Programplaner og emneplaner - Student
MEST4400 Kreativ praksis i samfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Creative practice in society
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Målet med emnet er å utforske hvordan kreativ praksis og estetisk teori kan gripe inn samfunnsbehov og -problemstillinger. Emnet gir deg mulighet til å posisjonere studenten som forsker inn mot både studieretningen og de estetiske fagenes verdi og virke i samfunnet. Emnet vil særlig fokusere på hvordan kreativ praksis i urbane områder og offentlige rom aktivt kan adressere og påvirke samfunnets behov, utvikling og utfordringer. Prosjektene i emnet skal helst foregå i dialog med reelle aktører i arbeidslivet og/eller det offentlige og resultatet vil variere fra gruppe til gruppe.
Forkunnskapskrav
Opptak til master i estetiske fag.
Læringsutbytte
Studenten
Kunnskap:
- kan anvende kunnskap fra egen studieretning i tverrfaglige og stedsspesifikke prosjekter
- kan reflektere over fagfeltets metoder, praksis og forskning.
Ferdigheter:
- kan anvende kunnskap og ferdigheter fra studieretningsemnet i praktisk og teoretisk problemløsning
- kan reflektere kritisk rundt praksis og kunnskap i samskapingsprosesser
- kan drøfte, vurdere og kontekstualisere utvalgte estetiske praksiser i et samfunnsperspektiv
Generell kompetanse:
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor institusjoner, organisasjoner og utdanning
- kan samarbeide med ulike aktører i tverrfaglige prosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen inkluderer begge seminarer og workshops. Gjennom praktisk arbeid og feltarbeid i små grupper vil studentene utforske hvordan de kan arbeide tverrfaglig innen det kunstneriske, performative, prosessuelle, og designmetodiske for å bidra til samfunnmessige behov.
Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Søkere som mangler utdanning i fysikk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av følgende:
Del 1) En muntlig presentasjon av utfallet av et studentgruppeprosjekt. Gruppene er vanligvis 4-6 studenter. Studentene er ansvarlige for programmering av eksamensdagen.
Del 2) En individuell skriftlig hjemmeeksamen over en uke. 1500- 2500 ord.
Hver del teller 50% av totalkarakteren. Alle deler må være bestått, for at emnet skal være bestått. Den muntlige delen av eksamen kan ikke påklages, kun den skriftlige delen.
Eksamen kan leveres inn på engelsk eller norsk.
Ytterligere informasjon om disse oppgavene vil bli gitt i eksamensoppgavene og i undervisningen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen ut over opptakskrav.
Vurderingsuttrykk
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning, samt enkelte demonstrasjoner. Noen få forsøk/laboratorieøvelser i små grupper på skolen, og med tilhørende rapportskriving, inngår også i undervisningen. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.