EPN-V2

MBIB4840 User studies and systems evaluation Emneplan

Engelsk emnenavn
User studies and systems evaluation
Studieprogram
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om undervisning for systemforståelse i utvalgte deler av naturfaget
  • har inngående kunnskap om hvordan legge til rette for variert naturfagundervisning med bruk av ulike representasjoner
  • har inngående kunnskap om praktisk arbeid i naturfag
  • har inngående kunnskap om programmering i naturfag og hvordan dette kan brukes i undervisning med elever
  • kan tilpasse naturfagsundervisningen slik at den fremhever anvendelser, relevans og yrkesretting

Ferdigheter

Studenten

  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning (inkludert praktisk arbeid) i naturfaget som fremmer elevers systemtenkning og vitenskapelige tenkemåte
  • kan tilrettelegge for bruk av estetiske læringsprosesser i naturfagundervisningen
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler naturfagets didaktikk
  • kan gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning med fokus på praktisk arbeid og HMS
  • kan gjennomføre og vurdere skolerelevant programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser, undervisning og kompetanse i naturfag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og naturfagdidaktisk nytenkning i skolen

Forkunnskapskrav

Undervisningen vil i hovedsak være i form av forelesninger, seminarer, øvingsoppgaver og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid. Det forventes at øvingsoppgaver innleveres til avtalt tid.

Læringsutbytte

The student should have the following learning outcomes upon successful completion of the course:

Knowledge

The student has

  • advanced knowledge and insight about methods for user studies and systems evaluation.
  • advanced knowledge about central concepts, and methods for user studies and systems evaluation.
  • advanced knowledge about how to conduct user studies and systems evaluation.

Skills

The student can

  • reflect on central concepts and methods for user studies and systems evaluation.
  • assess relevant methods, and combinations of these, for user studies and systems evaluation.
  • use advanced knowledge of central concepts and methods to conduct user studies and systems evaluation.

General competence

The student is able to.

  • disseminate and give an account of methods for user studies and systems evaluation approaches.
  • analytically assess relevant methods, and combinations of these, for user studies and systems evaluation.
  • independently design, plan, and conduct different types of user studies and systems evaluation.

Arbeids- og undervisningsformer

The course takes place with classes on a weekly basis, on campus.

Examples of teaching forms are: Lectures, class discussions, group work, student presentations, and supervision. The students receive feedback during class discussions and supervision.

The student conducts a small-scale empirical user study or system evaluation study that is reported and discussed in the term paper.

The empirical study can be made individually or in groups of 2-3 students. However, the term paper is written individually.

The students receive feedback and supervision during dialog-based teaching and joint supervision at class.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell muntlig eksamen i ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.

Sensorordning

Studenten vil få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

  • Konkrete tilnærminger til variert naturfagundervisning
  • Muligheter i det utvidede klasserommet
  • HMS
  • Systemtenkning i naturfag
  • Programmering i naturfag