Programplaner og emneplaner - Student
MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative and Quantitative Research Methods
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeidMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonellMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleieMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapiMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæringMasterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltidMasterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- Første studieår
- SYKK/SYKP2100 Personsentrert sykepleie, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
eller tilsvarende.*
* For kull 2022 ved OsloMet er tilsvarende:
- Første studieår.
- SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom/1, 20 stp.
- SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis, 5 stp.
- SYKK/SYKP2000 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 5 stp.
- SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.
Anbefalte forkunnskaper
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Forkunnskapskrav
Det er lagt opp til seks undervisningsdager på campus fordelt som tre samlinger á to dager. Samlingene vil hovedsakelig vies praktiske musikkaktiviteter, og studentene vil få erfaring med å lede musikkaktiviteter. Mellom samlingene vil det være digital undervisning hovedsakelig i form av videoer som studentene selv velger når de vil se, pluss enkelte nettmøter og oppgaver som studentene skal arbeide med. I tillegg er det ventet at studentene øver på instrumenter og andre musikalske ferdigheter regelmessig. Det legges vekt på å integrere studentenes arbeidsplass i emnet, og det vil bli arbeid og erfaringsdeling i grupper.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
- kan beskrive normal utvikling fra barn til voksen
- kan beskrive depresjon, angst (evt. psykisk uhelse) og rusproblematikk som en mulig del av pasientens reaksjon på sykdom
- kan beskrive omsorgsperspektivet knyttet til håp og mestring
- kan gjøre rede for sykepleie ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og konsekvensen for personsentrert sykepleie
-
kan definere hva kunnskapsbasert praksis (KBP) er og kjenner til begrunnelsen for KBP og delt beslutningstaking
- har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
- kan forklare ulike typer studier og kjennetegn ved ulike problemstillinger og vitenskapelige artikler, og beskrive hvordan kunnskap plasseres i kunnskapspyramiden
- kan beskrive begrepene informert samtykke og samtykkekompetanse, og deres betydning i helsetjenesten
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om personsentrert sykepleie opp mot problemstillinger i drøfting av sykdom, psykisk helse og rusproblematikk
- kan forebygge og løse verdikonflikter/interessekonflikter i møtet med pasienter, pårørende og andre samarbeidende parter
- kan beskrive metoder for innsamling og analyse av kvantitative og kvalitative data
- kan utforme en relevant søkestrategi for et sykepleie faglig/klinisk spørsmål og gjennomføre søket etter oppsummert kunnskap (fra toppen av kunnskapspyramiden)
- kan kritisk vurdere helsepåstander i media, og analysere og tolke prosessene der informasjon og desinformasjon skilles, spres og brukes i ulike sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over hvordan personsentrert sykepleie som arbeidsprosess kan bidra til å ivareta omsorg for pasienter med sykdom, psykisk helse- og rusproblematikk
- kan beskrive forskningsetiske aspekter i alle faser av forskningsprosjekter
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 3000 ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan studenten til første ny og utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer, bestående av regne- og analyseoppgaver, tolkningsoppgaver og flervalgstest.
Eksamen gis på norsk og engelsk og kan besvares på hhv. norsk, svensk, dansk og engelsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
Ingen.
Sensorordning
Emne 2 legger vekt på:
- Klasseledelse i musikk
- Vurdering i musikkfaget
- Skapende og reflekterende virksomhet i musikk
- Digitale verktøy i musikkfaget
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med MAPSD4300/4310 Forskningsmetoder i psykisk helsearbeid, 10 stp.