Programplaner og emneplaner - Student
MBH4420 Mangfold og bærekraft i barnehagen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Diversity and Sustainability in Early Childhood Education
- Studieprogram
-
Masterstudium i barnehagekunnskapMasterstudium i barnehagekunnskap
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I emnet vil studentene møte en tverrfaglig tilnærming til mangfold og bærekraft, som i tråd med FNs bærekraftsmål er tuftet både på det globale samspillet mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold og som utgår fra en bevissthet om hvordan verdens utfordringer henger sammen. Undervisningen fokuserer på å knytte teori til praksis gjennom studentaktive læringsformer. Studentene vil jobbe med prosjekter som tar utgangspunkt i temaer knyttet til mangfold og bærekraft i barnehagen eller andre relevante barnehagefaglige miljøer. Undervisningen legger vekt på å fremme handlingskompetanse, praktisk kompetanse og kritisk tenkning.
Mangfold og bærekraft er en del av barnehagens verdigrunnlag. Verdiene som ligger i barnehagenes samfunnsmandat skal gjenspeiles i barnehagens praksis, men hvordan blir barnehagene «gode» på mangfold og hvordan kan barnehagene fremme en praksis som bidrar til en bærekraftig utvikling? I barnehagen møter man mange forskjellige typer mangfold: kulturelt, språklig og religiøst mangfold, samt variasjoner i erfaringer og familiebakgrunn.
OsloMet er et storbyuniversitet og byer spiller en nøkkelrolle i utviklingen av flerkulturelle, flerspråklige og bærekraftige samfunn. Barnehager har en sentral rolle som møteplass i lokalmiljøet og har muligheter til å skape inkluderende nærmiljøer. Barnehagen skal gi barn begynnende erfaringer med bærekraftig utvikling: fremme respekt for natur og arter, utvikle solidaritet med andre mennesker samt hjelpe barn til kritisk tenkning.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om eksisterende forskning og metoder knyttet til praktisk arbeid med bærekraft i barnehagen, lokalt, nasjonalt og globalt
- har dyptgående kunnskap om mangfold i barnehage som kultur og religion og ulike perspektiver på kjønn og seksualitet
- har avansert kunnskap om pedagogisk arbeid med miljø og barnehagens nærnatur
- har spesialisert kunnskap om flerspråklighet og urfolks- og minoritetsperspektiver
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide didaktisk med mangfold, dette inkluderer både urfolks- og minoritetsperspektiver
- kan utvikle, gjennomføre og formidle tverrfaglige prosjekter i barnehagen knyttet til mangfold og bærekraftig utvikling
- kan anvende ulike estetiske uttrykksformer knyttet til mangfold og bærekraft
- kan bidra til at hele barnehagens praksis blir mer bærekraftig
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og profesjonsetiske problemstillinger knyttet til inkluderende praksiser i barndom og barnehage.
- kan bidra til nytenkning, innovasjonsprosesser og praktiske prosjekter for arbeid med bærekraftig utvikling i fremtidens barnehage
- er i stand til å identifisere og diskutere kjernetemaer og spørsmål knyttet til sosial rettferdighet, mangfold og miljø
Innhold
Emnet har en helhetlig tilnærming til bærekraftig utvikling slik at bærekraft omfatter hele barnehagens virksomhet. Det følger FNs bærekraftsmål som er knyttet til verdier som demokrati, mangfold og miljø.
Faglige hovedtemaer i emnet inkluderer
- Bærekraftsdidaktikk
- Bærekraftig utvikling i storbyen
- Kulturelt og språklig mangfold
- Livssynsåpent samfunn, religion og kjønn
- Demokrati og medborgerskap
- Natur og miljø
- Estetiske uttrykksformer
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen legger opp til studentaktive og tverrfaglige arbeidsformer. Den er samlingsbasert, og samlingene er tematiske og foregår på ulike steder slik som campus, på OsloMets lokaler i Holmlia og på ekskursjoner. Undervisningsformene er basert på forskjellige pedagogiske arbeidsformer som forelesninger, seminarer, verksteder, gruppearbeid og prosjektarbeid. Arbeidsformene er knyttet til pedagogisk arbeid med mangfold og bærekraftig utvikling i barnehagen. Bærekraftdidaktikken tar utgangspunkt i barns utforskertrang, nysgjerrighet, kroppslige, lekende væremåte og gryende kritiske tenkning. Disse egenskapene utvikles gjennom deltagelse i prosjekter, opplevelser i naturen, sanseopplevelser og estetiske uttrykk. Det forutsettes at studentene er aktive og arbeider med egne prosjekt og arbeidskrav i og mellom samlingene. Studentene vil knyttes til barnehager der de kan drive prosjekt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.
Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.
Vurdering og eksamen
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
- kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
- kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
- kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
- kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
- kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
Vurderingsuttrykk
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt og fysisk, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og fysiske forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.
Sensorordning
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse på seminardager for egen spesialisering
- presentasjon av egen prosjektskisse for masteroppgaven med påfølgende diskusjon i plenum
- innehatt opponentrolle, hvor det er gitt tilbakemelding til en eller flere medstudents prosjektskisse (hverandrevurdering/opponent)