Programplaner og emneplaner - Student
MEST5040 Mote og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fashion and Society
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet gir en innføring i motens funksjon i dagens samfunn gjennom utforskning av mote som både et kulturelt og et økonomisk system. En undersøkelse av betydningen av og mekanismene bak produksjon, og forbruk av mote viser hvor komplekse miljømessige og etiske problemstillinger motebransjen står overfor nå og i fremtiden. Gjennom klasseaktiviteter undersøkes kommende innovasjon innen både teori og praksis, noe som utvikler evnen til kritisk analyse av motesystemenes utvikling for å møte samfunnets skiftende behov. Vurderingsoppgaver gir deg mulighet til å fordype deg i emner du interesserer deg særlig for.
Forkunnskapskrav
Opptak til master i estetiske fag, studieretning mote og samfunn
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
•kunnskap om de kulturelle og industrielle produksjonssystemene innen mote og hvordan de er i endring
•kunnskap om nyere utvikling innen moteteori og -praksis
•forståelse av de komplekse miljømessige og etiske problemstillingene innen dagens mote
•forståelse av innovasjon innen motefeltet, både teknologisk og kulturelt.
Ferdigheter
Studenten kan:
•analysere kompleksiteten i motebransjen gjennom ulike teoretiske og praktiske tilnærminger
•reflektere kritisk over etiske og miljømessige problemstillinger innenfor systemene for produksjon og forbruk av mote
•identifisere og kritisk drøfte problemstillinger som er relevante for dagens mote og samfunn
•identifisere, sitere, analysere og syntetisere informasjon fra mange ulike kilder for å underbygge et
argument.
Generell kompetanse
Studenten kan:
•utføre selvstendige forskningsaktiviteter som svar på en gitt oppgave
•anvende eksisterende kunnskaper og ferdigheter på nye forskningsområder
•formidle et kritisk syn på eksisterende problemstillinger innen mote og samfunn, både muntlig og skriftlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. Alle deler av undervisningen, samt oppgaver og seminarer er obligatoriske.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må godkjennes for å gjelde for eksamen:
•minst 80 % tilstedeværelse på forelesninger og seminarer
•en individuell skriftlig oppgave. 2000-2500 ord + bibliografi
•individuell presentasjon for medstudenter og lærere i FoU-seminar.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste.
Eksamensresultatet kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
This course presents relevant topics on advanced materials, covering diverse types of materials based on their bonding structure and constituents. The course provides a solid understanding of the fundamental properties of materials that allow their functionality, namely electronic, magnetic, photonic, and thermal properties. Furthermore, the basics of corrosion and wear are covered, and an introduction to materials characterization. Finally, the course provides an overview of the factors that contribute to materials sustainability, and the application of smart materials in the development of sustainable technologies for energy transformation and storage.
Emneansvarlig
Jo Cramer
Emneoverlapp
Knowledge:
The candidate
- can recognize, define, and classify different materials and their properties, based on material constituents, morphology, structure, and defects
- can explain the main theories concerning physical mechanisms and governing principles behind the electronic, magnetic, thermal, and photonic behavior of materials, their properties, and their main applications
- can describe the main concepts about sustainable use and recycling of materials, circular materials, and circular economy, as well as the environmental and societal impact of materials choices
- can identify the main properties of advanced materials that enable or limit the development of sustainable sources of energy or energy transport/storage technologies
- can explain the main material characterization techniques based on electron beam and ion beam, including the physical principles behind beam emission and beam-sample interaction.
Skills:
The candidate
- can calculate properties and parameters relevant to the structure of materials, based on design factors
- can devise methods for producing advanced materials and characterize them
- can calculate parameters of relevance for the characterization of electrochemical corrosion in metallic materials using Faraday’s equation and the Nernst equation
- can interpret and use relevant material diagrams and charts to solve problems concerning the selection of materials for different applications, with consideration of material life cycle, environmental impact, and sustainability
- can find relevant information in the literature, compare information sources critically and follow appropriate citation practices
- can summarize the content of scientific articles and dissertations in the field of materials.
General Competence:
The candidate
- can reflect about materials science problems and make reasoned and justified choices of materials for diverse applications
- can contribute to new thinking and innovative solutions in the field and reflect about the role and responsibility of engineers in sustainable development
- can communicate independent work through a report, using accurate and appropriate language and terminology in materials science
- can orally communicate the results of a material science project