EPN-V2

MEST5903 Masteroppgave Kunst i samfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Master project art in society
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som utforsker en spesifikk problemstilling med vekt på kunstens betydning og rolle i samfunnet. Masteroppgaven skal bidra til å problematisere, drøfte og reflektere over kunst, i respons på samfunnsrelevante problematikker og utfordringer. Aktuell tematikk kan være: kunst som didaktisk, sosial og deltakende prosess, kunst i offentlige rom, kunst som demokratisk arena, kunst som virkemiddel for bærekraft, og kunst og entreprenørskap. Masteroppgaven gjennomføres som et avgrenset forskningsarbeid, med både en skriftlig og en praktisk komponent. Sentrale elementer som problemstilling, teori, metode, undersøkelse og drøfting inngår.

Studenten velger mellom to ulike eksamensformer. Eksamensform A vektlegger praktisk eksamen og eksamensløsning B vektlegger skriftlig oppgave. Se utdypning under «Vurdering/eksamen». Emnet begynner i 3. semester, etter MEST4800, og har eksamen i 4. semester. Retningslinjer for masteroppgaver ved fakultetet finner du her: Retningslinjer for masteroppgaver ved Fakultet for teknologi, kunst og design - Student - minside (oslomet.no)

Forkunnskapskrav

For å kunne starte arbeidet med masteroppgaven må alle emner fra det første året av programmet være bestått.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale problemstillinger knyttet til kunstens rolle i samfunnet og kan sette denne i sammenheng med eget masterprosjekt
  • kan utvikle et forskningsprosjekt som bygger på kunnskap om kunstens involvering i aktuelle samfunnsproblematikker
  • kan anvende kunnskap om kunstens ulike sosiale, politiske og/eller didaktiske funksjoner på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • har innsikt i relevante metoder for praktisk og teoretisk utforskning
  • har inngående kunnskap om og kan reflektere over etikk i forskning med særlig vekt på eget masterprosjekt

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og ta i bruk eksisterende relevante teorier og metoder, i eget masterprosjekt
  • kan utvikle et relevant forskningsdesign og, på bakgrunn av dette, gjennomføre et selvstendig prosjekt i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan bruke relevante metoder for forskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid/praksis
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere samfunnsaktuelle tematikker i det estetiske feltet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye og innovative måter
  • kan på bakgrunn av eget masterprosjekt kommunisere med spesialister og samfunnet
  • kan identifisere faglige utfordringer og bidra aktivt i diskusjon om kunst innen det estetiske feltet og i samfunnet

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene arbeider individuelt med masteroppgaven i dialog med veileder. I spesielle tilfeller kan to veiledere bli tildelt. Veileder(e) blir tildelt av instituttet basert på students avgrensing og arbeid i MEST4320 og MEST4800. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper. Det vil være workshops og seminarer for studieretningen og for hele masterkullet i emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse og fremlegging av masterprosjektet på minst to seminarer underveis

Vurdering og eksamen

Studentene velger mellom to ulike eksamensløsninger. Begge eksamensløsningene har to deleksamener som behandles som to separate deler. I begge eksamensløsningene kan en del gjøres i samarbeid med en medstudent. Dette må være avgjort før emnet begynner.

Eksamensløsning A:

  1. Skriftlig oppgave (individuell) og
  2. Praktisk eksamen (alene eller i par)

Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) er en individuell oppgave på16,000-20,000 ord. Praktisk eksamen kan gjøres i samarbeid med en medstudent om et felles emne. Den praktiske eksamenen vil være et egenprodusert praktisk arbeid i form av verk/produkt/prosess som presenteres i en utstilling, forestilling, workshop e.l. Arbeidet vises frem og valg gjort utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Begge eksamenene teller 50% av totalkarakter, og resultatet rundes opp. Skriftlig eksamen kan påklages, praktisk eksamen kan ikke påklages.

Eksamensløsning B:

  1. Skriftlig oppgave (alene eller i par) og
  2. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (individuell)

Utdyping: Den skriftlige oppgaven (Del 1) kan gjøres alene eller i samarbeid med en medstudent om et felles emne. En individuell oppgave er på 20 000-24 000 ord og en samarbeidsoppgave er på 28 000-32 000 ord. Formidling av masteroppgavens undersøkelser (Del 2) er en individuell oppgave. Den vil være en visuell og muntlig fremstilling av undersøkelsesdesign, datamateriale, analyser og hovedfunn. Denne utdypes etterfølgende i muntlig dialog med sensor. Den skriftlige eksamen (del 1) teller 75% av den totale karakteren. Formidlingen (del 2) teller 25% av den totale karakteren. Skriftlig eksamen kan påklages, formidling eksamen kan ikke påklages.

Gjelder begge eksamensløsninger:

Denne oppgaven bygger på forskningsdesignet som kandidaten leverte til eksamen for emnet MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign. Det er tillatt at begrensede deler av teksten i masteroppgaven kan være tilnærmet lik eller gjenbruker originaltekst fra den upubliserte forskningsdesigneksamen. Det må fremkomme tydelig i masteroppgaven hvilken tekst som er gjenbrukt fra eksamensoppgaven i MEST4800.

