EPN-V2

MAPSYPRA20 Relasjon, kommunikasjon og samhandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Relation, Communication and Interaction
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltid
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, heltid
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisninsspråk: Norsk

Utøvelsen av psykisk helsearbeid stiller store krav til relasjonelle ferdigheter som inkluderer etisk bevissthet og fagkompetanse. Relasjon, kommunikasjon og samhandling har stor betydning for å fremme hjelp og støtte til mennesker innen psykisk helse-, rus og avhengighet. Formålet med emnet er å gi studentene praktisk innføring og trening i relasjonelle ferdigheter, kommunikasjon og samhandling. Gjennom dette emnet får studentene relevant erfaring med praksisnært arbeid med aktuelle målgrupper og problemstillinger innen psykisk helse-, rus - og avhengighetsarbeid.

Emnet går over 7 uker hvor den første uken vil bestå av simuleringstrening. I dette emnet får studentene veiledning både individuelt og i grupper. Praksisstudiet skal normalt gjennomføres på steder som er tilknyttet OsloMet-storbyuniversitetet gjennom inngåtte samarbeidsavtaler. Studenten kan søke om å gjennomføre praksisstudiet på andre steder. Hvis søknaden innvilges, må studenten selv dekke evt. utgifter knyttet til dette. Praksisstudiet kan ikke gjennomføres på eget arbeidssted, dvs. egen enhet, post eller tilsvarende nivå. Praksisstedene har ansvar for den daglige veiledningen og oppfølgingen av studentene i samarbeid med veileder fra OsloMet.

Praksisveileder ved praksissted skal ha relevant faglig kunnskap og skal som hovedregel ha formell veilederkompetanse. Studentene skal ha minimum 1 time veiledning i uken på praksisstedet.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familie og nettverk
  • har kjennskap til den betydning personlig engasjement, væremåte og verdier har for hjelpearbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante kommunikasjons- og samhandlingsteorier for å initiere og inngå i relasjoner som fremmer hjelpende samhandling med mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, og deres familie og nettverk
  • kan bruke ferdigheter i kommunikasjon og relasjon slik at de det gjelder kan uttrykke sine opplevelser, erfaringer og forståelse og at disse beskrivelsene anerkjennes og danner utgangspunkt for utformingen av hjelp og støtte
  • kan bruke relevant kunnskap til å fremme brukermedvirkning på individ og systemnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å koordinere tjenester, lede tverrfaglige team og lede samhandling på tvers av grupper, sektorer, tjenester og instanser
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter slik at mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- og/eller avhengighetsproblemer, deres familier og nettverk opplever seg møtt og forstått, og at deres ressurser og kompetanse blir anerkjent i felles samhandling for å fremme bedring, gode hverdagsliv og sosial deltakelse
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger og utøve en reflektert og faglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

When dimensioning large, complicated structures, the Finite Element Method (FEM) is used to calculate stresses and strains in different parts of the structure. The course provides the theoretical basis for the finite element method and describes the different types of elements used in the modeling of frames, beams, discs, plates, shells and massive structures. The course shows how the fundamental linear theory behind the method, combined with numerical calculations, predicts displacements, strains and stresses. The properties of the elements, convergence requirements and modeling errors are also addressed. In the modeling of structures, emphasis is placed on the choice of element types, the application of loads and the introduction of boundary conditions, as well as the verification of the final analysis results.

To give students a deeper understanding of the theory, a project assignment (written project report) is included where some simple structures are analyzed using FEM software.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

No formal requirements over and above the admission requirements.

Vurdering og eksamen

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

  • has in-depth knowledge of the theoretical basis of the finite element method
  • has in-depth knowledge of matrices and load vectors
  • has advanced knowledge of numerical integration methods and convergence criteria
  • has advanced knowledge of the formulation of element types for the modeling of beams, discs, plates, shells and massive (three-dimensional) structures for linear static structural analysis.

Skills:

The student:

  • is capable of calculating stiffness matrices and load vectors for elements, understanding stiffness relationships for a structure and assembling the stiffness matrix of a structure based on the stiffness matrices of the individual elements
  • is capable of using FEM software to perform linear static analyzes of simple structural systems.

General competence:

The student:

  • is familiar with the basis for the finite element method for solving structural problems
  • understands the need for and use of the finite element method as an analysis and dimensioning tool
  • is familiar with the calculation process involved in the finite element method, and its limitations
  • is capable of evaluating the results of finite element method calculations.

Hjelpemidler ved eksamen

The teaching will consist of physical and digital lectures, class and home exercises (maximum 5) building on the theory being taught, and one individual assignment (written project report).

Online lectures will be recorded, and the material will be made available to students on Canvas.

Vurderingsuttrykk

Students must submit at least 80% of all compulsory exercises to be eligible to take the written exam. A maximum of 5 homework assignments, based on the theory being taught, will be given throughout the course. Students who fail to meet the coursework requirements can be given up to one re-submission opportunity before the exam

Sensorordning

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student:

  • has advanced knowledge of physical, thermal, hygric, mechanical and other properties of wood and timber products
  • has advanced knowledge of wood technology and timber building construction.
  • is capable of giving an account of standards and requirements for timber buildings and structures with regard to building physics, fire design, acoustics and structural analysis.
  • is capable of assessing climate adaptation solutions for building envelopes and components in timber buildings.
  • has specialized knowledge of the advantages and disadvantages of wood as building material as well as the optimum combination of timber with other buildings materials.
  • is capable of taking the reuse potential of timber products into a life cycle assessment.

Skills:

The student is capable of:

  • using analysis methods and calculation tools related to hygrothermal performance, sound proofing and fire resistance of timber building components, according to TEK17 and relevant Norwegian standards, e.g. NS 3516, NS 3512 osv.
  • designing common building components and building based on Eurocode 5
  • explaining relevant standards and requirements for building materials and components, and assessing documentation from manufacturers/suppliers.
  • combining analysis methods for building physics, structural engineering, fire design, acoustics and life-cycle assessments in the choice of materials, components and design.
  • criticizing and justifying choices of materials, components and design in relation to climate-related and other loads as well as the building type and use.
  • planning and creating a comprehensive sustainable timber building design, including a description of the materials and components used in the building envelope, the load bearing system and the internal building elements.
  • interpreting simulation tool results to revise and optimize the proposed design

General competence:

The student is capable of:

  • explaining the background for user-related, societal and environmental requirements for buildings.
  • applying relevant regulations, instructions and documentation.
  • presenting results in a scholarly, professional manner with the help of written reports and oral presentations.
  • using scholarly articles to keep up with latest developments in the field
  • working in teams

Emneoverlapp

The teaching consists of physical and digital lectures, demonstration of software and exercises. In addition, a project assignment will be given in which the students are to perform analytical and simulation-based calculations of the performance of a timber building in connection with different engineering aspects.

Digital lectures will be recorded, and the material will be made available to students on CANVAS.