EPN-V2

MEST4700 Prosjekt i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Project in Practice
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for historiske og moderne utviklingsteorier
  • redegjøre for en atferdsanalytisk tilnærming til utviklingspsykologi
  • beskrive barns utvikling i prenatal-/fødsel-/postnatalperiode

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjengi og reflektere over sentrale utviklingsteorier knyttet til kognitiv utvikling, kommunikasjon, personlighet og sosial og emosjonell utvikling
  • gjengi og reflektere over utvikling av prososial atferd
  • gjengi og reflektere over utvikling av antisosial atferd

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • beskrive og reflektere over egen presentasjonsteknikk
  • beskrive og reflektere over sentrale teorier innen utviklingspsykologi
  • diskutere arv og miljø

Forkunnskapskrav

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Oppmøte og tilstedeværelse gjennom emnets introduksjonsdag
  • Formulering av en problemstilling og utarbeide en tentativ billedpresentasjon (f.eks. powerpoint) for presentasjon i gruppe
  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på ca. 6 seminarer, inkludert deltakelse på 1 presentasjon i gruppe

Læringsutbytte

Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Vurdering og eksamen

Muntlig prosjektpresentasjon. (individuell eller i grupper på maks 4 studenter) Presentasjon kan ha elementer fra utstilling, forestilling, performance eller tilsvarende egnet presentasjonsform. Dokumentasjon og drøfting av prosess og prosjekt gjennomføres etter nærmere anvisning i eksamenstekst.

Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Arild Våge Berge

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 stp med MEST4320.