Programplaner og emneplaner - Student
MBH4450 Pedagogisk ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i barnehagen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogical Leadership, Guidance and Competence Development in Early Childhood Education
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Barnehagen som lærende organisasjon er forankret i barnehagesektorens styrings-dokumenter (KD, 2017). En lærende barnehage er en barnehage som klarer å endre seg og omstille seg i takt med samfunnsutviklingen. Som pedagoger og ledere på ulike organisasjonsnivå har barnehagelærere ansvar for utviklings- og endringsprosesser i barnehagen. Emnet setter søkelys på ledelse av utviklingsprosesser i det pedagogiske arbeidet. Studentene får gjennom emnet erfaring med å beskrive, analysere og tolke barnehagens praksis, som grunnlag for å drive utviklings- og forbedringsprosesser. Rammeplanens verdigrunnlag med temaer som demokrati, mangfold og respekt, likestilling og likeverd, bærekraftig utvikling og livsmestring og helse, danner fundamentet for utvikling av økt kvalitet i det pedagogiske arbeidet. Kontinuerlig utvikling av kritisk refleksjon og nysgjerrighet over egen profesjonsutøvelse som pedagog, leder og veileder vil bli vektlagt. I emnet undervises det ut fra et tverrfaglig perspektiv med vektlegging av helhetlig læringssyn som inkluderer både kognitive, følelsesmessige og kroppslige aspekter knyttet til profesjonsutøvelse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om pedagogisk utviklingsarbeid og ledelse av endringsprosesser
- har avansert kunnskap om ledelse og organisasjon i pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
- har inngående kunnskap om barnehagens organisasjonskultur som grunnlag for analyse og ledelse av faglige prosesser
- har avansert kunnskap om ledelse av profesjonelle læringsfellesskap og kompetanseutvikling i barnehagen
- har dyptgående kunnskap om ulike teorier, modeller og metoder innen veiledningsfeltet
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig og i samarbeid lede, analysere og videreutvikle samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid
- kan forholde seg analytisk til barnehagens arenaer for refleksjon, og kunne anvende relevante metoder for ledelse av faglige prosesser
- kan anvende ulike og relevante veiledningsmetoder individuelt og i gruppe
- kan analysere og kritisk vurdere profesjonsetiske problemstillinger knyttet til pedagog-, leder- og veilederrollen
- kan identifisere og anvende non-verbale kommunikasjonsformer
- kan kartlegge egne lederutfordringer, beskrive egen lederrolle og utvikle egen identitet som leder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om pedagogisk ledelse, veiledning og kompetanseutvikling i ulike kontekster på barnehagefeltet
- kan kommunisere om faglige problemstillinger som pedagog, leder og veileder i barnehagen
- kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse i pedagog-, leder -og veilederrollen, og utvise profesjonell samarbeidende dialogisk kompetanse
- kan individuelt og kollektivt reflektere over egen pedagog-, leder- og veilederrolle
- kan kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap og ta den innovativt i bruk i ledelse i pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen
Innhold
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert for områdene kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert seg på sitt forskningsområde med klar relevans for yrkespedagogisk arbeid i skole og i arbeidsliv
- behersker relevante forskningstilnærminger og metoder for det yrkespedagogiske fagfeltet
- har fordypet kunnskap til å kunne analysere problemstillinger, forskningslitteratur og teori i nasjonalt og internasjonalt samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid
- kan argumentere og redegjøre for faglige valg innenfor fag- og yrkesopplæringen både skriftlig og muntlig
- kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst med korrekt og god språkføring
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til nytenking og utvikling relatert til fag- og yrkesopplæringen
- kan reflektere over egen forskerrolle
- kan analysere og forholde seg kritisk til forskningsetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene vil i emnet gjennomføre et avgrenset utviklingsarbeid i en barnehage. I arbeidsformene i studiet vil ulike kreative tilnærminger til utvikling av økt kompetanse som pedagog, leder og veileder bli vektlagt. I studiet vil det også gjennomføres litteraturseminar med utgangspunkt i pensumlitteratur, der studenter presenterer og drøfter faglige tekster med hverandre. I emnet vektlegges en tett kobling mellom teoretiske perspektiver og pedagogisk praksis i barnehagen. I prosessen frem mot arbeidskrav vil det bli gitt oppgaver som å presentere erfaringer fra veiledning, møteledelse, et tenkt forskningsdesign eller andre aktiviteter knyttet til ledelse av pedagogisk utviklingsarbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
Studenten skal presentere og drøfte ledelse av ulike faglige refleksjonsaktiviteter i en personalgruppe knyttet til et pedagogisk utviklingsarbeid. Aktuelle moment kan være analyse av organisasjonskultur, ledelse av veiledning, ledelse av faglig refleksjon individuelt og kollektiv og refleksjon over egen pedagog-, leder- og veilederrolle. Arbeidet resulterer i en fagtekst (3000 ord +/- 10 %).
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 % tilstedeværelse på alle deler av samlingene.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i undervisning, se programplan for Master i barnehagekunnskap.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen, omfang om lag 30 minutter.
Eksamen består av følgende komponenter:
- Kandidaten lager en digital fremføring av egen ledelse av faglige utviklings- og refleksjonsprosesser som har vært gjennomført i en barnehage (omfang om lag 15 minutter). Presentasjonen skal inneholde relevant pensumlitteratur knyttet til valgt tema, samt litteraturliste.
- Fremføring vil være utgangspunkt for en faglig samtale med oppfølgende spørsmål til studentens presentasjon (omfang om lag 5 minutter).
- Kandidaten vil så trekke ett av seks temaer som vil være utgangspunkt for en faglig samtale mellom kandidaten og sensorer (omfang om lag 10 minutter). De alternative temaene oppgis fjorten dager før eksamen, og kandidaten trekker ett tema på eksamensdagen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Presentasjonen fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesarbeidet så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Innholdet i dette emnet relateres til videre utdypning av aktuelle tematiske yrkespedagogiske utfordringer og problemstillinger. Masterproppgaven skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid som utdyper studentenes innsikt i forskningstradisjoner, forskningsmetodiske tilnærminger og forskningsdesign, samt vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger. Innen utgangen av femte semester skal studenten ha levert og fått godkjent en 4-5 siders prosjektskisse. Masteroppgaven utformes og vurderes i henhold til gjeldende faglige og formelle krav, som utdypes på universitetets læringsplattform.
Sensorordning
Gjennomført og bestått MAY4100, MAY4200, MAY4300 og MAY4400 eller tilsvarende før emnet påbegynnes.