Programplaner og emneplaner - Student
MASAK5000 Akuttmedisin Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Emergency Medicine
- Studieprogram
-
Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For at akuttsykepleieren skal kunne administrere, overvåke og evaluere akuttmedisinsk behandling kreves det inngående kunnskap i patofysiologi og akuttmedisinsk behandling ved svikt i vitale funksjoner.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
MASY4000 Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap, 10 stp., og MASAKPRA20 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2, 25 stp., må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen i dette emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte organsvikt, akutte sykdommer og skader og behandling hos aktuelle pasientgrupper
- kan drøfte skademekanisme og skadegradering
- kan drøfte traumebehandling
- kan drøfte kirurgisk stressrespons
- kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder
- kan drøfte komplikasjoner til akuttmedisinsk behandling
- kan drøfte indikasjoner for bruk og prinsipper for relevant medisinsk utstyr i akuttmottaket
- kan drøfte lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr som er relevant for yrkesutøvelsen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor akuttmedisinsk behandling
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til forordnet akuttmedisinsk behandling delegert av lege
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap i akuttmedisin for å administrere akuttmedisinsk behandling forordnet av lege
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjekter er en sentral del av virksomheters organisering og arbeidsform og anvendes i økende grad for å håndtere endringer og innovasjon som skal bidra til verdiskaping. Emnet gir studentene solid innsikt i prosjekter som fenomen i arbeidslivet, herunder sentrale aspekter ved prosjekter som styrings-, organiserings-, ledelses-, og arbeidsform. Emnet tar for seg team, prosjektsuksess og verdiskaping. Videre vil prosjektgjennomføring, usikkerhets- og interessenthåndtering være sentrale temaer.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
For å oppfylle krav til ekstern vurdering må minimum 10 prosent av besvarelsene vurderes av ekstern sensor, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
- Arbeidskrav 2: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
- Arbeidskrav 3: Skriftlig innlevering med omfang på om lag 1200 ord.
Arbeidskravene løses individuelt og vil inngå i arbeidet med eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.