EPN-V2

MATS1600 Mekanisk design og produksjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Mechanical Design and Manufacturing
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - maskin
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Mekanisk design og produksjon danner grunnlaget for alle de mekaniske komponentene som brukes av mennesker. I dette kurset vil du få en forståelse av ulike ingeniørdesignfilosofier og produksjonsmetoder. Du vil bruke kunnskap og ferdigheter fra tradisjonelle mekaniske fag sammen med digitale ingeniørverktøy for å designe mekaniske deler og produsere dem ved hjelp av egnede metoder (additiv produksjon og subtraktiv produksjon). I tillegg til dette vil du også forstå hvordan feilforebygging er det grunnleggende konseptet bak all mekanisk designaktivitet. Dette kurset tilbyr den rette balansen mellom teoretiske konsepter kombinert med praktisk anvendelse og praktisk 3D-modellering.

Anbefalte forkunnskaper

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om normale fysiologiske funksjoner i ulike organsystemer og i kroppen som helhet, samt om prinsipper for styring og kontroll av ulike kroppsprosesser
  • kan gjøre rede for celler og vev og deres oppbygging og funksjon
  • kan gjøre rede for respirasjonssystemets oppbygging og funksjon
  • kan gjøre rede for sirkulasjonssystemets oppbygging og funksjon
  • kan gjøre rede for nervesystemets oppbygging og funksjon
  • kan gjøre rede for skjelettets og musklenes oppbygging og funksjon
  • kan gjøre rede for nyrenes og urinveienes oppbygging og funksjon
  • kan gjøre rede for fordøyelsessystemets oppbygging og funksjon
  • kan gjøre rede for oppbyggingen av det endokrine systemet, dets funksjon og samspill med andre organsystem
  • kan gjøre rede for kroppens temperaturregulering
  • kan gjøre rede for immunsystemets funksjon og blodets sammensetning og funksjon
  • kan gjøre rede for syre-base balansen
  • har kjennskap til hudens oppbygging og funksjon
  • kan gjøre rede for sansenes oppbygging og funksjon
  • har kjennskap til det reproduktive systemet og funksjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan palpere og identifisere anatomiske strukturer på kroppens overflate
  • kan gjenkjenne organene ved deres størrelse, form og beliggenhet i kroppen
  • kan identifisere alle større knokler og ledd
  • kan demonstrere observasjon og vurdering av respirasjon, måling av blodsukker og temperatur
  • kan anvende praktiske prosedyrer for å observere pasientens fysiologiske tilstand
  • kan demonstrere telling av puls, måling av blodtrykk, oksygenmetning, kapnografi, blodsukker, temperatur, stetoskopi, oppkobling av EKG og bedømming av perifer sirkulasjon
  • kjenner til indikasjoner og bruken av aktuelt monitoreringsutstyr
  • kjenner til begrensninger og feilkilder i aktuelt monitoreringsutstyr

Generell kompetanse

Studenten

  • forholder seg respektfullt til mennesker ved undersøkelser
  • forholder seg respektfullt ved håndtering av anatomiske preparater

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

Etter fullført emne forventes studenten å ha oppnådd følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • forstår de grunnleggende stadiene av ingeniørdesign.
  • er kjent med feilteorier og feilmoduser. e
  • er kjent med det systematiske arbeidet med å designe deler og sette sammen delene til komponenter og produkter.
  • kjenner reglene for maskintegning.
  • er kjent med bruk av industrielle standarder for utforming av mekaniske deler.
  • er i stand til å utføre enkel stressanalyse ved hjelp av FEA-verktøy.
  • er klar over ulike designverktøy og ressurser.

Ferdigheter

Studenten er i stand til:

  • digitalt modellere deler, komponenter og produkter, og generere korrekte detaljtegninger og monteringstegninger basert på de digitale modellene.
  • utføre enkle spenningsberegninger.
  • konstruere og dimensjonere vanlige maskindeler og komponenter som sveiser, aksler og enkle akslinger/transmisjoner.
  • utføre utmattingsberegninger for maskindelene.
  • utføre enkel finite element-analyse.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne bruke Inventor til å designe tekniske komponenter og utføre enkel spenningsanalyse.
  • være i stand til å utføre enkle spenningsberegninger for tekniske komponenter.

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, laboratorieøvinger, prosjektarbeid og oppgaver. Gruppeforelesninger basert på digitale ingeniørverktøy, forelesninger og laboratoriearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende er obligatorisk og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen:

8 av 10 obligatoriske oppgaver skal være godkjent.

2 obligatoriske laboratorier må være godkjent.

Oppgavene leveres i Canvas.

Vurdering og eksamen

Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.

I emnet skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal kjenne til

  • ulike prototypingsteknikker
  • brukersentrert design
  • utforsking gjennom design (Research through Design)
  • skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk
  • generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design
  • teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
  • verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)

Ferdigheter

Studentene skal

  • kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
  • kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
  • kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
  • kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)
  • kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt
  • kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, kognitiv gjennomgang)

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
  • teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
  • kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder

Sensorordning

Grunnleggende kunnskap om kroppens oppbygging og funksjon samt samspillet mellom disse er nødvendig for paramedic. Det gir grunnlag for å undersøke strukturer, funksjoner og skader i ulike organer. Samtidig gir emnet kunnskap om kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile, under arbeid og ved ulike typer fysiske og psykiske påkjenninger og belastninger.

Emneansvarlig

Opptak til studiet.