EPN-V2

MATY6200 Geometri Emneplan

Engelsk emnenavn
Geometry
Studieprogram
Matematikk med yrkesfaglig profil
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

The following grading scale is used: A to E for pass and F for no pass.

Læringsutbytte

The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at OsloMet or equivalent courses at other institutions of higher education in Norway or abroad.

Innhold

Sentrale temaer i emnet:

  • bruke og forklare bruk av formlikhet, målestokk og Pytagoras' setning til beregninger og i praktisk arbeid, samt presentere og begrunne egne løsninger
  • løse praktiske problemer som gjelder lengde, vinkel, areal og volum
  • regne med ulike og sammensatte måleenheter, samt bruke disse i praktiske sammenhenger
  • bruke ulike måleredskaper, vurdere hvilke måleredskaper som er formålstjenlige, og vurdere hvor usikre målingene er
  • tolke, lage og bruke skisser og arbeidstegninger på problemstillinger fra kultur- og yrkesliv og presentere og forklare løsninger
  • trigonometri
  • regne med vektorer i planet
  • logaritme- og eksponentialfunksjonen
  • derivasjon, integrasjon og anvendelser i form av enkle grafiske og numeriske metoder
  • funksjoner
  • yrkesretting av oppgaver i geometri
  • arbeid med grunnleggende ferdigheter i geometri

Arbeids- og undervisningsformer

The course will explore the migration process by giving an insight into historical causes of migration as well as various theories of migration. Further, the migrants will be seen as participants in social organisation and social networks that may have an impact on their ability to handle the migration process. The course will also discuss consequences at different levels for the sending and receiving communities as well as consequences for the individual migrant.

The course is organised around two principal themes:

1. Historical processes of migration

  • Dynamics between globalisation, development and migration
  • Theories of migration

2. Migration and the migrants

  • Social organisation and social networks:

Households, age groups, gender, ethnicity, clan, class, religion

Diaspora, transnationality, nationalism and identity

Individuals

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav 1

Studenten skal jevnlig gjennom semesteret løse og levere 6 sett med regneoppgaver som omhandler geometri, hvorav alle må være godkjente for å få godkjent arbeidskrav 1 for dette emnet. Fristene vil bli oppgitt ved semesterstart. Hensikten med arbeidskravet er å få bred kunnskap om geometri.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet består av to deler:

Del 1: Det skal lages en yrkesrettet matematikkoppgave med løsningsforslag i ett av temaene som emnet omhandler. Det legges vekt på differensiering, klart og enkelt språk, bruk av korrekte symboler og tegn, samt bruk av digitalt verktøy for å lage figurer/illustrasjoner for å visualisere problemet oppgaven omhandler. Det skal utarbeides vurderingskriterier. Arbeidet er individuelt, og skal presenteres muntlig for medstudenter og lærer, 10 - 15 min.

Del 2: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat knyttet til erfaringer og egen læring i forbindelse med arbeidet med oppgaven i del 1. Omfang: 1250 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er trening i å lage entydige og gode oppgaver til elever, samt bevisstgjøring av viktige momenter i forbindelse med dette arbeidet

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, omfang 5 timer

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.