EPN-V2

MARAD4100 Computertomografi (CT) Emneplan

Engelsk emnenavn
Computed Tomography (CT)
Studieprogram
Masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Enkeltemner knyttet til masterstudium i helse og teknologi – spesialisering i radiografi
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Computertomografi (CT) er en bildediagnostisk undersøkelsesmetode som benytter ioniserende stråling til å produsere snittbilder, slik at kroppens strukturer kan fremstilles i ulike plan.

Emnet omfatter hovedtemaene:

1) Strålevern 2) CT-teknologi 3) Kontrastmidler 4) Kvalitetskontroll og bildekvalitetsparametere 5) Arbeidsstasjon og bildebehandling 6) Pasientdose, referanseverdier og protokollutvikling.

Anbefalte forkunnskaper

VPSYPRA10, VPSYDPRA10, PSYDPRA10 og MAPSDPRA10 er 100% overlappende.

Forkunnskapskrav

Integrering av teoretisk, empirisk og metodologisk kunnskap og egen profesjonskompetanse står sentralt. Emnet består av tre deler:

  • Prosjektrettet praksis med fokus på organisering av psykisk helsetjeneste i et bedringsperspektiv
  • Praksisstudier hvor studenten arbeider med egen relasjonskompetanse
  • Fordypningsoppgaven skal handle om praksisrelaterte problemer og/eller fenomener knyttet til fagområdet psykisk helsearbeid.

Læringsutbytte

Opptak til studiet.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om relasjons- og omsorgsteorier
  • kan anvende kunnskap om forutsetninger og betydning av relasjoner og omsorg i psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om bedring og bedringsprosesser og hva pasienter/brukere erfarer som godt psykisk helsearbeid
  • har inngående kunnskap om tilrettelegging og organisering som fremmer bedringsprosesser og brukerperspektivet
  • har inngående kunnskap om et selvvalgt fordypningstema innen psykisk helse og psykisk lidelse
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangpunkt i relevant kunnskap for fagfeltet

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over, analysere og identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til relasjoner
  • etablere, utvikle og avslutte relasjoner med menneske med psykisk lidelse og deres pårørende
  • gi omsorg og anerkjennelse til mennesker med psykisk lidelse og deres pårørende, med utgangspunkt i deres ressurser, ønsker og behov
  • faglig vurdere og anvende ulike arbeidsformer i psykisk helsearbeid på en selvstendig måte, i samarbeid med pasienter/brukere, deres pårørende/nettverk og medarbeidere
  • reflektere over sin egen personlige og faglige kompetanseutvikling
  • analysere eget og andres faglige bidrag i et tverrfaglig team
  • reflektere over eget bidrag i relasjoner med mennesker med psykisk lidelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere relasjonelle utfordringer vedrørende forhold som fremmer og hemmer organisering av helsetjenestene i et bedrings- og brukerperspektiv
  • har evne til nytenkning og kan anvende sin kunnskap på nye områder
  • kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Forelesninger, seminar og selvstudier.

Pensum:

I tillegg til å anvende pensum fra studiets øvrige emner skal studenten dokumentere minst 1000 sider selvvalgt litteratur

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt:

Praksisstudiet - Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytter og vurderingen av studenten i løpet av praksisperioden

Fordypningsoppgave - Individuelt eller i gruppe på inntil 2 studenter over 3 uker. Omfang: 5000 ord (+/- 20 %), gjelder både for individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides en gang til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Praksisstudier - Bestått/ikke bestått

Fordypningsoppgave - Bestått/ikke bestått

Begge deler må være bestått for å få bestått emnet som helhet og uttelling i studiepoeng.

Sensorordning

Praksisstudiet - praksisveileder og veileder

Fordypningsoppgave -Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Opptakskrav

Emnet tilbys som enkeltemne. For opptak kreves bachelorgrad eller tilsvarende innen radiografi.

Emneoverlapp

30 stp overlapp med MABIO5000 Computertomografi (CT).