EPN-V2

MEST4700 Prosjekt i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Project in Practice
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
  • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
  • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
  • Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
  • Kan kommentere programmeringskode
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
  • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet

Læringsutbytte

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

Praksis

Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

Arbeids- og undervisningsformer

Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
  • Arbeidskrav 2:
  1. Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
  2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

After completion of the course, the students will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.

Knowledge

  • has in-depth knowledge of how policies impact the reform of educational systems and how they support or impede improvements in curriculum, teaching, and student achievement.
  • has in-depth knowledge about analysing the social dimensions of science and digital technologies in the educational field in both curriculum, teaching, and student achievement.

Skills

  • Is able to analyse the political, social, economic and legal dynamics that affect policy development and implementation in the educational field.
  • Is able to analyse and critically evaluate the development and implementation of digital technologies in education.
  • Is able to analyse and critically evaluate the scientific and political bases for the introduction of digital technologies in education.
  • Can integrate STS methodologies into own research projects.

General competence

  • Can identify how public policy decision-making related to digital technologies in education at local, state, and national levels have an impact on education institutions, students, and the public.
  • Can develop nuanced readings and critiques of current STS literature
  • Can integrate STS methodologies and perspectives into the candidate’s own research projects.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Sensorordning

Se programplanen.

Emneansvarlig

Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
  • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
  • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.

Emneoverlapp

The paper will be assessed by two course coordinators.