EPN-V2

MEST4400 Kreativ praksis i samfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Creative practice in society
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Målet med emnet er å utforske hvordan kreativ praksis og estetisk teori kan gripe inn samfunnsbehov og -problemstillinger. Emnet gir deg mulighet til å posisjonere studenten som forsker inn mot både studieretningen og de estetiske fagenes verdi og virke i samfunnet. Emnet vil særlig fokusere på hvordan kreativ praksis i urbane områder og offentlige rom aktivt kan adressere og påvirke samfunnets behov, utvikling og utfordringer. Prosjektene i emnet skal helst foregå i dialog med reelle aktører i arbeidslivet og/eller det offentlige og resultatet vil variere fra gruppe til gruppe.

Forkunnskapskrav

Opptak til master i estetiske fag.

Læringsutbytte

Studenten

Kunnskap:

  • kan anvende kunnskap fra egen studieretning i tverrfaglige og stedsspesifikke prosjekter
  • kan reflektere over fagfeltets metoder, praksis og forskning.

Ferdigheter:

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter fra studieretningsemnet i praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan reflektere kritisk rundt praksis og kunnskap i samskapingsprosesser
  • kan drøfte, vurdere og kontekstualisere utvalgte estetiske praksiser i et samfunnsperspektiv

Generell kompetanse:

  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor institusjoner, organisasjoner og utdanning
  • kan samarbeide med ulike aktører i tverrfaglige prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen inkluderer begge seminarer og workshops. Gjennom praktisk arbeid og feltarbeid i små grupper vil studentene utforske hvordan de kan arbeide tverrfaglig innen det kunstneriske, performative, prosessuelle, og designmetodiske for å bidra til samfunnmessige behov.

Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Lectures
  • Workshops
  • Group work

The teaching takes place in person, on campus.

Vurdering og eksamen

Presence will be mandatory (80 percent) given the class's strong practical and collaborative nature. Students who have more than 20 percent absence from class will not be qualified to take the exam.

Assignment 1: Group project. Students are required to analyze a complex dataset that they have gathered. They must develop a hypothesis driven by data, collect and produce an appropriate dataset, and conduct a thorough analysis of it. The project must be carried out in groups of 2-4 students.

In the practical tasks, the scope will vary depending on which types of media or combinations of these the student chooses. The extent will be specified in the assignment texts or individually in collaboration with the subject teacher. More information about the content and deadlines for the assignments can be found in the teaching plan, which is electronically available to the students at the start of the course.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.

Hjelpemidler ved eksamen

The exam consist of an individual analytical report, 6 - 8 pages where the students engage in a critical discussion and reflection on their findings in the group project. The project must be handed in as an attachment to the exam.

The students must write the exam in English. 

Font type and size: Arial / Calibri / Verdana 12 pt. Line spacing: 1.5  

Vurderingsuttrykk

Grade scale A-F

Sensorordning

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.