Programplaner og emneplaner - Student
MEST4520 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Theory and Method 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet viderefører innholdet i Vitenskapsteori og forskningsmetode 1 med særlig fokus på relevante metoder for de estetiske fagene. Emnet vektlegger at studenten analyserer, vurderer og anvender teoretiske og praktiske element på en forskning, kunst og/eller designprosess. Emnet innebærer å velge fokus for masterprosjekt og utvikle problemstilling, samt starte på utviklingen av forskningsdesign som blir videreført i faget Prosjektutvikling og forskningsdesign i 3. semester.
Anbefalte forkunnskaper
Det benyttes ekstern og intern sensor.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om et utvalg av relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på et avgrenset estetisk felt
- kan analysere og vurdere de teoretiske og praktiske elementene i utprøvings- og forskningsprosessen
- har kunnskap om og kan forholde seg kritisk til kildebruk og etiske vurderinger i utprøving, kreativ praksis og forskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende utvalgt vitenskapsteori og metodekunnskap som er relevant for et avgrenset estetisk fagfelt på en selvstendig måte
- kan vurdere og drøfte forskningsmetodiske valg opp mot formål og problemstilling
- kan vurdere og anvende ulike kilder og forskningsetiske normer knyttet til forskningsprosessen
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig med utvikling av en problemstilling i kombinasjon med ulike relevante metoder
- kan anvende og formidle sine kunnskaper med forskningsmetodisk argumentasjon
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter på de estetiske fagfeltene for å bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og ulike studentaktive læringsformer. Studentene forventes å delta aktivt i undervisningen og i gruppearbeid utenfor undervisningen.
Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og tematiske workshops. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.
Studenten skal i emnet ha særlig fokus på å jobbe aktivt med et utvalg relevante forskningsmetoder som kan være relevante for sin fremtidige masteroppgave.
Undervisningsspråket er engelsk når emnet er inkludert i det internasjonale semesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å framstille seg for eksamen:
- minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer
Vurdering og eksamen
Eksamen består av følgende:
Del 1) Individuell muntlig presentasjon ca. 10-15 minutter
Del 2) Individuell skriftlig dokumentasjon, 1500- 2500 ord.
Begge deler vurderes samlet og det gis én helhetlig karakter.
Alle deler må være bestått, for at emnet skal være bestått.
Den muntlige delen av eksamen kan ikke påklages, kun den skriftlige delen.
Dersom karakteren endres etter klagebehandling, vil det avholdes en ny muntlig presentasjon for å fastsette endelig karakter.
Eksamen kan leveres inn på engelsk eller norsk.
Ytterligere informasjon om disse oppgavene vil bli gitt i eksamensoppgavene og i undervisningen.
Hjelpemidler ved eksamen
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Det skal leveres to individuelle arbeidskrav i løpet av studiet.
Følgende arbeidskrav i første semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Skriftlig forarbeid (ca. 2000 ord) knyttet til utviklingsprosjektet og egen lederrolle.
Følgende arbeidskrav i andre semester må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Skriftlig arbeidskrav om egen lederrolle og barnehagen som organisasjon (ca. 2000 ord). Arbeidskravet er knyttet til utviklingsprosjektet.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle prosessveilederen. Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med prosessveileder.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om deltakelse på alle deler av samlingene. Studentene har utdanningsbakgrunn med forskjellig faglig fordypning og ledererfaring fra ulike barnehager. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere. Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.
Vurderingsuttrykk
Ved bruk av varierte vurderingsformer legges det til rette for at studentene skal kunne dra nytte av sin erfaringsbakgrunn.
Eksamen gjennomføres i siste semester. Avsluttende vurdering er en individuell rapport fra utviklingsprosjekt med påfølgende muntlig eksamen.
Studenten arbeider med rapporten gjennom utdanningens tre semestre, forventet omfang 9000-11000 ord, ca. 30 sider. Muntlig eksamen tar utgangspunkt i rapporten og pensum, og gjennomføres som en individuell presentasjon. Presentasjonen er på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra en intern og en ekstern sensor (om lag 15 minutter). Presentasjonen skjer med studentens læringsgruppe til stede.
Avsluttende vurdering uttrykkes i én karakter ut fra karakterskalaen A-F. Denne karakteren fastsettes etter avsluttet muntlig eksamen. Det benyttes ekstern og intern sensor.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Sensorordning
Gradert karakter A-F.
Vurderingskriterier/karaktergradering
A: Meget høyt kunnskapsnivå. Meget god analytisk evne. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser solid analytisk forståelse. Kandidaten viser særdeles god kunnskap og særdeles god oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser svært gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.
B: God oversikt over kunnskapsfeltet. Kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser meget god analytisk forståelse. Kandidaten viser god kunnskap og oversikt over eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser gode ferdigheter i anvendelsen av denne kunnskapen.
C: Kan gjøre greie for de viktigste elementene i fagfeltet. Kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser god analytisk evne og forståelse. Kandidater viser god innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker bruken av disse kunnskapselementene
D: Har liten oversikt over de viktigste kunnskapselementene. Kan i liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser i en viss grad analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser noe innsikt i de viktigste kunnskapselementene og sammenhengene i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten behersker i en viss grad bruken av disse kunnskapselementene.
E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kan i svært liten grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser begrenset analytisk evne og forståelse. Kandidaten har liten oversikt over viktige kunnskapselement i eksamensemnets faglige innhold. Kandidatens kunnskap er ufullstendig og preget av begrenset innsikt i sammenhengene i emnet. Kandidaten behersker i begrenset grad bruken av disse kunnskapselementene.
F (Ikke bestått): Mangler både detaljkunnskap og oversikt. Kandidaten viser svært liten analytisk evne og forståelse. Kandidaten viser store og åpenbare kunnskapsmangler i eksamensemnets faglige innhold. Kandidaten viser liten innsikt i sammenhengene i det faglige innholdet. Kandidaten viser liten evne til å bruke kunnskapen.
Emneoverlapp
Godkjent av rektor 1. juni 2011
Godkjent av studieutvalget ved fakultetet 11. mai 2017
Siste revisjon godkjent av prodekan for studier 31. januar 2020
Emneplanen gjelder fra høstsemester 2020