EPN-V2

MAPHN4100 Nasjonale og globale ernæringsutfordringer Emneplan

Engelsk emnenavn
National and Global Nutrition Challenges
Studieprogram
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Engelsk

Formålet med emnet er å gjøre studentene i stand til å utrede mat- og ernæringsrelaterte utfordringer både nasjonalt og globalt, ved kritisk bruk av forskning. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag innen samfunnsernæring, og omfatter historikk og bruk av teorier og modeller for å analysere dagens og fremtidige mat- og ernæringsutfordringer. Fokus er på ulike matsystemer og hvordan matomgivelser bidrar til utvikling av både fedme og ikke-smittsomme sykdommer og underernæring og matusikkerhet.

Anbefalte forkunnskaper

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of nursing as a discipline and a science
  • has advanced knowledge of different concepts of knowledge and the importance of contextual relationships for research and professional development
  • has advanced knowledge of evidence-based practice and an understanding of the values and perspectives on which such practice is based

Skills

The student is capable of

  • performing systematic literature searches, critically assessing available knowledge and using findings to analyse clinical issues
  • analysing and taking a critical approach to various sources of knowledge and using the sources in academic argumentation
  • using knowledge of educational approaches in supervision and dissemination

Competence

The student is capable of

  • initiating, participating in and conducting change and development work
  • creating engagement in order to initiate research and professional development
  • analysing and critically reflecting on issues relating to the field of nursing
  • disseminating issues, argumentation and conclusions relating to the field of nursing to colleagues and the general public

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i samfunnsernæring.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten kan

  • kritisk vurdere hvordan kostholdet påvirker utvikling av og risiko for fedme og de ikke-smittsomme sykdommer og underernæring
  • kritisk drøfte vurderingene som ligger til grunn for kostholds- og ernæringsanbefalinger
  • drøfte ulike typer matsystemer og analysere sammenhengen mellom kosthold og klimarelaterte faktorer, matproduksjon og forbruk lokalt og globalt
  • drøfte de sosiale, politiske, økonomiske og kulturelle faktorene som påvirker kosthold blant ulike grupper
  • drøfte utviklingen av samfunnsernæring som fagprofesjon

Ferdigheter 

Studenten kan

  • anvende relevante forklaringsmodeller og teorier i forståelsen av endringer i kostholdet over tid og sosio-økonomiske forskjeller i kosthold og helse 
  • analysere og drøfte forekomst og utbredelse av ernæringsrelaterte helseutfordringer, inkludert sosioøkonomiske forskjeller i helse

Generell kompetanse  

 Studenten kan

  • formidle faglige synspunkter og resultater fra eget selvstendig vitenskapelig arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet er basert på blandet læring («blended learning») som kombinerer digitale læringsressurser (som videoer, forelesninger og kunnskapstester) og undervisning på campus. Det blir fire uker med undervisning på campus, hver uke med tre dager undervisning. I tillegg inngår én dag observasjonspraksis der studentene selv avtaler tidspunkt, basert på tildelt liste over tilgjengelige praksissteder.

Studentene velger tema for skriftlig oppgave i begynnelsen av emnet og jobber i grupper eller individuelt med denne frem til siste samling. Oppgaven presenteres for kullet som muntlig fremlegg. 

I tillegg får studentene tilgang til øvelsesspørsmål i emnet som deretter kan trekkes som oppgave til muntlig eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: 

  • Skriftlig oppgave på inntil 3000 ord, (individuelt eller i gruppe på 2-3 studenter)
  • Muntlig presentasjon av oppgaven i plenum
  • Refleksjonsnotat på inntil 1000 ord, og en muntlig presentasjon fra observasjonspraksis på relevant arbeidssted (1 dag) 

Vurdering og eksamen

Individuell, muntlig eksamen hvor kandidaten trekker en oppgave, inntil 20 minutter. 

Emnet gjennomføres på engelsk, studenter som ønsker det kan besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).

Hjelpemidler ved eksamen

In the course, the students will acquire knowledge and competence related to clinical research and professional development, including in critical assessment of nursing practice. Key areas of nursing research will be elucidated and the consequences of different concepts and forms of knowledge analysed on the basis of clinical practice. The relationship between theory and empirical data will be explored and discussed by examining different positions in science and research.

Students will acquire knowledge of the main approaches to evidence-based practice, and the relationship between clinical experience, user participation and research will be discussed. The course emphasises the development of basic skills in literature searches, critical assessment of sources and academic writing and argumentation.

The course also addresses educational and organisational challenges relating to the implementation of new practices on the basis of research and professional development in the clinic. This includes highlighting key functions such as supervising and teaching colleagues and students, as well as initiating and leading professional change processes.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor vurderer hver besvarelse.

Emneoverlapp

Lectures, group work, seminars with assignment presentations and self-study.