Programplaner og emneplaner - Student
MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project development and research design
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende arbeidskrav godkjent:
- Arbeidskrav 1. Ett skriftlig arbeidskrav i gruppe med omfang på 3-5 sider.
Besvarelsen leses og vurderes av en annen studentgruppe, før lærer vurderer besvarelsen vedlagt medstudentenes kommentar, godkjent/ikke godkjent. Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist.
Anbefalte forkunnskaper
MEST4520 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen på 72 timer. Besvarelsen skal ha et omfang på 8-10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres én uke før første eksamensdag.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
The course is organised as a full-time programme of study for one semester. The students are expected to work approximately 40 hours per week. The course has the following content:
Theory
· The differences between myths, fairy tales and legends
· Structural theories, psychological theories, eclectic theories
· Myths and religions
· Psychology of importance and meaning in fairy-tales and traditional stories as cultural expressions
· The student's own academic background, cultural identity and stories
· Hero tales and contemporary mass media narratives
Applications
· Cultural exchanges
· Excursions; museums, schools, kindergartens
Stories as background for various artistic expressions
· Puppet making and performing
· Storytelling
· Stop-motion animation
· Dramatizing
· Stories and music
· Digital mediation of myths, fairy tales and legends
Didactic perspective
· The uses of fairy tales in education and therapy
· Didactic reflections on the use of myths and fairy tales
· Practical work with traditional narratives
· Visits to schools and kindergartens
· Literature studies/theory
· Lectures and supervision
· Excursions, workshops, seminars
· Cultural exchanges/discussions
· Individual and group papers/performances
Hjelpemidler ved eksamen
Tina Gerdts-Andresen og Janne Thu Ilstad
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor og en medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Overlapper 15 studiepoeng med MEST5900 og MESTD5900.