EPN-V2

MEST4400 Kreativ praksis i samfunnet Emneplan

Engelsk emnenavn
Creative practice in society
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

All modules will be taught as lectures / seminars with assignments for students. Throughout the course, students will work on an individual essay from their own specialization topic. The essay will contain:

  • a literature survey
  • a discussion on the methods applied by the researchers in the material reviewed in their survey
  • a discussion on the ethical challenges related their topic both with regard to the research applied and relative to uses in society

The essay will give the opportunity for the student to tie together all modules in this course into a cohesive document.

Forkunnskapskrav

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

Two mandatory assignments:

  • One recorded presentation of between 5 and 10 minutes.
  • A spreadsheet containing results of a research survey including columns for relevant meta-information with at least 7 relevant research papers

Læringsutbytte

Written individual essay of between 5500 and 6500 words.

The exam can be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.

Arbeids- og undervisningsformer

Gjennom praktisk arbeid og feltarbeid i små grupper vil studentene utforske hvordan de kan arbeide tverrfaglig innen det kunstneriske, performative, prosessuelle, og designmetodiske for å bidra til samfunnmessige behov.

Studentene vil arbeide med et tverrfaglig team på tvers av studieretninger for å skape og implementere et prosjekt tilknyttet et spesifikt sted i Oslo. Da byutvikling, innovasjon og samfunnsmessige utfordringer er i stadig endring, vil den stedsspesifikke konteksten kunne variere fra år til år og vil avklares av emneansvarlige i forkant av emnets oppstart. Ved å utforske, observere, analysere og gå i dialog med lokale aktører vil gruppene definere en utfordring som prosjektet skal svare på. Målet ikke nødvendigvis å løse utfordringen, men å utvikle et praktisk prosjekt som gir nye perspektiver, løsninger og handlinger som kan bidra til å utvide mulighets- og handlingsrommet tilknyttet utfordringen. Studentene skal utvikle tilnærming, innhold og format for prosjektet sammen med andre medstudenter i tett dialog med undervisere og arbeidslivet/ lokale aktører. Emnet er tett koblet til FNs bærekraftsmål, særlig mål 4, 9 og 11.

Utfallet av læringsutbyttene innen fagfeltets metoder, praksis og forskning vil variere basert på hvilke tilnærminger og valg gruppene tar i sitt prosjekt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minst 80% tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler. Begge eksamener må være bestått, for at emnet skal være bestått. Eksamene er kjent fra emnets start.

1. En muntlig presentasjon av utfallet av et studentgruppeprosjekt. Ca. 15 minutter per gruppe, som fremføres for alle studentene i emnet.

2. Et skriftlig individuelt refleksjonsnotat på 1000-1500 ord som inneholder følgende:

A. En refleksjon rundt rollen som forsker i en kreativ utforskende prosess

B. Refleksjon rundt deltakelse i gruppens kunstneriske/kreative praksis og forskning

Del 1 kan ikke påklages. Del 2 kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Associate Professor Kyrre Begnum

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke-bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.