Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. For både eksamensløsning A og B skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.
Emneansvarlig
13 studiepoeng overlapp med FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging og 2 studiepoeng overlapp med FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning.
Emneoverlapp
Emnet overlapper 45 stp med MEST5900.