Programplaner og emneplaner - Student
MAPHN4200 Ernæringspolitikk og tiltak Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health Nutrition Policies and Interventions
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Engelsk
Emnet bygger på MAPHN4100 - Nasjonale og globale ernæringsutfordringer, hvor studenten analyserer dagens mat- og ernæringsutfordringer. Formålet med dette emnet er å gjøre studentene i stand til å planlegge, utvikle, gjennomføre og evaluere politikk og tiltak for å bedre kostholds- og ernæringssituasjonen i ulike befolkningsgrupper. Emnet gir et bredt grunnlag for å kunne anvende sentrale teorier, modeller og strategier innen ernæringsrelatert helsefremmende arbeid. Emnet gir også studentene innsikt i hvordan mat- og ernæringspolitikk utvikles, og hvilke aktører som er aktive, både lokalt, nasjonalt og globalt.
Anbefalte forkunnskaper
MAPHN4100 - Nasjonale og globale ernæringsutfordringer
Forkunnskapskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om psykisk helse, psykisk lidelse og rusproblematikk ut fra faglige- og vitenskapsteoretiske perspektiver
- grunnleggende kunnskap om klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
- inngående kunnskap om relasjonens betydning i psykisk helsearbeid
- grunnleggende kunnskap om organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske rammebetingelser
- inngående kunnskap om organisering av psykisk helsetjeneste og organiseringens betydning for bedringsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle fagområdets teoretiske og empiriske kunnskap, skriftlig og muntlig
- delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og kan formidle brukers/pasienters perspektiv
- analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse, og kan anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
- analysere eget fags/profesjons bidrag i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende det i koordinering av brukerrettede tjenester
Generell kompetanse
Studenten kan
- integrere kunnskap om menneskesyn og etikk i faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykisk lidelse
Læringsutbytte
Studiegrupper, forelesninger, seminar, faglig veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:
- 80% deltakelse i studiegrupper og seminarer
- Gruppeoppgave 700 ord (+/- 20 %) Presentasjon i gruppe med opponentskap
- Individuell oppgave 2500 ord (+/- 20 %)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Prosjekteksamen individuell, 4000 ord (+/- 20 %)
Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides en gang til ny eksamen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Sensorordning
VPSY6010, VPSYD6010, PSYD6010 og MAPSD4010 er 100% overlappende.
Emneoverlapp
-