EPN-V2

MATY7100 Matematikkdidaktikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Didactics of Mathematics
Studieprogram
Matematikk med yrkesfaglig profil
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Se programplanen

Læringsutbytte

Three individual and four group coursework requirements must be passed in order to sit the exam. Aesthetics and/or children and young people with special needs should play an important part in the coursework requirements.

Individual:

  1. Storytelling
  2. Theory presentation
  3. Participation in excursions
  4. Participation in International Week

Group:

  1. Production of a drama
  2. Production of radio theatre
  3. Production of stop-motion animation
  4. Blog production
  5. Practical work in connection with International Week

Coursework requirements must be met by the deadlines. Coursework requirements are evaluated as pass/fail.

Valid absence documented by a medical certificate or similar is not an excuse for not meeting the coursework requirements. Students who, due to illness or other valid and documented reasons, do not meet the coursework requirements by the deadlines, may be given longer deadlines. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case.

Students who meet the coursework requirements by the deadline, but are awarded a fail grade, shall be given another attempt to meet the coursework requirements. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case.

Innhold

The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.

Arbeids- og undervisningsformer

The exam consists of three parts:

Part 1: Aesthetic production in group for children and young people with special needs.

Part 2: Individual reflection paper on the aesthetic production (approx. 3,000 words).

Part 3: Individual autobiographical and multimodal (for instance a film) project where the student documents and reflects on his/|her process of making an aesthetic production for children/young people with special needs (maximum 3,000 words or a film of maximum 15 minutes).

Resit or rescheduled exams

If a student fails the exam or is absent at the time of the exam for a valid reason, the student is entitled to resit the exam the following semester. The resit exam will be organised in the same manner as the ordinary exam, but the group exam will be individual. The regulations on resit and rescheduled exams are set out in the Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. Students must register for a resit or rescheduled exam.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav 1

Arbeidskrav 1 består av to deler. Temaet er knyttet til omvendt undervisning og bruk av opptak i PowerPoint (eller tilsvarende program) som digitalt verktøy for å lage en presentasjon/film som elever kan se i forkant av en opplæringsøkt. Hensikten med arbeidskravet er å få kunnskap om, og erfaring med omvendt undervisning og egnede verktøy til bruk i dette arbeidet.

Del 1: Det skal lages en multimodal presentasjon med valgfritt matematisk eller matematikkdidaktisk tema fra læringsutbyttebeskrivelsene fra studiet. Det er et individuelt arbeid, som skal deles med medstudenter og lærer. Presentasjonene (7 - 10 minutter) blir gjenstand for medstudentvurdering, diskusjon og erfaringsdeling i grupper på samling.

Del 2: Det skal leveres et refleksjonsnotat knyttet til erfaringene med presentasjonene, erfaringene med medstudentvurdering, og omvendt undervisning generelt. Omfang på refleksjonsnotatet er 1250 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 2

Arbeidskrav 2 er et prosjektarbeid med valgfritt tema. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med prosjektarbeid som arbeidsform i matematikk, samt utvikle seg i rollen som matematikklærer gjennom refleksjon. Arbeidskravet har to deler, og skal gjennomføres på følgende måte:

Del 1: Klassen deles inn i grupper* (2-4 studenter), som i fellesskap gjennomfører et prosjektarbeid med relevans for læringsutbyttebeskrivelsene. Prosjektet dokumenteres muntlig for medstudenter eller andre, omfang ca. 20 min.

Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til egen læring gjennom prosjektet, 1250 ord +/- 10 %.

*Del 1 kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Vurderingsuttrykk

Se programplanen.

Sensorordning

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
  • observasjon og kartlegging på individ- og systemnivå i skolen
  • etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid