EPN-V2

MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Project development and research design
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav godkjent:

  • Arbeidskrav 1. Ett skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang på 3-5 sider.

Besvarelsen leses og vurderes av en annen studentgruppe, før lærer vurderer besvarelsen vedlagt medstudentenes kommentar, godkjent/ikke godkjent. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.

Anbefalte forkunnskaper

MEST4520 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres én uke før første eksamensdag.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

The course is organised as a full-time programme of study for one semester. The students are expected to work approximately 40 hours per week. The course has the following content:

Theory

· The differences between myths, fairy tales and legends

· Structural theories, psychological theories, eclectic theories

· Myths and religions

· Psychology of importance and meaning in fairy-tales and traditional stories as cultural expressions

· The student's own academic background, cultural identity and stories

· Hero tales and contemporary mass media narratives

Applications

· Cultural exchanges

· Excursions; museums, schools, kindergartens

Stories as background for various artistic expressions

· Puppet making and performing

· Storytelling

· Stop-motion animation

· Dramatizing

· Stories and music

· Digital mediation of myths, fairy tales and legends

Didactic perspective

· The uses of fairy tales in education and therapy

· Didactic reflections on the use of myths and fairy tales

· Practical work with traditional narratives

· Visits to schools and kindergartens

· Literature studies/theory

· Lectures and supervision

· Excursions, workshops, seminars

· Cultural exchanges/discussions

· Individual and group papers/performances

Hjelpemidler ved eksamen

Tina Gerdts-Andresen og Janne Thu Ilstad

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Overlapper 15 studiepoeng med MEST5900 og MESTD5900.