EPN-V2

MERG4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Design and Project Description
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.

Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

Anbefalte forkunnskaper

One knowledge test must be completed and approved in order for the students to submit their project.

If the knowledge test has not been approved, the student will be given the opportunity to submit a new one by a given deadline.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
  • kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
  • kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
  • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
  • kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt og fysisk, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og fysiske forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse på seminardager for egen spesialisering
  • presentasjon av egen prosjektskisse for masteroppgaven med påfølgende diskusjon i plenum
  • innehatt opponentrolle, hvor det er gitt tilbakemelding til en eller flere medstudents prosjektskisse (hverandrevurdering/opponent)

Vurdering og eksamen

The course gives students an introduction to how consulting engineers in the fields of building technology, structural engineering, transport infrastructure engineering, geotechnical engineering and smart water process and infrastructure engineering can actively contribute to the development of sustainable solutions in the construction industry of the future. Sustainable design and construction requires more information, calculations and assessment and a greater degree of interdisciplinary cooperation.

Hjelpemidler ved eksamen

No formal requirements over and above the admission requirements.

Vurderingsuttrykk

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

· has knowledge of the sustainability concept and is able to identify common environmental impacts from buildings, structures and infrastructures

· has knowledge of the drivers behind the development and implementation of sustainability assessments

· has in-depth knowledge of life-cycle methodology, with the focus on system limits, service life and functional units

· is capable of recommending relevant standards, guidelines and commercial methods for sustainability assessments and life-cycle analyses.

Skills:

The student is capable of:

· comparing methods for assessing the environmental performance of civil engineering solutions

· applying regulations, relevant standards, guidelines and commercial methods in the performance of sustainability assessments and life-cycle analyses of buildings, structures and infrastructures

· performing calculations and documentation of greenhouse gas emissions in a life-cycle perspective for buildings, structures and infrastructures

· using spreadsheet tools and BIM-based software for the collection, processing, sharing and presentation of relevant information in interdisciplinary assessments

· choosing appropriate civil engineering solutions based on sustainability and life-cycle assessments

General competence:

The student is capable of

· analyzing complexity and assessing the scope of possibility for design and construction to achieve sustainable solutions

· cooperating in groups on a real, interdisciplinary task

· presenting academic results and evaluations in a scholarly manner.

Sensorordning

The teaching will consist of a combination of lectures, discussions, and inspection of building projects. Lectures provide the necessary knowledge for understanding climate and environmental issues, as well as life cycle approaches and systems thinking. Practical use of tools and software is taught to enable students to collect information, for calculations and assessments, and to present solutions in written reports.

The students work on a project in teams of 2-4 and are tasked with developing sustainable solutions.

If lectures are delivered online, they may be recorded, and the recordings will be made available to students on Canvas.

Emneoverlapp

All aids are permitted.