Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT5600 Fysisk aktivitet og trening i et livsløp med spesielt fokus på aldring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Physical Activity and Exercise in a Life Course Perspective and with a Special Focus on Aging
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk.
Emnet har fokus på kunnskap om trening og spesifikke fysiske aktiviteters interaksjon med sykdomsmekanismer. Det inkluderer grunnleggende innsikt i sykdomsmanifestasjoner og mekanismer, sett i sammenheng med forebygging, behandling og rehabilitering i et livsløps- perspektiv. Modulen fokuserer på dosering av fysisk aktivitet og trening, målet er å utdype de generelle retningslinjene med hensyn til frekvens, intensitet, type og tid.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier, undersøkelsesmetoder og trenings-/rehabiliteringstiltak der hensikten er å bedre/vedlikeholde helse og fysisk funksjon
- vurdere relevante treningsprinsipper og trenings teorier relatert til frekvens, intensitet, type og tid
- gjøre rede for kroppens oppbygning og funksjon i lys av forutsetninger for fysisk aktivitet og trening
- vurdere hvilke faktorer som kan hemme eller fremme fysisk aktivitet og trening
- analysere og vurdere teorier, begreper og problemstillinger knyttet til veilederrollen i fysisk aktivitet og trening
- tolke grunnleggende vitenskapelig metodelære og kan kritisk vurdere kildebruk
Ferdigheter
Studenten kan
- vurdere og teste fysisk form og funksjon ved bruk av relevante kartleggingsmetoder
- identifisere personer med kliniske tilstander som krever spesielle forholdsregler ved testing og trening
- tilpasse ulike treningsprogram, både individuelt og i gruppe, for personer med varierende funksjonsnivå og helsetilstand basert på brukerens ønsker og behov, eksisterende forskning/retningslinjer og egen kliniske erfaring (kunnskapsbasert praksis)
- kritisk vurdere og implementere forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap i lys av kontekstuelle faktorer og individuelle preferanser
Generell kompetanse
Studenten kan
- kan integrere kunnskap og ferdigheter fra relevante fagområder og yrker i et felles perspektiv på fysisk aktivitet, trening og rehabilitering.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Eksempler på arbeidsformer er omvendt undervisning (flipped classrom), seminarer med gruppearbeid som vil inkludere cafebord, presentasjoner og diskusjoner. Både tradisjonelle og digitale forelesninger vil benyttes. Studiet forutsetter høy grad av selvstudier samt veiledning på arbeidsoppgaver. Studiet vil også inkludere ferdighetstrening hvor studentene vil få opplæring i dosering av treningen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Language of instruction: English (Norwegian if no English speakers are registered for the course)
Migration has long shaped individuals and societies, bringing both benefits and challenges. It improves well-being and offers safety to migrants, and boosts productivity and growth in both host and origin countries. However, migrants and their descendants face various socio-economic and psychosocial challenges, including poverty and marginalization, which increase health risks across pre-, peri- and post-migration phases. Minority populations also face similar vulnerabilities, particularly in hostile social and political climates.
This course addresses migration perspectives related to mental illness and substance abuse within the context of multicultural societies. It examines the mental health of migrants and their descendants through interdisciplinary theories and processes, emphasizing the development of equitable, culturally sensitive healthcare.
Framed by principles of human rights and belonging, the course also explores the mental well-being of Indigenous people and minorities in Norway, incorporating both majority and minority perspectives with a focus on mental illness and substance abuse.
Migration and minority positions are complex, and comparative knowledge and methodologies foster a holistic understanding. Students will reflect on diverse social and cultural perceptions of mental illness and substance abuse, as well as factors influencing health-seeking behaviours across the life course among migrants and minorities in Norway and other contexts.
Vurdering og eksamen
Admission to the programme or course.
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowlegde
The student
- can discuss the importance of sex and gender, age, socio-cultural and economic contexts and living conditions, including labour, housing and social participation in relation to mental health and substance abuse
- can analyse and discuss common ethical issues and values related to mental health care
- can discuss the need for self-help, peer-to-peer support and voluntary work
- can analyse the relationships between migration and experiences of traumatisation, and its impact on mental illness and substance abuse
Skills
The student
- can analyse the interactions between gender, age, and socio-cultural context (e.g., within minority groups) concerning mental health and substance use issues and apply this knowledge to assess support needs.
- can work at individual, group, and societal levels to promote well-being, improve daily life, and encourage social participation for individuals, their families, and support networks, including in settings like schools and workplaces
- can support self-help, peer-to-peer work, and voluntary work with individuals experiencing mental health and substance use issues, as well as with their families and support networks
- can analyse and critically reflect on self-perceptions, attitudes, and the influence of personal values and behaviours on work with the individual affected, their family, support network, and collaborative partners
General competence
The student
- can apply knowledge and skills to exercise professional judgment when working with migrants, minorities, and others affected by mental health and/or substance use issues
- can apply equitable, inclusive and culturally sensitive health- and social services
Vurderingsuttrykk
Lectures, and a variety of student active learning activities, like group work and reflections in study groups, practical exercises and simulation (SIM), and self-studies.
Sensorordning
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- 80% compulsory participation in the study group works.
- Written assignment, in groups (3 students), 1,500 words (+/- 10 %).