EPN-V2

MEST4400 Kreativ praksis i samfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Creative practice in society
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Målet med emnet er å utforske hvordan kreativ praksis og estetisk teori kan gripe inn samfunnsbehov og -problemstillinger. Emnet gir deg mulighet til å posisjonere studenten som forsker inn mot både studieretningen og de estetiske fagenes verdi og virke i samfunnet. Emnet vil særlig fokusere på hvordan kreativ praksis i urbane områder og offentlige rom aktivt kan adressere og påvirke samfunnets behov, utvikling og utfordringer. Prosjektene i emnet skal helst foregå i dialog med reelle aktører i arbeidslivet og/eller det offentlige og resultatet vil variere fra gruppe til gruppe.

Forkunnskapskrav

Opptak til master i estetiske fag.

Læringsutbytte

Studenten

Kunnskap:

  • kan anvende kunnskap fra egen studieretning i tverrfaglige og stedsspesifikke prosjekter
  • kan reflektere over fagfeltets metoder, praksis og forskning.

Ferdigheter:

  • kan anvende kunnskap og ferdigheter fra studieretningsemnet i praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan reflektere kritisk rundt praksis og kunnskap i samskapingsprosesser
  • kan drøfte, vurdere og kontekstualisere utvalgte estetiske praksiser i et samfunnsperspektiv

Generell kompetanse:

  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor institusjoner, organisasjoner og utdanning
  • kan samarbeide med ulike aktører i tverrfaglige prosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen inkluderer begge seminarer og workshops. Gjennom praktisk arbeid og feltarbeid i små grupper vil studentene utforske hvordan de kan arbeide tverrfaglig innen det kunstneriske, performative, prosessuelle, og designmetodiske for å bidra til samfunnmessige behov.

Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Søkere som mangler utdanning i fysikk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av følgende:

Del 1) En muntlig presentasjon av utfallet av et studentgruppeprosjekt. Gruppene er vanligvis 4-6 studenter. Studentene er ansvarlige for programmering av eksamensdagen.

Del 2) En individuell skriftlig hjemmeeksamen over en uke. 1500- 2500 ord.

Hver del teller 50% av totalkarakteren. Alle deler må være bestått, for at emnet skal være bestått. Den muntlige delen av eksamen kan ikke påklages, kun den skriftlige delen.

Eksamen kan leveres inn på engelsk eller norsk.

Ytterligere informasjon om disse oppgavene vil bli gitt i eksamensoppgavene og i undervisningen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Vurderingsuttrykk

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning, samt enkelte demonstrasjoner. Noen få forsøk/laboratorieøvelser i små grupper på skolen, og med tilhørende rapportskriving, inngår også i undervisningen. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.