Programplaner og emneplaner - Student
MBH4450 Pedagogisk ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogical Leadership, Guidance and Competence Development in Early Childhood Education
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Skriftlig prosjekteksamen i gruppe med inntil 3 studenter, etter gitte kriterier og som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 1500 ord. Eksamen kan besvares på engelsk eller et skandinavisk språk (norsk, svensk eller dansk).
Ny eksamen: Dersom eksamen vurderes til ikke bestått, har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Læringsutbytte
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Innhold
- Ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid, planlegging, gjennomføring og evaluering
- Ledelse av individuell og kollektiv veiledning i personalgrupper i barnehagen
- Ledelse av faglige møter i profesjonelle læringsfellesskap
- Ulike former for kommunikasjon og dialog i pedagog-, leder- og veilederrollen
- Profesjonsetiske tema knyttet til pedagog-, leder- og veileder rollen
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått- ikke bestått
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ekstern tilsynssensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Alle besvarelser vurderes av en intern sensor.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen, omfang om lag 30 minutter.
Eksamen består av følgende komponenter:
- Kandidaten lager en digital fremføring av egen ledelse av faglige utviklings- og refleksjonsprosesser som har vært gjennomført i en barnehage (omfang om lag 15 minutter). Presentasjonen skal inneholde relevant pensumlitteratur knyttet til valgt tema, samt litteraturliste.
- Fremføring vil være utgangspunkt for en faglig samtale med oppfølgende spørsmål til studentens presentasjon (omfang om lag 5 minutter).
- Kandidaten vil så trekke ett av seks temaer som vil være utgangspunkt for en faglig samtale mellom kandidaten og sensorer (omfang om lag 10 minutter). De alternative temaene oppgis fjorten dager før eksamen, og kandidaten trekker ett tema på eksamensdagen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Presentasjonen fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesarbeidet så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og ekstern sensor.