Programplaner og emneplaner - Student
MASAN5100 Anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nurse Anaesthesia
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i anestesisykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Avsluttende vurdering består av en individuell mappe som inneholder følgende:
- En praktisk-teoretisk analyse av egne tolkeøvelser (10-15 minutter), i form av et faglig refleksjonsnotat som er forankret i pensumlitteraturen og i tråd med normer for akademisk skriving. Besvarelsen skal være på mellom 700 og 1000 ord.
- Studentens utvalgte øvelse(r) for vurdering av tospråklige og tolketekniske ferdigheter. Innlevert(e) øvelse(r) skal være av 10-15 minutters varighet totalt.
Mappen skal leveres innen fastsatt frist.
Ny/utsatt eksamen
Dersom mappen vurderes til ikke bestått, leveres en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
MASANPRA10 Praksisstudier i anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1, 10 stp. og MASY4050 Vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, 10 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- søknad om godkjenning av tema og oversikt over de som skal skrive oppgaven sammen
- skriftlig oppgave i form av prosjektskisse for bacheloroppgaven, inntil 1500 ord. Oppgaven skrives og leveres i gruppe på normalt to studenter.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse i timeplanfestet aktiviteter som er merket obligatorisk.
- Test i legemiddelregning.
- Individuell oppgave: Den våkne pasienten (for eksempel regional anestesi).
- Studenten utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen med minimum to relevante forskningsartikler.
- Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra lærer.
- Gruppeoppgave: Generell anestesi
- Studentene utarbeider problemstilling selv.
- Omfang: 3000 ord (+/-20 %).
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen, med minimum to relevante forskningsartikler. Besvarelsen skal skrives i henhold til «Vurdering av skriftlige arbeider» i programplanens kapittel Vurdering. Studenten får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og lærer i et seminar.
Vurdering og eksamen
Emnet inneholder følgende tema:
- Praktiske muligheter, begrensninger og etiske utfordringer i tolking i komplekse møter - det vil si møter med flere deltakere og/eller der språklige registre varierer og det er behov for veksling mellom ulike tolkemetoder, tolketeknikker og oversettelsesstrategier
- Fordypning i spesifikk kontekstkunnskap knyttet til tolking i ulike deler av offentlig sektor: rettsvesen, barnevern og utlendingsforvaltning
- Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om unges læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
- har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
- har kunnskap om barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om samiske forhold og samiske elevers rettigheter
- har kunnskap om skolen som organisasjon, og sammenhenger mellom samfunnsutvikling, utdanningspolitikk og skolens rolle i samfunnet
- kunnskap om og perspektiver på skolen som sosial og faglig møteplass, generelt og spesifikt i et flerkulturelt perspektiv
- vet hvordan man kan bygge gode relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket.
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
- kan analysere og kritisk vurdere utdanningspolitiske spørsmål, formål, ideologier og praksiser
- kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og fremme dialog, toleranse og respekt
- kan kritisk reflektere over maktforhold i utdanning og skole, herunder lærerens utøvelse av makt i forvaltningen av sitt yrke
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for profesjonsfellesskap og utviklingsarbeid som bidrar til både egen, kollegers og skolens utvikling
Sensorordning
Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen plan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlappende med ANEST6100/MANES5100.