Tidsplanen for innlevering av hver eksamensdel vil bli informert ved starten av emnet. Tidsomfang på gjennomføring av del 2 bør ligge på 20-60 min (eksamensløsning A) og 20-25 min (eksamensløsning B). Eksamenene del 1 og 2 behandles som to ulike og separate eksamener. En student som stryker eller ikke får levert en eksamen, må kun ta den eksamenen på nytt/senere. Konteeksamen tas normalt i begge eksamenene tidligst mulig påfølgende semester. Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Gjelder begge eksamensløsninger hvis en del av eksamen er gjort med en medstudent:

Studentene vurderes samlet med én karakter på denne eksamenen. For både eksamensløsning A og B skal en kort refleksjon om samarbeidet formidles skriftlig.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F på begge eksamener, uavhengig av hvilken eksamenform som velges.

Alle eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Skriftlig eksamen kan påklages.

Sensorordning

Emnet handler om kommunikasjon og håndtering av krevende situasjoner, spesielt i møte med pasienter med psykiske lidelser og/eller rusproblematikk. Emnet fokuserer også på krisereaksjoner, konflikthåndtering og etisk refleksjon, samt vold i nære relasjoner, omsorgssvikt og overgrep. Barn som pårørende er viktig tematikk i emnet.Det blir fokusert på lovverk knyttet spesifikt til samtykke, tvang og makt. Emnet tar i tillegg for seg folkehelseaspekter og kunnskapsbasert praksis som grunnlag for faglig beslutningstaking.

Emneansvarlig

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for deleksamen 2 legemiddelregning i emnet PMED1300.

Emneoverlapp

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjenkjenne og beskrive ulike utfordringer knyttet til pasienters psykiske helse
  • kan gjøre rede for virkningen av legemidler knyttet til behandling av psykiske sykdommer
  • har kjennskap til legemidler og rusmidler som kan føre til misbruk
  • kan gjenkjenne pasienter med avhengighetsproblematikk
  • kan gjøre rede for konflikthåndtering og relevante deeskaleringsteknikker i møte med pasienter og pårørende
  • kan gjøre rede for tegn til omsorgssvikt, vold, overgrep og rus hos voksne i møte med pasienter og pårørende
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner hos pasienter, pårørende og helsepersonell, samt kunne gjøre rede for hvordan man kan håndtere dette
  • kan beskrive kommunikasjonsutfordringer i møte med pasienter med alvorlig psykisk lidelse
  • kan beskrive konflikthåndtering i situasjoner med trusler og vold
  • kan beskrive konflikthåndtering knyttet til ruspåvirket adferd
  • kan beskrive nødverge, nødrett og grenseflate mellom en paramedisiner og politiet
  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  
  • kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet 
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering 
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten, inkludert folkehelseloven
  • kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltakelse, inkludering, stigmatisering og opplevelse av helse 
  • kan begrunne behovet for kunnskapsbasert praksis og felles beslutningstaking
  • kjenner til epidemiologiske og statistiske mål og uttrykk som beskriver effekt og sammenhenger
  • kan forklare hvordan fordommer kan skape utfordringer i kommunikasjon og forståelse i møte med pasienter med psykiske lidelser og rusproblemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om lover, forskrifter og regelverk knyttet til helsepersonell og pasienter med spesielt fokus på pasienter med psykiske lidelser, rusproblematikk, taushetsplikt og meldeplikt
  • kan anvende kunnskap om psykiske lidelser og selvmord i møte med pasienter
  • kan anvende kunnskap om rusmisbruk i møte med pasienter
  • kan identifisere og ivareta pasienter med psykiske helseutfordringer
  • kan identifisere og ivareta pasienter med rus- og avhengighetsproblematikk
  • kan vurdere pasienters evne til samtykke i klinisk sammensatte situasjoner
  • kan, ved hjelp av simulerte situasjoner, gi dødsbudskap og annet alvorlig budskap til enkeltpersoner eller grupper på en respektfull og omsorgsfull måte
  • kan identifisere og ivareta barn som pårørende
  • evner å kommunisere på en trygg, effektiv og relasjonsfremmende måte i møte med pasienter, pårørende og andre, herunder også barn som pårørende, personer med flerkulturell bakgrunn, og med minoritetsspråklige personer
  • kan reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  
  • kan finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene 
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
  • kan identifisere forskjellige typer profesjonelle og kliniske spørsmål, slik som spørsmål om behandling, diagnose, prognose, erfaringer og etiologi
  • kan, for hver type klinisk spørsmål, identifisere den foretrukne rekkefølgen av studiedesign

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjenkjenne og reflektere over etiske og kommunikative utfordringer i møte med pasienter i krise
  • kan reflektere over egne fordommer og holdninger i møte med pasienter med psykiske helseutfordringer og rusproblematikk, og vise en respektfull og empatisk tilnærming i kommunikasjon og samhandling med pasienter og pårørende
  • kan gjenkjenne konfliktfylte situasjoner og forebygge at disse eskalerer
  • kan anvende ulike modeller for beslutningstaking, kommunikasjon og samhandling