EPN-V2

MAVIT4060 Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder Emneplan

Engelsk emnenavn
Qualitative and Quantitative Research Methods
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og unge
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personer
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i empowerment og helsefremmende arbeid
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ernæringskompetanse for helsepersonell
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habilitering
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i helsesykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelse
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltid
Masterstudium i helsevitenskap
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • Første studieår
  • SYKK/SYKP2100 Personsentrert sykepleie, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA21 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

eller tilsvarende.*

* For kull 2022 ved OsloMet er tilsvarende:

  • Første studieår.
  • SYKK/SYKPPRA20 Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom/1, 20 stp.
  • SYKK/SYKP1060 Kunnskapsbasert praksis, 5 stp.
  • SYKK/SYKP2000 Vitenskapsteori og forskningsmetode, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA30 Sykepleiefaglige beslutningsprosesser og pasientsikkerhet/Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2, 10 stp.

Anbefalte forkunnskaper

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Forkunnskapskrav

Det er lagt opp til seks undervisningsdager på campus fordelt som tre samlinger á to dager. Samlingene vil hovedsakelig vies praktiske musikkaktiviteter, og studentene vil få erfaring med å lede musikkaktiviteter. Mellom samlingene vil det være digital undervisning hovedsakelig i form av videoer som studentene selv velger når de vil se, pluss enkelte nettmøter og oppgaver som studentene skal arbeide med. I tillegg er det ventet at studentene øver på instrumenter og andre musikalske ferdigheter regelmessig. Det legges vekt på å integrere studentenes arbeidsplass i emnet, og det vil bli arbeid og erfaringsdeling i grupper.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for personsentrert sykepleie til barn og voksne
  • kan beskrive normal utvikling fra barn til voksen
  • kan beskrive depresjon, angst (evt. psykisk uhelse) og rusproblematikk som en mulig del av pasientens reaksjon på sykdom
  • kan beskrive omsorgsperspektivet knyttet til håp og mestring
  • kan gjøre rede for sykepleie ved akutt, kritisk og kronisk sykdom og konsekvensen for personsentrert sykepleie
  • kan definere hva kunnskapsbasert praksis (KBP) er og kjenner til begrunnelsen for KBP og delt beslutningstaking

  • har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode
  • kan forklare ulike typer studier og kjennetegn ved ulike problemstillinger og vitenskapelige artikler, og beskrive hvordan kunnskap plasseres i kunnskapspyramiden
  • kan beskrive begrepene informert samtykke og samtykkekompetanse, og deres betydning i helsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om personsentrert sykepleie opp mot problemstillinger i drøfting av sykdom, psykisk helse og rusproblematikk
  • kan forebygge og løse verdikonflikter/interessekonflikter i møtet med pasienter, pårørende og andre samarbeidende parter
  • kan beskrive metoder for innsamling og analyse av kvantitative og kvalitative data
  • kan utforme en relevant søkestrategi for et sykepleie faglig/klinisk spørsmål og gjennomføre søket etter oppsummert kunnskap (fra toppen av kunnskapspyramiden)
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media, og analysere og tolke prosessene der informasjon og desinformasjon skilles, spres og brukes i ulike sammenhenger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over hvordan personsentrert sykepleie som arbeidsprosess kan bidra til å ivareta omsorg for pasienter med sykdom, psykisk helse- og rusproblematikk
  • kan beskrive forskningsetiske aspekter i alle faser av forskningsprosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 3000 ord +/- 10%.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan studenten til første ny og utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 5 timer, bestående av regne- og analyseoppgaver, tolkningsoppgaver og flervalgstest.

Eksamen gis på norsk og engelsk og kan besvares på hhv. norsk, svensk, dansk og engelsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

Emne 2 legger vekt på:

  • Klasseledelse i musikk
  • Vurdering i musikkfaget
  • Skapende og reflekterende virksomhet i musikk
  • Digitale verktøy i musikkfaget

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med MAPSD4300/4310 Forskningsmetoder i psykisk helsearbeid, 10 stp.