EPN-V2

MAVIT5600 Fysisk aktivitet og trening i et livsløp med spesielt fokus på aldring Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Activity and Exercise in a Life Course Perspective and with a Special Focus on Aging
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.

Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan utvikle og begrunne problemstilling til masteroppgave
  • kan selvstendig beskrive relevant teoretisk referanseramme og/eller kontekst som danner grunnlag for prosjektplan til masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et forskningsprosjekt og skrive en prosjektbeskrivelse med presist vitenskapelig format og språk
  • kan gjennomføre omfattende og systematisk litteratursøk relatert til egen prosjektbeskrivelse, sammenfatte og diskutere andres funn, samt referere korrekt
  • kan reflektere rundt etiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere ulike kilder til data og kan anvende kildene i faglige resonnementer
  • kan kritisk vurdere relevante etiske normer og verdier knyttet til valgt metode i prosjektbeskrivelse
  • kan vurdere om et forskningsprosjekt krever ulike former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt og fysisk, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.

Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og fysiske forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse på seminardager for egen spesialisering
  • presentasjon av egen prosjektskisse for masteroppgaven med påfølgende diskusjon i plenum
  • innehatt opponentrolle, hvor det er gitt tilbakemelding til en eller flere medstudents prosjektskisse (hverandrevurdering/opponent)

Vurdering og eksamen

Language of instruction: English (Norwegian if no English speakers are registered for the course)

Migration has long shaped individuals and societies, bringing both benefits and challenges. It improves well-being and offers safety to migrants, and boosts productivity and growth in both host and origin countries. However, migrants and their descendants face various socio-economic and psychosocial challenges, including poverty and marginalization, which increase health risks across pre-, peri- and post-migration phases. Minority populations also face similar vulnerabilities, particularly in hostile social and political climates.

This course addresses migration perspectives related to mental illness and substance abuse within the context of multicultural societies. It examines the mental health of migrants and their descendants through interdisciplinary theories and processes, emphasizing the development of equitable, culturally sensitive healthcare.

Framed by principles of human rights and belonging, the course also explores the mental well-being of Indigenous people and minorities in Norway, incorporating both majority and minority perspectives with a focus on mental illness and substance abuse.

Migration and minority positions are complex, and comparative knowledge and methodologies foster a holistic understanding. Students will reflect on diverse social and cultural perceptions of mental illness and substance abuse, as well as factors influencing health-seeking behaviours across the life course among migrants and minorities in Norway and other contexts.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowlegde

The student

  • can discuss the importance of sex and gender, age, socio-cultural and economic contexts and living conditions, including labour, housing and social participation in relation to mental health and substance abuse
  • can analyse and discuss common ethical issues and values related to mental health care
  • can discuss the need for self-help, peer-to-peer support and voluntary work
  • can analyse the relationships between migration and experiences of traumatisation, and its impact on mental illness and substance abuse

Skills

The student

  • can analyse the interactions between gender, age, and socio-cultural context (e.g., within minority groups) concerning mental health and substance use issues and apply this knowledge to assess support needs.
  • can work at individual, group, and societal levels to promote well-being, improve daily life, and encourage social participation for individuals, their families, and support networks, including in settings like schools and workplaces
  • can support self-help, peer-to-peer work, and voluntary work with individuals experiencing mental health and substance use issues, as well as with their families and support networks
  • can analyse and critically reflect on self-perceptions, attitudes, and the influence of personal values and behaviours on work with the individual affected, their family, support network, and collaborative partners

General competence

The student

  • can apply knowledge and skills to exercise professional judgment when working with migrants, minorities, and others affected by mental health and/or substance use issues
  • can apply equitable, inclusive and culturally sensitive health- and social services

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.