EPN-V2

MASAKPRA30 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Emergency Nursing, Level 3
Studieprogram
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal selvstendig ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i akuttsykepleie. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det for ventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.

Studenten skal primært ha praksisstudier ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudier kan være:

  • overvåkingsavdelinger
  • intermediæravdelinger
  • postoperativ avdeling
  • prehospitale tjenester/ambulansetjenesten
  • akuttpsykiatrisk avdeling
  • legevakt

Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i akuttsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.

Forkunnskapskrav

MASKAPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Læringsutbytte

Inspirasjonspraksis gjennomføres tidlig i vårsemesteret før resten av emnet gjennomføres noe senere. Her får du et lite innblikk i yrkesutøvelsen og erfaring med konkrete sykepleiefaglige arbeidsoppgaver.

I dette emnet skal du videreutvikle kunnskap om menneskers grunnleggende behov og ressurser. Reaksjoner, opplevelser og tegn på helsesvikt er sentrale tema i emnet. Du skal utvikle ferdigheter i observasjon og kartlegging av pasienters grunnleggende behov og ressurser i klinisk praksis. Du får også erfaring med kommunikasjon med pasienter og deres pårørende.

Arbeids- og undervisningsformer

Opptak til studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare normale aldringsprosesser
  • kan gjøre rede for hvordan menneskers behov endres med alder og helsesvikt
  • kan beskrive menneskelige reaksjoner ved kriser og tap
  • kan gjøre rede for hvordan grunnleggende behov og verdighet ivaretas hos pasienter med omfattende hjelpebehov
  • kjenner til pasientjournal og sykepleieres journalføring
  • kjenner til sykepleiers rolle og andre aktuelle profesjoner i praksisfeltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge svikt i pasientens egenomsorgsressurser og observere, vurdere og iverksette hensiktsmessige tiltak for å lindre plager og kompensere for egenomsorgssvikt
  • kan beskrive og gjennomføre personsentrert sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser
  • kan anvende og begrunne hygieniske prinsipper
  • kan, under veiledning, dokumentere sykepleie i avdelingens dokumentasjonssystem
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende om deres opplevelser
  • kan reflektere over en etisk problemstilling ved bruk av SME-modellen (systematisk modell for etikkrefleksjon)
  • kan beskrive tegn på at døden er nært forestående og reflektere over døden som fenomen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra relevante fagområder i begrunnelsen av sykepleie, basert på trinnene i kunnskapsbasert praksis (KBP)
  • kan anvende yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
  • kan kommunisere og samhandle med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere basert på respekt, medbestemmelse og integritet
  • kan vise forståelse for hva det vil si å være hjelpetrengende og avhengig av andre
  • kan reflektere over makt- og avhengighetsforhold i sykepleier-pasientrelasjonen
  • kan reflektere over egen kommunikasjon og væremåte i møte med pasienter, ansatte og medstudenter
  • viser nøyaktighet og pålitelighet i utførelsen av arbeid knyttet til praksis
  • kan ta initiativ og vise ansvar i planlegging og gjennomføring av egen praksis i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere

Vurdering og eksamen

Inspirasjonspraksis.

Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (7 uker) i kommunehelsetjenesten foregår fortrinnsvis på sykehjem veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (3 uker) kan være simulering og ferdighetstrening og forelesninger og seminarer med kontaktlærer hvor aktuelle temaer ut ifra læringsutbyttene belyses.

Hjelpemidler ved eksamen

Til del 1 - Vurdering i praksis

For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:

  • Individuell skriftlig oppgave, Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).

Til del 2 Individuell prøve- praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test):

For å fremstille seg til eksamen del 2 må følgende være godkjent:

  • 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
  • Inspirasjonspraksis, 1 uke, obligatorisk 90 % tilstedeværelse. Fokus på sykepleiers rolle og funksjon.

Vurderingsuttrykk

Kombinert vurdering.

Del 1 Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Del 2 Individuell prøve - praktiske ferdigheter i sykepleie (modifisert OSCE-test).

  • Praktisk prøve (modifisert OSCE-test, objective structured clinical examination) som inkluderer en MC-test (multiple choice), knyttet til grunnleggende ferdigheter i sykepleie og læringsutbyttene i emnet. Gjennomføres stasjonsbasert.

Del 1 og del 2 kan avlegges uavhengig av hverandre. Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.

Sensorordning

Ingen.

Emneoverlapp

Del 1 Bestått-Ikke bestått.

Del 2 Bestått-Ikke bestått.