Programplaner og emneplaner - Student
MBIB5910 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 40.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 40 studiepoeng og skrives innenfor masterprogrammets faglige profil. Studenten velger selv relevant tema og problemstilling. I arbeidet med masteroppgaven skal studentene videreføre den kompetansen studentene har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise selvstendighet, forståelse, modning og refleksjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Alle emner som inngår i mastergraden, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Minst 60 studiepoeng må være fullført og bestått før avtale om veiledning av masteroppgaven og deltakelse på avhandlingsseminar igangsettes.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap.
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning.
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling.
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper.
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene.
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt.
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert.
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk.
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter.
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med masteroppgaven innledes med et seminar der mulige temaer for masteroppgaven diskuteres og ønske om veileder drøftes. I tillegg arrangeres det to temaspesifikke avhandlingsseminarer der studentene legger frem deler av oppgaven, og får kommentarer og tilbakemeldinger fra lærere og opponenter (ett i høstsemesteret og ett i vårsemesteret). Seminarene finner sted ved fysisk fremmøte på campus.
Det gis tilbud om 10 timer veiledning pr. masteroppgave. I tillegg får studenten(e) veiledning i forbindelse med masteroppgaveseminarene. En veiledningsavtale mellom student og veileder skal senest være inngått før første materoppgaveseminar.
Studenten mottar veiledning og oppfølgning ved veiledningsmøter med tildelt veileder og i forbindelse med avhandlingsseminarer.
Dersom tidligere innlevert arbeid inngår i masteroppgaven, er det viktig å være bevisst på eventuell risiko for selvplagiering. Vi minner om viktigheten av å sette seg inn i reglement om gjenbruk av eget arbeid. Mer detaljert informasjon vil du finne i canvas.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente individuelt arbeidskrav:
- Tilstedeværelse samt fremlegg av eget arbeid ved de to temaspesifikke masteroppgaveseminarene, som hver er over to dager. I forkant av seminarene skal det innleveres en seminartekst på 5-8 sider som gir grunnlag for presentasjonen. Omfang på fremlegg av masteroppgavens problemstilling/tema er 15 minutter pr. oppgave.
Dersom den muntlige fremleggelsen ikke kan gjennomføres til oppsatt tidspunkt, eller ikke blir godkjent, kan studenten alternativt levere skriftlige tilbakemeldinger på seminartekst på ca. ½- 1 side til hver student som fremlegger samme dag. I tillegg skal det leveres en seminartekst på 5-8 sider innen angitt frist.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Formålet med arbeidskravet er å gi anledning til muntlig fremleggelse av masterprosjektet innen muntlig forsvar av masteroppgaven, samt gi mulighet for tilbakemelding fra øvrige veiledere og studenter i tillegg til egen veileder.
Vurdering og eksamen
Emnet vektlegger planlegging, dokumentasjon og evaluering av tiltak basert på anvendt atferdsanalyse. Hovedfokuset er å fremme mestring, selvstendighet og økt livskvalitet hos tjenestemottaker. Studenten skal integrere kunnskap fra tidligere emner og faglig begrunne valg av kartleggingsverktøy, målatferd, registering, tiltak og valg av N=1 design. Sosial validitet skal vurderes samt at valgene er i tråd med gjeldende rettigheter og lover. Studenten skal i dette emnet praktisere flere av de teoretiske prinsippene fra VERB2200. Emnet går over 10 uker.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått VERB1100, VERB1600, VERB1300, VERB1400, VERB1510 og VERB1210.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive ulike parters og profesjoners ansvar i en forsvarlig målvalgs prosess
- kan gjøre rede for tilrettelegging for beslutningsstøtte, medvirkning og selvbestemmelse i et livsløp
- kan gjøre rede for hvordan ferdigheter kan etableres og opprettholdelse i et livsløp
- kan skissere tilrettelegging for opprettholdelse og endring av atferd på individnivå, gjennom kartlegging, tiltaksbeskrivelser og evaluering
- kan gjøre rede for funksjonelle kartlegginger
- kan beskrive tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper for å forebygge og redusere utfordrende atferd
- kan beskrive anvendelsen av atferdsanalytiske prinsipper i personalopplæring
- kan beskrive en rettslig og faglig forsvarlig saksbehandling ved enkeltvedtak om tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende utvalgte kartleggingsmetoder for å utarbeide tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- kan, i samarbeid med andre, gjennomføre en faglig forsvarlig planleggings- og målvalgs prosess med vekt på tjenestemottakers ønsker og selvbestemmelse
- kan formulere mål på ulike nivåer i tiltaksarbeid
- kan begrunne valg av registreringsmåte og design, samt fremstille data fra tiltak
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk, rundskriv og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakere
- kan anvende oppdatert kunnskap om lovverk og relevante veiledere knyttet til bruk av tvang og makt
- kan gi atferdsspesifiserende tilbakemelding til medstudenter ved muntlige presentasjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte faglige-, etiske- og juridiske problemstillinger ved tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- kan formidle fagkunnskap skriftlig og muntlig
- kan gjør rede for metoder for systematisk innhenting av ulike parters erfaring og kunnskap