Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5700 Smerte - multidimensjonal vurdering og helsefaglige tiltak Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pain - Multidimensional Assessment and Health Professional Interventions
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet inneholder teorier og modeller for å forstå smertens nevrofysiologiske grunnlag, samt hvordan psykologiske og sosiokulturelle faktorer påvirker smerteopplevelser. Fokus er på hvordan akutte smertetilstander kan utvikle seg til vedvarende og langvarige smerter, samt på hvordan en multidimensjonal vurdering og iverksette behandlingstiltak og/eller forebyggende tiltak og evaluering kan gjøres.
Anbefalte forkunnskaper
Kunnskap om smertens nevrobiologi og nevrofysiologiske grunnlag tilsvarende Bachelorgrad for helseprofesjoner.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- vurdere sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
- drøfte tilnærminger for vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
- kritisk vurdere teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
- vurdere betydningen av kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende relevante teorier og modeller for smerte
- fortolke resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
- kritisk reflektere over ulike tiltak for langvarige smertetilstander
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentrale aspekter ved smerteteorier
- implementere kunnskap om multidimensjonal vurdering av smertetilstander
- formidle forskningsbasert kunnskap relatert til undersøkelse og behandling av smerte
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene omfatter forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom) seminarer, presentasjoner, gruppearbeid og selvstudier. Presentasjoner på seminarer er viktige for å understøtte læringsprosessen og formidlingsevne etter endt emne.
Undervisningen organiseres i 2 samlinger på Campus, hver på en uke.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er ingen arbeidskrav i emnet.
Vurdering og eksamen
Helsekommunikasjon omfatter all kommunikasjon om og rundt pasientens helse. For pasienter med kardiologisk sykdom, kan digital samhandling være en sentral del av behandlingen, der moderne teknologi tilbyr muligheter for effektiv kommunikasjon og oppfølging via digitale plattformer. Disse verktøyene muliggjør hyppig kontakt og overvåking av pasientens helsestatus i sanntid, uavhengig av fysisk avstand. Emnet legger vekt på praktisk helsekommunikasjon, med fokus på å tilpasse kommunikasjonen til funksjon, formål og målgruppe. Emnet gir en innføring i temaer som tverrfaglig samhandling, kommunikasjon med pasient og pårørende, digital hjemmeoppfølging og etiske utfordringer ved digital samhandling.
Hjelpemidler ved eksamen
Opptak til studiet.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for evaluering av kommunikasjon for å bedre effektivitet av kommunikasjonstiltak
- drøfte hvordan kultur, helsekompetanse, sosioøkonomiske- psykologiske- og biologiske faktorer påvirker individers kommunikasjonsevner
- gjøre rede for bruk av teknologi og digitale løsninger i oppfølging av pasienten med kardiologisk sykdom
- drøfte helseinformasjonsystemer og utviklingstrender for eHelse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende relevante teorier i helsekommunikasjon
- reflektere over og kritisk analysere egen profesjonelle rolle i relasjon og samhandling med bruker/pasient og pårørende
- tilpasse kommunikasjonsstrategier og bruk av digitale verktøy i profesjonell samhandling med den enkelte bruker/pasient, pårørende og annet helsepersonell
- bruke relevante etiske retningslinjer og lovgivning knyttet til helsekommunikasjon og digital samhandling
- anvende digital samhandling som sentrale redskap i behandling og helsehjelp til pasienter med hjertesykdom
Generell kompetanse
Studenten kan
- bidra til nytenkning og innovasjon knyttet til velferdsteknologiske løsninger
- analysere relevante problemstillinger om kvalitet og pasientsikkerhet fysisk og digitalt
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4110 Begynneropplæring 1
Emne 2: Begynneropplæring i matematikkdidaktikk
•Tre sentrale temaer i emnet er:
•Lekende og utforskende læring i matematikk
•Motivasjon og mestring
•Tilpassa opplæring og vurdering