EPN-V2

MAPSY4300 Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet Emneplan

Engelsk emnenavn
Perspectives on Mental Health, Substance Use and Addiction
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, deltid
Masterstudium i helsevitenskap – tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, heltid
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningspråk: Norsk 

Emnet gir kunnskap om og innsikt i ulike, sentrale perspektiver på psykisk helse, psykiske lidelser, skadelig rusbruk og avhengighet, samt historisk, politisk og ideologisk utvikling innen fagområdet. 

Studenten får inngående kunnskap og forståelse om forebyggende og helsefremmende aspekter innen psykisk helse- og rusarbeid, både i et samfunnsperspektiv og relatert til egen yrkesutøvelse. 

Brukerperspektivet, med vekt på samvalg og samhandling mellom brukerne, tjenestene og profesjonene vil stå sentralt. Kommunikasjon og samhandling med pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere vektlegges. Psykisk helse, rus og avhengighet i et familie- og livsløpsperspektiv sees i sammenheng med globale, så vel som nasjonale levekår. Verdimessige, etiske og juridiske aspekter er gjennomgående i emnet.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter (læringsutbytter merket med stjerne (*) vurderes i arbeidskrav):

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare oppbygningen av menneskekroppens muskel- og skjelettsystem og nervesystem, og relasjoner mellom disse
  • redegjøre for sammenhengen mellom muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjonelle egenskaper
  • redegjøre for sammenhengen mellom nervesystemets struktur og funksjonelle egenskaper
  • redegjøre for sanseorganenes oppbygning og funksjon
  • beskrive/identifisere underliggende strukturer og projeksjoner på overflaten av kroppen, samt beskrive fremgangsmåte for palpasjon
  • redegjøre for anatomisk normalvariasjon i muskel- og skjelettsystemet
  • redegjøre for nociseptiv signaloverføring, moduleringsmekanismer og smerteprosessering i hjernen

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og anvende latinske navn på anatomiske strukturer i muskel- og skjelettsystemet og nervesystemet, samt anvende latinske begreper på bevegelsesretninger, akser og plan

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan synliggjøre hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver herunder historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv
  • kan drøfte hvordan problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås fra ulike perspektiver
  • kan formidle betydningen av menneskers egne erfaringer og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
  • kan drøfte menneskerettigheter, relevant lovverk, politiske føringer, nasjonale faglige retningslinjer, organisering og tjenesteutvikling, og administrative virkemidler som legger premisser for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan drøfte sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling
  • kan vurdere brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • kan analysere tverrprofesjonelt, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet og problemer knyttet til psykiske helse, rusmiddelbruk og avhengighet og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse
  • kan tydeliggjøre forhold som påvirker samspillet mellom psykisk helse og rusmiddelbruk og levekår, herunder økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse
  • kan løfte frem og analysere juridiske problemstillinger knyttet til arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer, og anvende rettskilder for å sikre rettigheter og likeverdige tjenester
  • kan reflektere over hjelpeapparatets rolle og organisering, herunder dets makt, myndighetsutøvelse og risiko for maktmisbruk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende faglige kunnskaper og profesjonelle ferdigheter relatert til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
  • kan kommunisere om relevant tematikk knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter knyttet til etikk, lovverk og organisering for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester for alle mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- eller avhengighetsproblemer, og deres pårørende

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • stasjonstest, inntil 30 minutter

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Individuell skriftlig eksamen (flervalgsoppgaver) under tilsyn, 4 timer.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F

Vurderingsuttrykk

Alle besvarelser kontrolleres av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig i utforming av oppgavesett og vurderingskriterier, minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet.

Sensorordning

10 studiepoeng overlapp med FYSIO1100 Anatomi og MENDI1100 Anatomi.

Emneoverlapp

10 studiepoeng med MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.