Programplaner og emneplaner - Student
MEST4700 Prosjekt i praksis Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project in Practice
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for historiske og moderne utviklingsteorier
- redegjøre for en atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
- beskrive barns utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode
Ferdigheter
Studenten kan
- gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet og sosial og emosjonell utvikling
- gjengi og reflektere over utvikling av prososial atferd
- gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd
Generell kompetanse
Studenten kan:
- beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
- beskrive og reflektere over sentrale teorier innen utviklingspsykologi
- diskutere arv og miljø
Forkunnskapskrav
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Oppmøte og tilstedeværelse gjennom emnets introduksjonsdag
- Formulering av en problemstilling og utarbeide en tentativ billedpresentasjon (f.eks. powerpoint) for presentasjon i gruppe
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på ca. 6 seminarer, inkludert deltakelse på 1 presentasjon i gruppe
Læringsutbytte
Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Vurdering og eksamen
Muntlig prosjektpresentasjon. (individuell eller i grupper på maks 4 studenter) Presentasjon kan ha elementer fra utstilling, forestilling, performance eller tilsvarende egnet presentasjonsform. Dokumentasjon og drøfting av prosess og prosjekt gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.
Eksamensresultatet kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Arild Våge Berge
Emneoverlapp
Emnet overlapper 15 stp med MEST4320.