EPN-V2

MASIN5100 Intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Intensive and Critical Care Nursing
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i intensivsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningen blir gitt;i form av forelesninger og seminarer. Det legges stor vekt på egeninnsats fra studentene med fokus på oppgaveskriving.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

MASINPRA10 Praksisstudier i intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte helsetjenestens organisering og intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
  • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer intensivsykepleierens arbeid
  • kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
  • kan drøfte prinsipper om personsentrert og familiesentrert omsorg
  • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan kritisk vurdere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
  • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
  • kan analysere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
  • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
  • kan drøfte fysiske og psykiske langtidsvirkninger etter intensivopphold
  • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • kan drøfte kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
  • kan drøfte lover, forskrifter og forordninger som regulerer bruk av digitale verktøy i intensivmedisinsk behandling og intensivsykepleie
  • kan drøfte intensivsykepleierens rolle ved beredskap- og krisehåndtering
  • kan drøfte ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester som er relevant for intensivsykepleie
  • kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av intensivsykepleie
  • kan drøfte kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere intensivsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen intensivsykepleie
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av intensivsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen intensivsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere og fremme intensivsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
  • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
  • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av intensivsykepleie
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp innen intensivsykepleie

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A - F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Anders Kjelsrud

Hjelpemidler ved eksamen

Studenter som har ØASØK3300 Offentlig økonomi kan ikke ta dette emnet.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, hvorav minst én ekstern.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlappende med INTEN6100/MINT5100.