EPN-V2

MASAN5100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan

Engelsk emnenavn
Nurse Anaesthesia
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Avsluttende vurdering består av en individuell mappe som inneholder følgende:

  1. En praktisk-teoretisk analyse av egne tolkeøvelser (10-15 minutter), i form av et faglig refleksjonsnotat som er forankret i pensumlitteraturen og i tråd med normer for akademisk skriving. Besvarelsen skal være på mellom 700 og 1000 ord.
  2. Studentens utvalgte øvelse(r) for vurdering av tospråklige og tolketekniske ferdigheter. Innlevert(e) øvelse(r) skal være av 10-15 minutters varighet totalt.

Mappen skal leveres innen fastsatt frist.

Ny/utsatt eksamen

Dersom mappen vurderes til ikke bestått, leveres en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

MASANPRA10 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • søknad om godkjenning av tema og oversikt over de som skal skrive oppgaven sammen
  • skriftlig oppgave i form av prosjektskisse for bacheloroppgaven, inntil 1500 ord. Oppgaven skrives og leveres i gruppe på normalt to studenter.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
  • Test i legemiddelregning.
  • Individuell oppgave: Den våkne pasienten (for eksempel regional anestesi).
    • Studenten utarbeider problemstilling selv.
    • Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen med minimum to relevante forskningsartikler.
    • Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering.
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
  • Gruppeoppgave: Generell anestesi
    • Studentene utarbeider problemstilling selv.
    • Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler. Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering. Studenten får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og lærer i et seminar.

Vurdering og eksamen

Emnet inneholder følgende tema:

  1. Praktiske muligheter, begrensninger og etiske utfordringer i tolking i komplekse møter - det vil si møter med flere deltakere og/eller der språklige registre varierer og det er behov for veksling mellom ulike tolkemetoder, tolketeknikker og oversettelsesstrategier
  2. Fordypning i spesifikk kontekstkunnskap knyttet til tolking i ulike deler av offentlig sektor: rettsvesen, barnevern og utlendingsforvaltning
  3. Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
  • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
  • har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
  • har kunnskap om skolen som organisasjon, og sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og skolens rolle i samfunnet
  • kunnskap om og perspektiver på skolen som sosial og faglig møteplass, generelt og spesifikt i et flerkulturelt perspektiv
  • vet hvordan man kan bygge gode relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
  • kan analysere og kritisk vurdere utdanningspolitiske spørsmål, formål, ideologier og praksiser
  • kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og fremme dialog, toleranse og respekt
  • kan kritisk reflektere over maktforhold i utdanning og skole, herunder lærerens utøvelse av makt i forvaltningen av sitt yrke
  • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for profesjonsfellesskap og utviklingsarbeid som bidrar til både egen, kollegers og skolens utvikling

Sensorordning

Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlappende med ANEST6100/MANES5100.