Programplaner og emneplaner - Student
MAPHN4100 Nasjonale og globale ernæringsutfordringer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- National and Global Nutrition Challenges
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er ekvivalent med emnene SOS1130 Sosialt arbeid i velferdssamfunnet og SOS1160 Praksisstudium.
Anbefalte forkunnskaper
Emnet forutsetter kunnskap innen grunnleggende ernæring: mikro og makronæringsstoffener, energiomsetning og metabolisme, kjenne til metoder som benyttes innen kostholdsforskning og fordeler og ulemper med disse.
Forkunnskapskrav
Alle tilgjengelige kilder så lenge retningslinjer for kildehenvisninger følges.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- kritisk vurdere hvordan kostholdet påvirker utvikling av og risiko for fedme og de ikke-smittsomme sykdommer og underernæring
- kritisk drøfte vurderingene som ligger til grunn for kostholds- og ernæringsanbefalinger
- drøfte ulike typer matsystemer og analysere sammenhengen mellom kosthold og klimarelaterte faktorer, matproduksjon og forbruk lokalt og globalt
- drøfte de sosiale, politiske, økonomiske og kulturelle faktorene som påvirker kosthold blant ulike grupper
- drøfte utviklingen av samfunnsernæring som fagprofesjon
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende relevante forklaringsmodeller og teorier i forståelsen av endringer i kostholdet over tid og sosio-økonomiske forskjeller i kosthold og helse
- analysere og drøfte forekomst og utbredelse av ernæringsrelaterte helseutfordringer, inkludert sosioøkonomiske forskjeller i helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle faglige synspunkter og resultater fra eget selvstendig vitenskapelig arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet er basert på blandet læring («blended learning») som kombinerer digitale læringsressurser (som videoer, forelesninger og kunnskapstester) og undervisning på campus. Det blir fire uker med undervisning på campus, hver uke med tre dager undervisning. I tillegg inngår én dag observasjonspraksis der studentene selv avtaler tidspunkt, basert på tildelt liste over tilgjengelige praksissteder.
Studentene velger tema for skriftlig oppgave i begynnelsen av emnet og jobber i grupper eller individuelt med denne frem til siste samling. Oppgaven presenteres for kullet som muntlig fremlegg.
I tillegg får studentene tilgang til øvelsesspørsmål i emnet som deretter kan trekkes som oppgave til muntlig eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Skriftlig oppgave på inntil 3000 ord, (individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter)
- Muntlig presentasjon av oppgaven i plenum
- Refleksjonsnotat på inntil 1000 ord, og en muntlig presentasjon fra observasjonspraksis på relevant arbeidssted (1 dag)
Vurdering og eksamen
Individuell, muntlig eksamen hvor kandidaten trekker en oppgave, inntil 20 minutter.
Emnet gjennomføres på engelsk, studenter som ønsker det kan besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
Hjelpemidler ved eksamen
Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:
· Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne.
- Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer
· Utforskning
- Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter og kunstfaglige begreper
- Egne skapende uttrykksformer
· Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk
- Digitale og andre samtidsaktuelle medier
- Kunst- og estetisk teori
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
-