EPN-V2

MEK1300 Introduksjon til Python-programmering Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Python Programming
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - elektro
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.

Forkunnskapskrav

The course covers the following four main areas:

  • acting with masks
  • production of masks
  • theory
  • subject didactics

Acting with masks

Acting with masks covers acting with both full and half-face masks. Acting with masks requires an increased focus on intentions and action. Theatre masks require bodily engagement. The focus will be on different acting styles for different types of masks. This area also includes a practical test project.

Acting with masks comprises the following:

  • acting with different theatre masks
  • possibilities and limitations of the theatre mask
  • choice of theatre masks
  • acting style, form and directing concept
  • framework conditions for production
  • planning, carrying out and assessing acting with masks

Production of masks

The production of masks focuses on making expressive masks for actors playing a role. The mask can be made from different materials.

Production of masks comprises the following:

  • plaster casts
  • types of masks for different forms of theatre
  • untraditional materials
  • theatre masks in relation to the target group, including for children with multicultural backgrounds
  • Planning, carrying out and assessing the production of theatre masks with children, young people and adults
  • drawing/sculpture

Theory

Today, acting with masks comprises both traditional forms of acting and more advanced forms of expression. Theory deals with theatre masks as a form of artistic expression and as an educational work form in a cultural history context.

Theory comprises the following:

  • the mask in theatre history
  • functions and characteristics
  • theatre masks in different cultures
  • acting practice with masks in a theoretical perspective

Subject didactics

Subject didactics focuses on working with masks in situations adapted for learning purposes. For children, young people and adults, acting with masks does not only represent an extension of theatrical expression, but may also be an important means of practising acting skills.

Subject didactics comprises the following:

  • theatre masks in drama pedagogy contexts
  • different instruction strategies
  • leading and guiding acting with masks
  • planning, carrying out and assessing acting with masks with children, young people and adults
  • mask theory in relation to play, creativity and creative activities
  • analysis of practical work

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet, forventes det at studentene har oppnådd følgende læringsutbytte, definert med hensyn til kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å kunne engasjere seg i grunnleggende Python-programmering. Studentene vil være godt forberedt for mer avanserte Python-emner og i stand til å anvende sine ferdigheter for å løse virkelige problemer.

Kunnskap:

Studentene kan

  • demonstrere en solid forståelse av de grunnleggende begrepene innen Python programmering, inkludert variabler, datatyper og grunnleggende syntaks.
  • anvende Python til å manipulere tall og strenger, inkludert utføre aritmetiske operasjoner og arbeide med tekstdata.
  • forstå og bruke betingelsesutsagn for beslutningstaking i kodeutførelsen.
  • beskrive og bruke løkker (for og while) for å skape iterative løsninger på problemer.
  • forstå begrepet funksjoner, opprette egendefinerte funksjoner og demonstrere evnen til å kalle og sende argumenter til funksjoner.
  • skille mellom lister, tupler, sett og ordbøker og bruke dem effektivt for lagring og manipulering av data.

Ferdigheter:

Studentene kan

  • utvikle og anvende ferdigheter innen algoritmisk tenkning for å løse enkle programmeringsproblemer ved hjelp av Python.
  • skrive Python-kode som følger beste praksis, inkludert riktig innrykk, navngivningskonvensjoner og kode­dokumentasjon.
  • implementere teknikker for feilhåndtering (try- og except-blokker) for å håndtere unntak og feilsøke problemer i koden.
  • anvende Python for filinndata og filutdata, inkludert lesing fra og skriving til filer.

Generell kompetanse:

Studentene kan

  • anvende Python for å håndtere virkelige problemer og demonstrere evnen til å bryte ned komplekse oppgaver i håndterbare deloppgaver.
  • samarbeide med medstudenter på programmeringsoppgaver, delta i kodegjennomganger og gi konstruktiv tilbakemelding.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Geoteknikk, et ingeniørfag, handler om geomateriers (eks. jord, berg og snø) egenskaper for bygg- og anleggsteknikk, og stabilitetsvurderinger for f.eks. byggfundamentering og skred. Emnet gir grunnleggende og viktige geoteknikkunnskaper, lab og feltpraksis for studenter. I geoteknikk skal kandidaten ha god forståelse av løsmasser som byggeteknisk materiale, kunne vurdere og løse geotekniske problemer og delta i diskusjoner rundt både normale og vanskelige grunnforhold.

Vurdering og eksamen

Ingen utover opptakskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten:

  • har kunnskaper om geologiske prosesser som er særlig relevant for dannelse av løsmasser
  • har kunnskaper om jordegenskaper og jordsammensetning
  • har god forståelse av klimaforandringers effekt på geoteknikk (f.eks. jordskred)
  • har kunnskap om jordartenes mekaniske og byggetekniske egenskaper
  • forstår vannstrømning og drenering i grunnen
  • har kunnskap om dimensjonering av veioverbygning
  • har kjennskap til fundamentanalyse (f.eks. aksial kapasitet av peler)

Ferdigheter  

Studenten:

  • kan klassifisere mineraler og bergarter
  • kan analysere spenninger og spenningsendringer i jord
  • kan beregne bæreevne og stabilitet av skråninger og skjæringer
  • kan vurdere lastspredning og setninger under fundament
  • kan utføre geoteknisk laboratorietesting
  • kjenner til geotekniske utrykk og kan lage geoteknisk rapport

  

Generell kompetanse   

Studenten:

  • forstår grunnlaget for geoteknisk prosjektering av fundamenter og støttekonstruksjoner, og for geotekniske vurderinger ifm. bygge- og anleggsprosjekter i Norge
  • har tverrfaglige kunnskaper brukt i geoteknikk prosjekter
  • har praktisk erfaring og kan anvende disse til å finne løsninger til ulike geotekniske problemer

Vurderingsuttrykk

  • Forelesninger og veiledning til øvingsoppgaver
  • Selvstudium og gruppearbeid
  • Laboratorieøvinger

Sensorordning

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i lab inkludert grupperapporter (2 laboratorieøvinger, totalt 4 timer)
  • 3 individuelle øvingsoppgaver (ca 2 timer per øving)

Emneansvarlig

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Ved eventuell bruk av muntlig eksamen ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Emneoverlapp

Tillatte hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt godkjent kalkulator som ikke kan kommunisere trådløst eller regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas. Forhåndsgodkjent ordbok. Skrive- og tegnesaker. Det følger ikke med vedlegg til eksamen, kandidatene må ha med seg alle nødvendige standarder, tabeller etc.