Programplaner og emneplaner - Student
MECH4102 Advanced Materials Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Advanced Materials
- Studieprogram
-
Master’s Programme in Mechanical Engineering
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innovations that leverage diversity and interdisciplinary is an important part of addressing the complex challenges we face as a society today, including digitalisation, our ageing population, societal inequalities, climate change, sustainable development, and the rapid growth in industrialization 4.0.
This course aims to provide candidates with a solid theoretical understanding of innovation processes and practical skills and tools for developing innovative solutions to complex problems. The focus will be on how candidates can, through working in interdisciplinary teams, better understand and use their expert domain knowledge of digital technologies and work towards producing new solutions to the challenges faced by society.
Anbefalte forkunnskaper
- Completion of a basic materials science course.
- Knowledge of the fundamentals of chemical reactions.
Læringsutbytte
Studenten må ha bestått VETEK6000.
Arbeids- og undervisningsformer
Ordinær eksamen i emnet er en individuell prosjektoppgave med et omfang på 12-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ny og utsatt eksamen i emnet arrangeres som en individuell hjemmeeksamen over fire døgn (96 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 12-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A - F
Vurdering og eksamen
Programplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016,- justert etter revidert forskrift fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juli 2023.
OsloMet – storbyuniversitetet (OsloMet) utdanner dyktige lærere til norsk skole. I løpet av grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 skal studentene tilegne seg kunnskap, ferdigheter og kompetanse som setter dem i stand til å forholde seg til hele mennesket gjennom undervisningen og læringen i fagene. Studentene vil gjennom sin integrerte, profesjonsnære, forskningsbaserte og utviklingsorienterte grunnskolelærerutdanning utvikle solid kunnskap i fag, fagdidaktikk og pedagogikk, og solide ferdigheter i å undervise i fagene, lede en klasse og fylle rollen som kontaktlærer.
Grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 er en femårig integrert masterutdanning (300 studiepoeng) som kvalifiserer for tilsetting i undervisningsstillinger i grunnskolens 1.-7. trinn. Utdanningen legger vekt på både breddekunnskap i fag og faglig spesialisering og fordypning.
Forskning viser at de første skoleårene er avgjørende for senere skolegang og yrkesliv. Begynneropplæring er et sentralt tema i alle lærerutdanningsfagene, men det legges i særlig grad vekt på den første lese-, skrive- og matematikkopplæringen i det tredje semesteret av utdanningen.
I alle fag i utdanningen blir det vektlagt å utvikle profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) og ferdigheter i bruk av estetiske arbeidsformer, og en flerfaglig og mangfoldig dimensjon vil være et gjennomgående trekk. Grunnleggende ferdigheter i alle fag og utvikling av studentenes kompetanse i forskning og utvikling (FoU) fram mot en praksisrettet masteroppgave har også en sentral plass i utdanningen.
Blant annet i arbeid med psykososialt læringsmiljø møter studentene studenter fra andre profesjonsutdanninger ved OsloMet, som barnevernspedagogutdanningen, helsesykepleierutdanningen og barnehagelærerutdanningen, for å lære om andre profesjoner og samtidig bli mer bevisst sin egen. Gjennom slike møter opparbeides en tverrprofesjonell kompetanse.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Graded scale A-F
Sensorordning
Two internal examiners. External examiner is used periodically.