EPN-V2

MASANPRA10 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Nurse Anaesthesia, Level 1
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2 (fysisk klassifiseringssystem). Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.

Praksisstudiene organiseres slik at studenten får erfaring med og utvikler kompetanse i anestesisykepleie ved alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner. Som et minimum kreves det at studenten får erfaring med ulike anestesiformer som total intravenøs anestesi, inhalasjonsanestesi, regional og lokal anestesi. Det bør tilstrebes at studenten får erfaring med de anestesiologiske utfordringene ved ulike kirurgiske metoder som større bløtdels-, ortopedisk-, obstetrisk-, øre-nese-hals-kirurgi og anestesi ved ulike undersøkelser og behandlinger i og utenfor operasjonsavdelinger. Studenten skal også få erfaring med anestesi til barn og akutt kirurgi, samt håndtering av kritisk syke pasienter i og utenfor sykehus.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, vurdere hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
  • kan, under veiledning, vurdere de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
  • kan, under veiledning, vurdere anestesiapparatet og det vanligste medisinske utstyret som brukes i behandlingen

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, anvende anestesiapparatet og det vanlige medisinske utstyret som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
  • kan, under veiledning, forebygge leieskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling
  • kan, under veiledning, observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
  • kan, under veiledning, innhente/finne, vurdere og anvende informasjon om pasientens tilstand fra skriftlige og elektroniske kilder
  • kan, under veiledning, sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan, under veiledning, forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi
  • kan, under veiledning, vurdere og erkjenne eget kompetansenivå og konsultere relevant personell ved behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, analysere teknologiens muligheter og begrensninger
  • kan ta imot veiledning og viser evne til å reflektere over egne handlinger

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

  • Levere konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
  • Levereutfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i:

    • Simulering*
    • Refleksjonsgrupper

* forskrift om nasjonal retningslinje for anestesisykepleie krever at 10 dager simulering og ferdighetstrening gjennomføres i løpet av studiet. Endelig godkjenning gjøres i emnet MASANPRA30.

Vurdering og eksamen

Systematisk evaluering av både prosess og utbytte av kunstterapi er avgjørende for å utvikle kvaliteten og evidensgrunnlaget for kunstterapipraksis. I dette emnet vil studentene eksperimentere og lære å bruke ulike verktøy for å observere og evaluere terapeutiske endring, kunstterapiprosessen og dens resultater. Studentene lærer å vurdere etiske spørsmål, samt å kjenne til prinsippene og lovene som regulerer omgang med ulike klienter i kunstterapipraksis. Studentenes egen kunstterapipraksis, er kjernen i læringen i løpet av dette emnet. Studentene skal øve på evaluering av praksisprosessene og utvikle evnen til faglig selvrefleksjon, samt kvaliteten på egen praksis. Emnet inkluderer veiledning av studentenes praksis i kunstterapi.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten må være tatt opp på Masterstudium estetiske fag deltid - studieretning kunstterapi.

Vurderingsuttrykk

Se mer utfyllende informasjon om praksis i programplanen og i praksisguiden for PPU-Y

Sensorordning

Emnet kombinerer samlinger med digital undervisning. Emnet bruker varierte kunstbaserte og studentaktive læringsmetoder. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, seminarer og ferdighetstrening. Emnet inkluderer også veiledet praksis.

Mellom samlingene vil det være digital praksisveiledning og studentene skal jobbe med arbeidskravet om dokumentasjon og evaluering som senere skal presenteres og diskuteres i gruppe.

Ferdighetstrening gjennomføres i seminarer. I seminarer med profesjonelt fokus, skal studentene gjennomføre simulering av kunstterapeutiske interaksjoner for læring og refleksjon ut fra terapeutens perspektiv. I seminarer med personlig fokus skal studentene utforske og reflektere over egne kreative prosesser ut fra et deltagerperspektiv.

Praksis

Kunstterapipraksis kan gjennomføres både som fysiske møter og gjennom digitale arenaer, avhengig av praksiskontekst og klientgruppe. For mer detaljerte beskrivelser av praksis, se egen plan for praksisopplæring.

Emneoverlapp

For å kunne ta eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
  • minimum 90% deltakelse i 60 timer praksis
  • individuell egenevaluering av praksisen på et gitt evalueringsskjema

Arbeidskravene kan gjennomføres på engelsk eller et skandinavisk språk.