EPN-V2

MATS1600 Mekanisk design og produksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Mechanical Design and Manufacturing
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

1. Vurdering i læringsløpet - individuell

Vurdering i læringsløpet gjøres av to sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

2. Utviklingsoppgave - individuell

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor anvendes jevnlig.

3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe

Praktisk utøvende eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor anvendes jevnlig.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på MAPE1300 Statikk og Fasthetslære

Forkunnskapskrav

Studiet inneholder følgende fire hovedområder:

  • Spill med masker.
  • Produksjon av masker.
  • Fagteori.
  • Fagdidaktikk.

Spill med masker

Spill med masker omfatter spill med både helmasker og halvmasker. Spill med masker krever økt fokusering på intensjoner og handling. Teatermasker forutsetter kroppslig engasjement. Det skal fokuseres på ulike spillestiler til ulike typer masker. Området omfatter også et prosjekt med praktisk utprøving.

Spill med masker består av

  • spill med ulike teatermasker
  • teatermaskers muligheter og begrensninger
  • valg av teatermasker
  • spillestil, form og regikonsept
  • rammebetingelsene for produksjon
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill

Produksjon av masker

Produksjon av masker fokuserer på å lage masker med uttrykkskraft til bruk for aktører i rolle. Ulike materialer kan benyttes i selve teatermasken.

Produksjon av masker består av

  • gipsavstøpning
  • masketyper til ulike teaterformer
  • utradisjonelle materialer
  • teatermasker i forhold til målgruppe, også for barn med flerkulturell bakgrunn
  • planlegge, gjennomføre og vurdere produksjon av teatermasker med barn, unge og voksne
  • tegning/skulptur

Fagteori

Maskespill finner vi i dag både i tradisjonelle former og i mer avanserte uttrykk. Fagteori omhandler teatermasker som kunstnerisk uttrykk og som teaterpedagogisk arbeidsform i en kulturhistorisk sammenheng.

Fagteori består av

  • masken i teaterhistorien
  • funksjoner og karaktertrekk
  • teatermasker i ulike kulturer
  • spilltrening med masker i et teoretisk perspektiv

Fagdidaktikk

Fagdidaktikk fokuserer på arbeid med masker i pedagogisk tilrettelagte situasjoner. For barn, unge og voksne kan maskespill ikke bare representere en utvidelse av teateruttrykket, men også være et viktig middel for å oppøve skuespillerferdighet.

Fagdidaktikk består av

  • teatermasker i dramapedagogiske sammenhenger
  • ulike strategier for instruksjon
  • lede og veilede maskespill
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av maskespill med barn, unge og voksne
  • masketeori sett i forhold til lek, kreativitet og skapende aktiviteter
  • analyse av praktisk arbeid

Læringsutbytte

Etter fullført emne forventes studenten å ha oppnådd følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • forstår de grunnleggende stadiene i prosjekteringsprosessen
  • er kjent med det systematiske arbeidet med å designe deler, og sette sammen delene til komponenter og produkter.
  • kjenner reglene for maskintegning.
  • er kjent med bruk av industrielle standarder og koder for utforming av mekaniske deler.
  • er kjent med og har grunnleggende kunnskap om produksjonsprosesser som fresing, dreiing, CNC, sveising, 3D-printere, støping mm.

Ferdigheter

Studenten er i stand til:

  • digital modellering av deler, komponenter og produkter, og generere korrekte detaljtegninger og monteringstegninger basert på de digitale modellene i både 2D og 3D.
  • konstruere og dimensjonere vanlige maskindeler og komponenter som sveiser, aksler og enkel akseling/transmisjoner.
  • fullføre en FMEAS på en ingeniørdesign eller prosess
  • foreslå en produksjonsplan for tekniske komponenter og/eller sammenstillinger

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • bruke digital ingeniørprogramvare som CAD for å produsere enkle ingeniørkomponenter

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er 100 prosent faglig overlapp med emne ZDT3 Drama og teaterkommunikasjon -Bevegelsesteater.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

4 av 6 obligatoriske praktiske aktiviteter må gjennomføres.

Vurdering og eksamen

Eksamen er delt i tre deler:

  • En times individuell flervalgsskoleeksamen under tilsyn (25 %),
  • En individuell mappe av tekniske tegninger (25%),
  • Et gruppeprosjekt av 3-6 studenter som tilsvarer et arbeid på ca 100 timer per student (50 %)

Eksamensresultatet kan påklages.

Alle eksamensdeler må vurderes til bestått for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Ved kontinuasjonseksamen eller omlagt eksamen kan det i stedet benyttes muntlig eksamen. Ved bruk av muntlig eksamen kan ikke eksamensresultatet påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

På individuell flervalgsskoleeksamen: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst, og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

I mappe og gruppearbeid er alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Karakterskala A-F.

Sensorordning

En intern sensor. Det benyttes jevnlig eksterne sensorer.

Emneansvarlig

Sam Woodford