EPN-V2

MBIB4800 Arkiv, dokumentasjon og den digitale transformasjonen Emneplan

Engelsk emnenavn
Archives, records and the digital transformation
Studieprogram
Bibliotek- og informasjonsvitenskap, enkeltemner master
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Sentrale temaer i studiet:

  • læringsledelse knyttet til mangfoldsproblematikk og inkludering
  • ungdom og yrkesidentitet i ulike læringssituasjoner
  • frafall og motivasjon
  • konflikthåndtering og inkluderende læringsmiljø
  • profesjonelle læringsfellesskap for å videreutvikle skolen

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om den arkivfaglige teoriutviklingen de seneste 10-årene.
  • avansert kunnskap om de institusjonelle og teknologiske forhold som påvirker arkivfaglig praksis og teoriutvikling.
  • spesialisert innsikt i endret dokumentasjonspraksis og endrede dokumentasjonsplikter ifølge digitaliseringen i en norsk kontekst.

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og forholde seg kritisk til digitaliseringen, dens rolle i samfunnet og påvirkning på dokumentasjonspraksis.
  • tolke og forstå sentrale arkivfaglige teoretiske begreper i lys av institusjonelle og teknologiske forandringer.
  • bruke teoretiske tilnærminger i analyse av samfunnsmessige dokumentasjonsbehov.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå og formidle samfunnsmessige behov av dokumentasjon.
  • vurdere praktiske konsekvenser av forskjellige arkivfaglige teoretiske og begrepslige tilnærminger.
  • kritisk reflektere over emnets tematikker og drøfte disse muntlig og skriftlig.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, seminarer og studentpresentasjoner, samt selvstudier. Studentene forutsettes møte opp forberedte til undervisning og aktivt delta i gruppe- og plenumsdiskusjoner.

Oppfølging og veiledning gis underveis i forbindelse med seminarer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: en individuell skriftlig oppsummering av de viktigste tankene og konklusjonene i en pensumtekst på 5 sider (+/- 10%, ekskl. forside, innholdsfortegnelse og referanseliste). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal fordype seg i og kritisk analysere og drøfte en akademisk tekst.
  • Arbeidskrav 2: muntlig presentasjon av arbeidskrav 1 ca. 15 minutter, etterfølgt av diskusjon i plenum eller gruppe. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kunne formidle innholdet i en pensumtekst og bidra til faglig diskusjon kring emnets tematikker.

Arbeidskravene kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist før studenten kan framstille seg til eksamen Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.